Noklikšķiniet šeit, lai dotos uz Mans atbalsts

Darba sākšanas rokasgrāmata

Microsoft Windows XP

1. nodaļa. Operētājsistēmas Windows pamatuzdevumi un jēdzieni 2. nodaļa. Datora kopīgošana 3. nodaļa. Izklaide operētājsistēmā Windows XP 4. nodaļa. Operētājsistēmas Windows pieejamības uzlabošana 5. nodaļa. Drošība, aparatūra un rīki

Darba sākšana operētājsistēmā
Windows XP



Darba sākšana

Laipni lūdzam operētājsistēmā Windows XP—— visu laiku visdrošākajā, visplašākajā, visaizraujošākajā Windows operētājsistēmā. Šajā rokasgrāmatā ir atrodami norādījumi, kā vieglāk strādāt ar datoru, izveidot savienojumu ar internetu, pārvaldīt failus un mapes, drukāt attēlus un dokumentus, baudīt mūziku, novietot savus attēlus uz darbvirsmas un vēl daudz ko citu!

Šajā rokasgrāmatā varat atrast jaunus terminus. Vārdnīcā varat uzzināt terminu nozīmes un to saistību ar jūsu veicamajiem uzdevumiem.

Neatkarīgi no tā, vai esat iesācējs vai pieredzējis operētājsistēmas Windows lietotājs, — sākam! 


1. nodaļa. Operētājsistēmas Windows pamatuzdevumi un jēdzieni


Uzzināt par darbvirsmu

Operētājsistēmas Windows darbvirsma ir ekrāna darba apgabals, kas izskatās kā īsta galda darbvirsma. Tajā atrodas dažādi vienumi, piemēram, ikonas, izvēlnes un logi, kurus jūs izmantosit programmu atvēršanai un uzdevumu veikšanai. Operētājsistēmas Windows darbvirsmā šos objektus var pārvietot un pārkārtot, un darbu var sākt un beigt tāpat, kā strādājot pie parasta galda.

Izvēlne Sākt

Viens no darbvirsmas vissvarīgākajiem objektiem ir izvēlne Sākt, kurā atrodas viss operētājsistēmas Windows lietošanai nepieciešamais. Daži uzdevumi, kurus var veikt, izmantojot izvēlni Sākt:

  • programmu startēšana;
  • failu atvēršana;
  • datora restartēšana;
  • datora beidzēšana.

Dažiem izvēlnes Sākt vienumiem ir bultiņas, kas norāda pa labi. Tas nozīmē, ka sekundārajā izvēlnē ir pieejamas papildu izvēles iespējas. Novietojiet rādītāju uz vienuma ar bultiņu, piemēram, uz izvēlnes Visas programmas, un tiks parādīta cita izvēlne.

Izvēlnes Sākt kreisajā pusē atrodas vienumu īsinājumikonas, kuras izvēlnē Sākt tiks rādītas vienmēr, piemēram, interneta pārlūkprogramma un e-pasta programma.

Pievienojot operētājsistēmai Windows XP jaunas programmas, izvēlnes īsinājumikonas tiks novietotas izvēlnē Sākt, lai tās varētu atvērt.

Lai rerstartētu datoru

  • Noklikšķiniet uz pogas Sākt, noklikšķiniet uz Izslēgt datoru un pēc tam noklikšķiniet uz Restartēt.

Lai izslēgtu datoru

Šī darbība beidzē operētājsistēmu Windows, lai datoru varētu droši izslēgt.

  • Noklikšķiniet uz Sākt, noklikšķiniet uz Izslēgt datoru un pēc tam noklikšķiniet uz Izslēgt.

Īsinājumikonas Izvēlne Sākt

Poga Sākt Uzdevumjosla ar pogām, kas norāda uz minimizētiem logiem

Ikona

Uzdevumjoslas paziņojumu apgabals


Programmas

Programmas ir programmatūras vienības. Tās ir iekšējas programmas, kuras veic dators, pretstatā fiziskajai aparatūrai, kurā tās darbojas. Piemēram, e-pasta programma Outlook Express.

Izvēlnē Sākt var izvēlēties programmas no saraksta. Uz dažām programmām var noklikšķināt vienmēr. Datora lietošanas laikā programmu saraksts mainīsies un tiks parādītas biežāk izmantotās programmas.

Ikonas

Mazos darbvirsmā redzamos attēlus dēvē par ikonām. Iedomājieties, ka katra ikona ir durvis uz datorā saglabātajiem failiem un programmām.

Izmantojot ikonas, var atvērt programmas, failus, mapes, diskdziņus, Web lappuses un printerus. Tās ir īsinājumikonu saites ar failiem vai ierīcēm. Ikonas var dzēst un pievienot, pašas programmas vai failus neietekmējot.

Startējot operētājsistēmu Windows pirmo reizi, tiks parādīta tikai viena ikona. Šī ikona ir Atkritne. Šajā vietā tiek novietoti faili, kurus vēlaties dzēst no datora.

Lai uzzinātu ikonas nosaukumu

  • Novietojiet peles rādītāju virs ikonas. Tiek parādīts ikonas nosaukums vai satura apraksts.

Lai atvērtu failu vai programmu

  • Veiciet dubultklikšķi uz ikonas, lai atvērtu ar to saistīto failu vai programmu.

Lai izveidotu ikonu

Ikonas vai izveidot un saglabāt uz darbvirsmas. Ar šīm īsinājumikonām var atvērt biežāk lietotās programmas.

  • Noklikšķiniet uz Sākt, Visas programmas, atrodiet sarakstā programmu, pēc tam noklikšķiniet uz ikonas un velciet to uz darbvirsmu. Tiks izveidota programmas īsinājumikona.

Operētājsistēma Windows

Visas darbības datorā tiek parādītas ietvaros, kurus dēvē par logiem. Ja izprotat logu darbības pamatprincipus, strādāt ar tiem ir viegli.

Lai noteiktu loga nosaukumu

  • Atverot logu, virsraksta joslā loga augšējā daļā tiek parādīts faila un programmas nosaukums.

Lai mainītu loga formu

  • Logu izmērus var mainīt, novietojot peles rādītāju uz loga malas, kur tas pārvēršas par divvirzienu bultiņu; pēc tam turiet peles pogu nospiestu un velciet loga malu, līdz tiek sasniegti nepieciešamie loga izmēri un forma.

Lai pārvietotu logu

  • Novietojiet peles rādītāju virsraksta joslā attiecīgā loga augšdaļā, nospiediet un turiet peles pogu, un velciet logu uz nepieciešamo vietu darbvirsmā.

Lai skatītu logu, kas atrodas aiz cita loga

Ja vienlaikus ir atvērti vairāki logi, var mainīt to rādīšanas secību.

  • Ja redzat logu, kuru vēlaties lietot, noklikšķiniet uz tā un logs tiks pārvietots virspusē. Lai izvirzītu logu priekšplānā, varat arī noklikšķināt uz tā uzdevumjoslas pogas.

Virsraksta josla Izvēlnes

Failu un mapju uzdevumi Uzdevumjoslas poga, kas attēlo atvērtu logu

Pogas Minimizēt, Maksimizēt un Aizvērt

Lai mainītu loga izmērus, ar peles rādītāju velciet stūri.


Par virsraksta joslas pogām

Katras virsraksta joslas augšējā labajā stūrī atrodas trīs pogas. Noklikšķinot uz šīm pogām, var ātri veikt šādas darbības:

  • logu minimizēt, samazinot par pogu uzdevumjoslā, noklikšķinot uz pogas Minimizēt, kas atrodas virsraksta joslas augšējā labajā stūrī;
  • maksimizēt logu, noklikšķinot uz pogas Maksimizēt, kas atrodas virsraksta joslas augšējā labajā stūrī;
  • atjaunot loga izmērus, vēlreiz noklikšķinot uz pogas Atjaunot. Tiek atjaunoti loga sākotnējie izmēri.
  • aizvērt logu, noklikšķinot uz pogas Aizvērt, kas atrodas virsraksta joslas augšējā labajā stūrī.

Logi

Izvēlnes

Loga augšējā daļā tieši zem uzdevumjoslas atrodas izvēlnes. Pārlūkojiet izvēlnes, lai skatītu dažādas komandas un rīkus, kurus var izmantot programmā. Kad atrodat nepieciešamo komandu, vienkārši noklikšķiniet uz tās.

Dialoglodziņš

Ja komandas izpildei programmai nepieciešama kāda informācija, tiek parādīts dialoglodziņš. Informāciju ievada vairākos atšķirīgos veidos atkarībā no dialoglodziņa iestatījumiem. Dažos dialoglodziņos ir jāieklikšķina un jāraksta. Var arī izvēlēties iespēju no saraksta. Var arī izvēlēties tikai vienu opciju vai atzīmēt vienu vai vairākas nepieciešamās opcijas.

Ritjoslas

Ja faila saturs neietilpst logā, faila saturu var viegli pārvietot redzamā vietā. Loga malā atrodas ritjosla. Noklikšķiniet uz pārvietojamās joslas un turiet nospiestu peles pogu, vienlaikus velkot pārvietojamo joslu, tādējādi pārvietojot lapu logā.

Uzdevumjosla

Atverot logu, uzdevumjoslā datora ekrāna apakšējā daļā vienmēr tiek parādīta logu attēlojoša poga. Aizverot logu, šī poga pazūd.

Uzdevumjoslā atrodas arī poga Sākt un paziņojumu apgabals, kurā var redzēt pulksteni un citas pogas, kas parāda notiekošo darbību statusus. Piemēram, nosūtot failu uz printeri, tiek parādīta printera poga, kas pēc drukāšanas beigšanas pazūd.

Ja ir atvērti vairāki logi, operētājsistēma Windows XP tos sagrupē. Piemēram, pogas, kas norāda atsevišķas e-pasta vēstules, tiek automātiski sagrupētas zem vienas e-pasta vēstules pogas. Noklikšķinot uz pogas izvēlnē var ērti izvēlēties noteiktu e-pasta vēstuli.

Tagad esat iepazinuši darbvirsmu, un varam doties tālāk!

 


Atpakaļ uz sākumu


 

Uzzināt par peli

Lietojiet peli, lai darbotos ar vienumiem ekrānā tāpat, kā lietojat rokas, darbojoties ar objektiem fiziskajā pasaulē. Varat pārvietot objektus, tos atvērt un mainīt vai izmest, kā arī veikt citas darbības.

Peles pogu lietošana

Pelei ir primārā un sekundārā poga. Peles primāro pogu (parasti tā ir kreisā poga) izmanto vienumu atlasei un klikšķināšanai, kursora novietošanai dokumentā, kā arī vienumu vilkšanai.

Peles sekundāro pogu (parasti tā ir labā poga) izmanto uzdevumu vai opciju izvēļņu parādīšanai; to izskats atšķiras atkarībā no noklikšķināšanas vietas. Šī izvēlne ir noderīga ātrai uzdevumu veikšanai. Peles sekundārās pogas klikšķināšana tiek dēvēta par klikšķināšanu ar peles labo pogu.

Mūsdienās lielākajai daļai peļu ir arī ritenītis, kas palīdz vieglāk ritināt dokumentu. Ritenītis var darboties arī kā peles trešā poga.

Klikšķis ar peli

Norādiet ekrānā uz objektu un ātri nospiediet un atlaidiet primāro pogu.

Dubultklikšķis ar peli

Norādiet ekrānā uz objektu un divreiz ātri nospiediet un atlaidiet primāro pogu. Ja dubultklikšķis neizdodas, šo pašu uzdevumu var paveikt, ar peles labo pogu noklikšķinot uz objekta un pēc tam parādītajā izvēlnē noklikšķinot uz pirmās opcijas.

Objekta vilkšana ar peli

Novietojiet ekrānā rādītāju uz objekta, noklikšķiniet un turiet nospiestu primāro pogu, pārvietojiet objektu uz jauno atrašanās vietu un pēc tam atlaidiet primāro pogu.

Īsinājumizvēļņu parādīšana, izmantojot peli

Norādiet ekrānā uz objektu un pēc tam noklikšķiniet sekundāro pogu. To dēvē par klikšķināšanu ar peles labo pogu un bieži izmanto uzdevumu veikšanai operētājsistēmā Windows.

Peles ritenīša izmantošana

Ja pelei ir ritenītis, ritiniet to ar rādītājpirkstu, lai dokumentā vai interneta lapā pārvietotos uz augšu vai uz leju.

Peles personalizēšana

Ieslēdzot datoru, pelei ir jāstrādā. Varat veikt dažas izmaiņas tās funkcionalitātē, kā arī peles rādītāja izskatā un darbībā. Piemēram, varat mainīt peles pogu lomas vai regulēt dubultklikšķa ātrumu. Varat mainīt peles rādītāja izskatu, uzlabot tā redzamību vai iestatīt paslēpšanu rakstīšanas laikā.

Izmaiņas peles un peles rādītāja iestatījumos tiek veiktas Vadības paneļa sadaļā Pele.

Lai atvērtu sadaļu Pele

  • Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis un pēc tam veiciet dubultklikšķi uz Pele.

 


Atpakaļ uz sākumu


 

Uzzināt par Vadības paneli

Vadības panelī atrodas rīki, kurus izmanto operētājsistēmas Windows izskata un darbības mainīšanai.

  • Lai atvērtu Vadības paneli, noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Vadības panelis.

Daži no šiem rīkiem palīdz regulēt iestatījumus, kuri pielāgo datoru atbilstoši jūsu vēlmēm. Pirmo reizi atverot Vadības paneli, tā visbiežāk lietotie vienumi tiks parādīti, sakārtoti kategorijās. Lai Vadības panelī kategoriju skatā uzzinātu papildinformāciju par vienumu, novietojiet peles rādītāju virs ikonas vai kategorijas nosaukuma un izlasiet parādīto tekstu. Lai atvērtu kādu no šiem vienumiem, noklikšķiniet uz tā ikonas vai kategorijas nosaukuma. Daži no šiem vienumiem, kā arī atsevišķu Vadības paneļa vienumu atlase tiks atvērta kā veicamu uzdevumu saraksti. Piemēram, noklikšķinot uz Izskats un dizaini, tiks parādīts uzdevumu saraksts, teiksim, Izvēlēties ekrānsaudzētāju, kopā ar atsevišķiem Vadības paneļa vienumiem.

Ja, atverot Vadības paneli, neredzat nepieciešamo vienumu, noklikšķiniet uz Pārslēgties uz klasisko skatu. Lai atvērtu vienumu, veiciet dubultklikšķi uz tā ikonas. Lai Vadības panelī klasiskajā skatā uzzinātu papildinformāciju par vienumu, novietojiet peles rādītāju virs ikonas un izlasiet parādīto tekstu.

Lai mainītu skaitļu, valūtas, laika un datuma iestatījumus

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Datuma, laika, valodas un reģionālās opcijas un pēc tam noklikšķiniet uz Reģionālās un valodu opcijas.
  2. Zīmnes Reģionālās opcijas sadaļā Standarti un formāti noklikšķiniet uz tā datuma, laika, skaitļa un valūtas formāta, kuru vēlaties lietot.
  3. Ja vēlaties mainīt atsevišķus datuma, laika, skaitļu vai valūtas iestatījumus, noklikšķiniet uz Pielāgot.

Citi rīki, kas palīdz operētājsistēmas Windows pārvaldībā. Piemēram, izmantojiet Programmu pievienošana vai noņemšana, lai pievienotu jaunu programmu, pilnībā noņemtu visas pašreiz datorā uzstādītās programmas sastāvdaļas vai modificētu programmas uzstādīšanu.

Lai mainītu vai noņemtu programmu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis un pēc tam noklikšķiniet uz Programmu pievienošana vai noņemšana.
  2. Noklikšķiniet uz Mainīt vai noņemt programmas, pēc tam noklikšķiniet uz programmas, kuru vēlaties mainīt vai noņemt. Noklikšķiniet uz atbilstošās pogas:
    • Lai mainītu programmu, noklikšķiniet uz Mainīt/noņemt vai Mainīt.
    • Lai noņemtu programmu, noklikšķiniet uz Mainīt/noņemt vai Noņemt.

 


Atpakaļ uz sākumu


 

Uzzināt par drukāšanu

Lai operētājsistēmā Windows drukātu, datoram ir jāpievieno printeris un pēc tam jāpārliecinās, vai ir uzstādīta printera programmatūra. Kad tas ir izdarīts, varat drukāt failus, sekot drukas darbu norisei, kā arī tos pārtraukt vai restartēt. Lai pievienotu vai uzstādītu printeri, lietotājam nepieciešamas administratora tiesības.

Turpmākajās sadaļās sniegta palīdzības informācija par šo pamata darbību veikšanu no to sākuma līdz pat beigām.

Lai pievienotu tieši printerim

  1. Pievienojiet printera kabeli atbilstošajam datora portam saskaņā ar ražotāja norādījumiem.
  2. Pievienojiet printera strāvas vadu sienas kontaktligzdā un ieslēdziet printeri.
  3. Ja tiek parādīts Jaunas aparatūras atrašanas vednis, atzīmējiet izvēles rūtiņu Instalēt programmatūru automātiski (ieteicamā opcija), noklikšķiniet uz Tālāk un pēc tam sekojiet norādījumiem.
  4. Ja vednis netiek parādīts, noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Printeri un cita aparatūra un pēc tam noklikšķiniet uz Printeri un faksa aparāti.
  5. Rūtī Printera uzdevumi noklikšķiniet uz Pievienot printeri, lai atvērtu Printera pievienošanas vedni un pēc tam noklikšķiniet uz Tālāk.
  6. Noklikšķiniet uz Lokālais printeris, kas piesaistīts šim datoram, notīriet izvēles rūtiņu Automātiski noteikt un instalēt Plug and Play printeri un pēc tam noklikšķiniet uz Tālāk.
  7. Sarakstā Izmantot šo portu: noklikšķiniet uz LPT1: (Ieteicamais printera ports) un pēc tam noklikšķiniet uz Tālāk.
  8. Izpildiet ekrānā redzamos norādījumus.
  9. Kad tas ir izdarīts, printeris tiek parādīts sadaļā Printeri un faksa aparāti. Ja vēlaties izdrukāt testa lappusi, pirms tam pārliecinieties, vai printeris ir ieslēgts un gatavs drukāšanai.

Lai izdrukātu dokumentu

  1. Atveriet dokumentu, kuru vēlaties izdrukāt.
  2. Izmantotās programmas izvēlnē Fails noklikšķiniet uz Drukāt.

Dokumenta drukāšanas laikā paziņojumu apgabalā tiek parādīta printera ikona. Kad ikona pazūd, dokumenta drukāšana ir pabeigta.

Drukas rinda

Operētājsistēma Windows piedāvā drukas rindu, kurā tiek parādīts uz printeri nosūtīto dokumentu statuss.

Lai atvērtu drukas rindu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis un pēc tam noklikšķiniet uz Printeri un cita aparatūra.
  2. Noklikšķiniet uz Printeri un faksa aparāti un pēc tam loga kreisajā pusē rūtī Printera uzdevumi noklikšķiniet uz Paskatīties, kas tiek drukāts.

Ja uz printeri ir nosūtīts nepareizs dokuments vai arī drukāšana notiek pārāk ilgi, drukas darbu var pārtraukt un noņemt to no printera. Logā Drukas rinda ar peles labo pogu noklikšķiniet uz dokumenta, kura drukāšana jāpārtrauc un pēc tam noklikšķiniet uz Atcelt.

 


Atpakaļ uz sākumu


 

Uzzināt par failiem un mapēm

Lielākā daļa uzdevumu operētājsistēmā Windows ir saistīti ar failiem un mapēm. Lietojot programmas, piemēram, Microsoft Paint un Microsoft WordPad, veikto darbu var saglabāt failā un failus — saglabāt mapēs. Laba failu un mapju kārtošanas sistēma ļauj viegli atrast un izgūt failus,—gluži kā strādājot ar dokumentiem papīra mapēs kartotēkā.

Mapēs var atrasties vairāku atšķirīgu veidu faili, piemēram, dokumenti, mūzika, attēli, videoieraksti un programmas. Failus var kopēt un pārvietot uz mapēm no dažādām atrašanās vietām, piemēram, citām mapēm, datora vai interneta. Var arī izveidot mapi mapē.

Piemēram, izveidojot un saglabājot failus mapē Mani dokumenti, šajā mapē var izveidot jaunu mapi failu glabāšanai. Ja nolemjat pārvietot jaunu mapi uz citu atrašanās vietu, mapi kopā ar tās saturu var viegli pārvietot, atlasot to un velkot uz jauno atrašanās vietu.

Katrā operētājsistēmas Windows mapē ir rīki, kas palīdz viegli veikt parastos uzdevumus ar failiem un mapēm. Datorā atverot jebkuru mapi, uzdevumrūtī līdzās mapes saturam tiek parādīts uzdevumu saišu saraksts. Noklikšķinot uz faila vai mapes un pēc tam — uz uzdevuma, vienumu var pārdēvēt, kopēt, pārvietot vai dzēst. Failu var arī nosūtīt pa e-pastu vai publicēt tīklā Web.

Lai atvērtu mapi vai failu mapē Mani dokumenti

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani dokumenti.
  2. Atrodiet failu vai mapi, kuru vēlaties atvērt, un veiciet uz tās dubultklikšķi.

Lai saglabātu failu

  1. Izmantotās programmas izvēlnē Fails noklikšķiniet uz Saglabāt.
  2. Ja fails vēl nav saglabāts, ierakstiet faila nosaukumu laukā Faila nosaukums un pēc tam noklikšķiniet uz Saglabāt.

Lai dzēstu failu vai mapi

Failus vai mapes var dzēst, ar peles labo pogu noklikšķinot uz tās un pēc tam noklikšķinot uz Dzēst.

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani dokumenti.
  2. Noklikšķiniet uz faila vai mapes, kuru vēlaties dzēst.
  3. Rūtī Failu un mapju uzdevumi noklikšķiniet uz Dzēst šo failu vai Dzēst šo mapi un pēc tam noklikšķiniet uz .

Personīgās mapes

Mani dokumenti, Mani attēli un Mana mūzika ir īpašas mapes, kas darbojas kā personiskā glabāšanas sistēma. Visām šīm mapēm var piekļūt no izvēlnes Sākt.

Mape Mani dokumenti

Mape Mani dokumenti ir vislabākā vieta dokumentu, grafiku un citu failu glabāšanai, ja vēlaties šiem failiem piekļūt ātri. Atverot mapi Mani dokumenti, var apskatīt izveidotos failus un mapes.

Lai atvērtu mapi Mani dokumenti

  • Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani dokumenti.

Lai mapē Mani dokumenti izveidotu jaunu mapi

  1. Lai atvērtu mapi Mani dokumenti, noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani dokumenti.
  2. Rūtī Failu un mapju uzdevumi noklikšķiniet uz Izveidot jaunu mapi.
  3. Tiek parādīta jauna mape ar atlasītu noklusēto nosaukumu — Jauna mape.
  4. Ierakstiet mapes jauno nosaukumu un nospiediet taustiņu ENTER.

Jaunu mapi var arī izveidot, ar peles labo pogu noklikšķinot tukšā mapes loga apgabalā vai uz darbvirsmas, pēc tam norādot uz Jauns un pēc tam noklikšķinot uz Mape.

Mapes Mani attēli un Mana mūzika

Mapē Mani dokumenti atrodas divas īpašas mapes — Mani attēli un Mana mūzika. Mapes loga malā atrodas uzdevumu saites Attēlu uzdevumi un Mūzikas uzdevumi, kas palīdz pārvaldīt attēlu un mūzikas failus. Attēlus var skatīt kā slaidrādi, drukāt attēlus, saglabāt tos kompaktdiskā, atskaņot mūziku, nosūtīt mūzikas failus pa e-pastu, pārvietot un dzēst failus, kā arī veikt citas darbības.

Lai atvērtu mapi Mani attēli

  • Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani attēli.

Lai atvērtu mapi Mana mūzika

  • Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mana mūzika.

Mapes Mans dators un Atkritne

Mapes Mans dators un Atkritne ir īpašas operētājsistēmas Windows mapes, kas palīdz pārvaldīt visus datorā esošos failus un noņemt nevajadzīgos failus, mapes un citus vienumus.

Mape Mans dators

Mapē Mans dators prastā skatā tiek parādīts disketes, cietā diska un kompaktdiska saturs. Izmantojot mapes loga malā esošos Sistēmas uzdevumus, var meklēt un atvērt datorā esošos failus un mapes, piekļūt Vadības paneļa opcijām, lai modificētu datora iestatījumus un veiktu daudzus citus uzdevumus.

Lai atvērtu mapi Mans dators

  • Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mans dators.

Atkritne

Mape Atkritne atrodas uz darbvirsmas. Dzēšot jebkuru vienumu no cietā diska, operētājsistēma Windows to novieto mapē Atkritne. Vienumi glabājas mapē Atkritne, līdz tos izdzēš no datora neatgriezeniski.

Vienumu dzēšanu no mapes Atkritne var atsaukt vai atjaunot tos sākotnējā atrašanās vietā, tādēļ šie vienumi joprojām aizņem vietu uz cietā diska. Ja uz cietā diska ir atlicis maz vietas, vienmēr atcerieties iztukšot mapi Atkritne. Kad Atkritne ir pilna, operētājsistēma Windows automātiski atbrīvo vietu Atkritnē, lai glabātu pēdējos dzēstos failus un mapes.

Lai iztukšotu Atkritni

  1. Veiciet dubultklikšķi darbvirsmā uz Atkritne, lai atvērtu mapi.
  2. Rūtī Atkritnes uzdevumi noklikšķiniet uz Iztukšot Atkritni.
  3. Apstipriniet darbību, noklikšķinot uz . Tagad visi Atkritnē glabātie vienumi ir neatgriezeniski dzēsti no cietā diska.

Lai atjaunotu dzēstus vienumus

  1. Veiciet dubultklikšķi uz Atkritne, lai atvērtu mapi.
  2. Rūtī Atkritnes uzdevumi noklikšķiniet uz Atjaunot šo vienumu. Vienums tiek atjaunots tā sākotnējā atrašanās vietā cietajā diskā.

Failu un mapju skatīšana

Operētājsistēma Windows piedāvā vairākus failu kārtošanas un identificēšanas veidus mapēs, piemēram, Mani dokumenti. Ja mape ir atvērta, izvēlnē Skats var mainīt failu parādīšanas veidus.

  • Rādīt grupētu ļauj grupēt failus pēc jebkuras to detaļas, piemēram, nosaukuma, lieluma, veida vai modificēšanas datuma. Piemēram, grupējot pēc faila veida, attēlu faili tiek parādīti vienā grupā, programmas Microsoft Word faili — citā un programmas Microsoft Excel faili — citā. Iespēja Rādīt grupētu ir pieejama skatos Sīktēli, Mozaīka, Ikonas un Detalizēti.
  • Skatā Sīktēli mapes saturs sīktēlu veidā tiek parādīts mapes ikonā, tādējādi jūs varat ātri noteikt mapes saturu. Piemēram, ja attēli ir saglabāti vairākās atsevišķās mapēs, skatā Sīktēli uzreiz var noteikt, kurā mapē atrodas nepieciešamie attēli.
  • Skatā Mozaīka faili un mapes tiek parādīti kā ikonas. Ikonas ir lielākas nekā skatā Ikonas, un zem faila vai mapes nosaukuma tiek parādīta izvēlētā kārtošanas informācija. Piemēram, ja faili ir sakārtoti pēc to veida, zem Microsoft Word dokumenta nosaukuma tiek parādīts uzraksts "Microsoft Word document" (programmas Microsoft Word dokuments).
  • Skats Diafilma ir pieejams attēlu mapēs. Attēli tiek parādīti vienā sīktēlu rindā. Varat ritināt attēlus, izmantojot bultiņas pa labi un pa kreisi. Noklikšķinot uz attēla, tas tiek parādīts lielāks virs citiem attēliem. Lai rediģētu, drukātu vai saglabātu attēlu citā mapē, veiciet uz attēla dubultklikšķi.
  • Skatā Ikonas faili un mapes tiek parādīti kā ikonas. Zem ikonas tiek parādīts faila nosaukums, bet netiek rādīta kārtošanas informācija. Šajā skatā failus un mapes var parādīt grupās.
  • Skatā Saraksts mapes saturs tiek parādīts kā failu un mapju saraksts ar mazām ikonām. Šis skats ir noderīgs, ja mapē ir daudz failu un jūs vēlaties sarakstā sameklēt kādu faila nosaukumu. Šajā skatā failus un mapes var kārtot, bet nevar parādīt grupās.
  • Skatā Detaļas tiek parādīts atvērtās mapes saturs un sniegta detalizēta informācija par failiem, t.sk. nosaukums, veids, lielums un modificēšanas datums. Skatā Detaļas failus var arī parādīt grupētus. Lai norādītu, kuras detaļas jārāda, izvēlnē Skats noklikšķiniet uz Detalizētas informācijas izvēle.

Lai mainītu failu un mapju skatīšanas veidu

  • Jebkuras mapes izvēlnē Skats norādiet uz jebkuru no šiem vienumiem atbilstoši nepieciešamajam failu parādīšanas veidam: Sīktēli, Mozaīka, Diafilma, Ikonas, Saraksts, Detaļas. Izvēlnē Skats var arī noklikšķināt uz Sakārtot ikonas pēc un pēc tam noklikšķiniet uz Rādīt grupētu, lai rādītu grupētus failus.

Failu un mapju meklēšana

Programma Windows Explorer

Izmantojot programmu Windows Explorer, var ātri skatīt datorā esošos failus un mapes. Programmā Windows Explorer ir ērta arī failu kopēšana vai pārvietošana no vienas mapes uz citu. Izmantojiet šo rīku, ja vēlaties zināt faila vai mapes atrašanās vietu.

Lai atvērtu programmu Windows Explorer

  • Noklikšķiniet uz Sākt, norādiet uz Visas programmas, Piederumi un pēc tam noklikšķiniet uz Windows Explorer.

Meklēšanas palīgs

Meklēšanas palīgs nodrošina failu un mapju, lietotāju un citu datoru meklēšanu, strādājot tīklā. Tas ir arī ērts sākumpunkts informācijas meklēšanai internetā. Lietojot Meklēšanas palīgu, var norādīt vairākus meklēšanas kritērijus. Piemēram, failus un mapes var meklēt pēc nosaukuma, veida vai lieluma. Failu var atrast pēc pēdējās modifikācijas datuma, kā arī meklēt failus ar iekļautu noteiktu tekstu.

Lai atvērtu Meklēšanas palīgu

  • Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Meklēt.

 


Atpakaļ uz sākumu


 


2. nodaļa. Datora kopīgošana


Par lietotāju kontiem

Līdzeklī Lietotāju konti operētājsistēmā Windows XP var saglabāt vairāku lietotāju personīgos iestatījumus un preferences — lieliski, ja datoru lieto visa ģimene. Piesakoties datorā, tas darbojas tā, it kā jūsu iestatījumi un preferences tajā būtu vienīgās. Lietotāju konti uzlabo datora drošību un lietošanas ērtumu.

Izmantojot Lietotāju kontus, jūs varat:

  • pielāgot ekrāna izskatu, neietekmējot citu lietotāju ekrānu izskatu;
  • aizsargāt svarīgus datora iestatījumus;
  • lietot paroli, lai saglabātu savus failus slepenībā;
  • pieteikties ātrāk;
  • skatīt savus personīgos Web izlases sarakstus un pēdējās apmeklētās vietas;
  • ātri pārslēgt lietotājus, neaizverot programmas.

Datora iestatīšana kopīgošanai

Lietotāju konti nodrošina personalizētos iestatījumus un preferences katram datora lietotājam. Pastāv triju veidu lietotāju konti.

Datora administratora konts

Vairākumā gadījumu kopīgotā datorā ir tikai viens datora administratora konts. Parasti pirmais, kas izveido savu kontu, ir administrators.

Administratoram ir neierobežotas iespējas modificēt datoru, kā arī — būtiski — skatīt un mainīt citu lietotāju kontu saturu. Lietotājs ar administratora tiesībām var:

  • izveidot un dzēst citu lietotāju kontus datorā;
  • mainīt jebkura lietotāja konta nosaukumu, attēlu, paroli un konta veidu;
  • instalēt un atinstalēt programmatūru un aparatūru;
  • mainīti visas sistēmas iestatījumus.

Datora administratora konta īpašnieks nevar mainīt sava konta veidu, ja nepaliek vismaz viens administratora konts. Šis līdzeklis nodrošina, ka vienmēr ir kāds lietotājs, kurš var pilnībā strādāt ar datoru.

Ierobežots konts

Ierobežotu kontu piešķiršana lietotājiem ir efektīvs veids, kā neļaut nepieredzējušiem vai nesankcionētiem lietotājiem (piemēram, bērniem) mainīt datora iestatījumus vai izdzēst svarīgus failus. Lietotāji ar ierobežotiem kontiem var tikai:

  • izveidot, mainīt vai dzēst savu kontu paroli;
  • mainīt sava konta attēlu.

Viesa piekļuve

Operētājsistēmas Windows XP viesa piekļuves līdzeklis ļauj lietotājam, kurš kopīgotu datoru izmanto neregulāri, strādāt ar to līdzīgi ierobežota konta īpašniekam. Viesa piekļuve netiek aizsargāta ar paroli. Viesa piekļuves izmantošana nodrošina lietotājiem ātru pieteikšanos, lai pārbaudītu e-pastu, pārlūkotu internetu, rakstītu un drukātu dokumentus un veiktu līdzīgas darbības.

Svarīgi.  Ja lietotājs nav pieteicies kā domēna loceklis, lietotāju kontu izveidei, attēla pievienošanai un attēla parādīšanai operētājsistēmā Windows XP Professional, ir jāievēro šādi norādījumi.

Lietotāju kontu izveide

Lai iestatītu lietotāja kontu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Vadības panelis.
  2. Noklikšķiniet uz Lietotāju konti un pēc tam noklikšķiniet uz Izveidot jaunu kontu.
  3. Rūtī Izvēlēties uzdevumu noklikšķiniet uz Izveidot jaunu kontu.
  4. Lapā Norādiet jaunā konta nosaukumu ierakstiet jaunā konta nosaukumu un pēc tam noklikšķiniet uz Tālāk.
  5. Lapā Izvēlieties konta veidu izvēlieties nepieciešamo konta veidu un noklikšķiniet uz tā un pēc tam noklikšķiniet uz Izveidot kontu.

Attēla pievienošana

Personalizēšanas nolūkos ekrānā Esiet sveicināts! līdzās vārdiem operētājsistēma Windows XP var parādīt fotogrāfiju vai citu attēlu. Datora administrators var piešķirt attēlus visiem lietotājiem; jebkura konta īpašnieks var izvēlēties savu attēlu.

Lai mainītu konta attēlu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam — uz Vadības panelis.
  2. Noklikšķiniet uz Lietotāju konti un pēc tam noklikšķiniet uz Mainīt kontu.
  3. Lapā Izvēlieties maināmo kontu noklikšķiniet uz lietotāja konta.
  4. Lapā Ko vēlaties mainīt savam kontam? noklikšķiniet uz Mainīt savu attēlu.
  5. Lapā Izvēlēties savam kontam jaunu attēlu noklikšķiniet uz kāda no parādītajiem attēliem vai uz Meklēt papildu attēlus.
  6. Mapē Mani attēli vai jebkurā citā saraksta Skatīt mapē noklikšķiniet uz attēla, kuru vēlaties izmantot savam kontam, un pēc tam noklikšķiniet uz Atvērt.
  7. Lapā Izvēlēties savam kontam jaunu attēlu tiks parādīts jaunais atlasītais attēls.
  8. Noklikšķiniet uz Mainīt attēlu.

Turpmāk stāstīts, kā parādīt ekrānā Esiet sveicināts! internetā atrastu attēlu.

Lai saglabātu un parādītu attēlu

  1. Naviģējiet līdz attēlam, kuru vēlaties saglabāt.
  2. Noklikšķiniet uz attēla ar peles labo pogu un noklikšķiniet uz Saglabāt attēlu kā (attēls tiek saglabāts mapē Mani attēli).
  3. Lodziņā Faila nosaukums ierakstiet attēla nosaukumu un pēc tam noklikšķiniet uz Saglabāt.
  4. Noklikšķiniet uz Sākt, un pēc tam — uz Vadības panelis.
  5. Noklikšķiniet uz Lietotāju konti, un pēc tam noklikšķiniet uz Mainīt kontu.
  6. Lapā Izvēlieties maināmo kontu noklikšķiniet uz lietotāja konta.
  7. Lapā Ko vēlaties mainīt savam kontam? noklikšķiniet uz Mainīt savu attēlu.
  8. Noklikšķiniet uz Meklēt papildu attēlus, lai naviģētu uz mapi Mani attēli.
  9. Atlasiet 3. darbībā saglabāto attēlu un noklikšķiniet uz Atvērt.

Kontam tiek piešķirts jaunais attēls.

 


Atpakaļ uz sākumu


 


3. nodaļa. Izklaide operētājsistēmā Windows


Interneta lietošana

Izmantojot Web pārlūkprogrammu Internet Explorer un interneta savienojumu, var meklēt un skatīt informāciju tīklā World Wide Web.

Lai izveidotu interneta savienojumu, sazinieties un noslēdziet līgumu ar vietējo interneta pakalpojumu sniedzēju. Pakalpojumu sniedzējs jums nodrošinās informāciju, kas nepieciešama interneta konta izveidei.

Kad savienojums ir izveidots, varat atvērt programmu Internet Explorer un ierakstīt adrešu joslā apmeklējamās Web lapas adresi vai noklikšķināt uz adreses sarakstā Mana izlase. Programma Internet Explorer piedāvā arī iespēju meklēt internetā cilvēkus, darījumus un informāciju par jūs interesējošiem jautājumiem. Programmas Internet Explorer drošības līdzekļi ļauj droši pārlūkot tīklu Web, saglabājot jūsu datora un personīgo informāciju drošībā.

Lai atvērtu programmu Internet Explorer

  • Noklikšķiniet uz Sākt, norādiet uz Visas programmas un pēc tam noklikšķiniet uz Internet Explorer.

Lai meklētu internetā

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Meklēt.
  2. Noklikšķiniet uz Meklēt internetā.
  3. Ierakstiet frāzi vai teikumu, kas raksturo meklējamo informāciju, un pēc tam noklikšķiniet uz Meklēt.
  4. Noklikšķiniet uz saites meklēšanas rezultātu sarakstā, lai parādītu Web lappusi.

Lai iestatītu interneta opcijas

Izmantojot interneta opcijas, var mainīt programmas Internet Explorer iestatījumus, lai norādītu Web lappusi, kas jāparāda, startējot pārlūkprogrammu. Var arī dzēst pagaidu interneta failus, kas saglabāti datorā, un bloķēt piekļuvi objektorientētiem materiāliem.

  • Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Tīkla un interneta savienojumi un pēc tam noklikšķiniet uz Interneta opcijas.

Interneta opcijas ļauj mainīt programmas Internet Explorer iestatījumus, taču tās nevar izmantot citu Web pārlūkprogrammu iestatījumu mainīšanai.

Lai pievienotu Web lappusi sarakstam Mana izlase

Atrodot interesantas Web lappuses vai lapas, tās var pievienot sarakstam Mana izlase, lai viegli varētu atrast no jauna.

  1. Atrodiet un parādiet Web lappusi, kura jāpievieno sarakstam Mana izlase.
  2. Programmā Internet Explorer noklikšķiniet uz izvēlnes Mana izlase un pēc tam noklikšķiniet uz Pievienot mapei Mana izlase.
  3. Dialoglodziņā Pievienot mapei Mana izlase pārdēvējiet Web lappusi vai arī atstājiet tās virsrakstu tādu, kāds tas tiek parādīts Web lappusē, un pēc tam noklikšķiniet uz Labi. Web lappuse tiek pievienota sarakstam Mana izlase un tiek parādīta, noklikšķinot uz izvēlnes Mana izlase.

Lai atrastu nesen apmeklētu Web lappusi

  1. Programmas Internet Explorer rīkjoslā noklikšķiniet uz pogas Vēsture. Tiek parādīta josla Vēsture, kurā iekļautas iepriekšējās dienās un nedēļās apmeklēto Web vietu un lappušu saites.
  2. Joslā Vēsture noklikšķiniet uz nedēļas vai dienas, noklikšķiniet uz Web vietas mapes, lai parādītu atsevišķas lappuses, un pēc tam noklikšķiniet uz lappuses ikonas, lai parādītu Web lappusi.
  3. Lai joslā Vēsture kārtotu vai meklētu, noklikšķiniet uz bultiņas līdzās pogai Skats, kas atrodas joslas Vēsture augšējā daļā.

Lai atrastu pašreizējā sesijā apmeklētu Web lappusi

  • Lai atgrieztos iepriekšējā apmeklētajā lappusē, rīkjoslā noklikšķiniet uz pogas Atpakaļ.
  • Lai skatītu vienu no pēdējām deviņām šajā sesijā apmeklētajām lappusēm, noklikšķiniet uz bultiņas līdzās pogām Atpakaļ vai Uz priekšu un pēc tam sarakstā noklikšķiniet uz nepieciešamās lappuses.

E-pasta nosūtīšana, izmantojot programmu Outlook Express

Izmantojot interneta savienojumu un programmu Microsoft Outlook Express, var sūtīt ziņojumus jebkuram lietotājam internetā. Interneta savienojuma vednis palīdz iestatīt e-pasta opcijas.

Lai atvērtu programmu Outlook Express

  • Noklikšķiniet uz Sākt, norādiet uz Visas programmas un pēc tam noklikšķiniet uz Outlook Express.

Lai iestatītu e-pasta kontu

Pirms sākat, no interneta pakalpojuma sniedzēja (ISP) ir nepieciešama šāda informācija: e-pasta servera tips (POP3, IMAP vai HTTP), konta nosaukums un parole, ienākošā un izejošā e-pasta servera nosaukums.

  1. Programmas Outlook Express izvēlnē Rīki noklikšķiniet uz Konti.
  2. Dialoglodziņā Interneta konti noklikšķiniet uz Pievienot.
  3. Atzīmējiet Pasts, lai atvērtu Interneta savienojuma vedni, un pēc tam izpildiet dotos norādījumus, lai izveidotu savienojumu ar e-pasta vai ziņu serveri.

Katrs lietotājs var izveidot vairākus e-pasta kontus, katram no tiem veicot šo procedūru.

Lai pievienotu jaunu e-pasta kontu

  1. Programmas Outlook Express izvēlnē Fails norādiet uz Identitātes un pēc tam noklikšķiniet uz Pievienot jaunu identitāti.
  2. Ierakstiet jaunā lietotāja vārdu.
  3. Lai identitātei pievienotu paroli, atzīmējiet opciju Prasīt paroli un pēc tam ievadiet to.
  4. Programmā Outlook Express tiek vaicāts, vai vēlaties pieteikties kā jauns lietotājs. Izvēloties , jums tiks lūgta interneta savienojuma informācija. Izvēloties , pieteicies saglabāsies pašreizējais lietotājs.

Lai nosūtītu e-pasta ziņojumu

  1. Programmas Outlook Express rīkjoslā noklikšķiniet uz pogas Izveidot pastu.
  2. Lodziņos Kam vai Kopija ierakstiet katra adresāta e-pasta nosaukumu, atdalot vārdus ar komatiem vai semikoliem ( ; ).
  3. Lodziņā Tēma ierakstiet ziņojuma virsrakstu.
  4. Rakstiet ziņojumu un pēc tam rīkjoslā noklikšķiniet uz Nosūtīt.

Lai lasītu ziņojumus

Ziņojumus var lasīt atsevišķā logā vai priekšskatījuma rūtī.

  1. Outlook joslā vai mapju sarakstā noklikšķiniet uz ikonas Iesūtne.
  2. Lai skatītu ziņojumu priekšskatījuma rūtī, sarakstā noklikšķiniet uz ziņojuma.
  3. Lai skatītu ziņojumu atsevišķā logā, veiciet uz ziņojuma dubultklikšķi.
  4. Lai saglabātu ziņojumu failu sistēmā, noklikšķiniet uz Saglabāt kā un pēc tam atlasiet formātu (e-pasts, teksts vai HTML) un atrašanās vietu.

Lai atvērtu e-pasta pielikumu

  1. Atveriet (vai priekšskatiet) e-pastu ar pielikumu, kuru vēlaties atvērt.
  2. Veiciet dubultklikšķi uz pielikuma ikonas.
  3. Lai saglabātu pielikumu failu sistēmā, noklikšķiniet uz Saglabāt kā un atlasiet atrašanās vietu.

 


Atpakaļ uz sākumu


 

Izklaide ar ciparu fotoattēliem

Ciparkamera un operētājsistēma Windows XP

Operētājsistēma Windows XP ir savietojama ar daudzām ciparkamerām. Ja dators ir aprīkots ar USB (Universal Serial Bus — universālā seriālā kopne) savienojumu, vienkārši iespraudiet kabeli datorā un varat sākt ciparfotogrāfiju pārsūtīšanu. Vednis palīdz veikt nepieciešamās darbības, lai pārvietotu fotogrāfijas no kameras uz datoru.

Attēlu kārtošana

Izmantojot mapi Mani attēli, attēlus datorā un internetā var sakārtot un kopīgot ar citiem lietotājiem. Saglabājot attēlus datorā no ciparkameras vai skenera, operētājsistēma Windows automātiski saglabā tos mapē Mani attēli (ja netiek norādīts citādi). Šajā mapē ir iekļautas saites uz īpašiem attēlu uzdevumiem, piemēram, attēla drukāšanu, kas palīdz pārvaldīt fotogrāfiju failus.

Operētājsistēmā Windows attēlus var skatīt un kārtot vairākos veidos.

Visus attēlus var saglabāt mapē Mani attēli vai arī izveidot šajā mapē fotoalbumus saistītu attēlu saglabāšanai. Tas ir noderīgi, ja īpašu notikumu vai sevišķiem mērķiem paredzētus attēlus vēlaties glabāt atsevišķi no pārējiem attēliem.

Fotogrāfiju un attēlu failus var skatīt kā slaidrādi vai skatā Diafilma. Skatā Diafilma attēli tiek parādīti vienā sīktēlu rindā. Varat ritināt attēlus, izmantojot bultiņas pa labi vai pa kreisi. Noklikšķinot uz attēla, tas tiek parādīts lielāks virs citiem attēliem. Lai rediģētu, drukātu vai saglabātu attēlu citā mapē, veiciet uz attēla dubultklikšķi.

Lai datorā izveidotu fotoalbumu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani attēli.
  2. Rūtī Failu un mapju uzdevumi noklikšķiniet uz Izveidot jaunu mapi.
  3. Ierakstiet mapes nosaukumu un pēc tam nospiediet taustiņu ENTER.
  4. Ar peles labo pogu noklikšķiniet uz jaunās mapes un pēc tam noklikšķiniet uz Rekvizīti.
  5. Zīmnē Pielāgot zem Lietot šo mapes veidu kā veidni atzīmējiet Fotoalbums.

Fotoalbuma mapes ir vislabākais risinājums neliela attēlu skaita pārvaldīšanai.

Lai skatītu attēlus kā slaidrādi

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani attēli.
  2. Rūtī Attēlu uzdevumi noklikšķiniet uz Skatīt kā slaidrādi.

Izmantojiet slaidrādes rīkjoslas pogas, lai sāktu vai apturētu slaidrādi, pārvietotos uz iepriekšējo vai nākamo attēlu vai beigtu slaidrādi. Ja rīkjosla nav redzama, pārvietojiet rādītāju pa ekrānu, un tā tiks parādīta ekrāna augšējā labajā stūrī.

Ja nav atlasīts neviens vai tikai viens attēls, slaidrādē tiks parādīti visi attēli. Ja ir atlasīti divi vai vairāk attēli, slaidrādē tiks rādīti tikai šie atlasītie attēli.

Lai skatītu attēlus kā diafilmu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani attēli.
  2. Izvēlnē Skats noklikšķiniet uz Diafilma.

Diafilmas rīkjoslas pogas var izmantot, lai atlasītu iepriekšējo un nākamo diafilmas attēlu vai strādātu ar atlasīto attēlu. Noklikšķiniet uz attēla, lai to atlasītu. Veiciet dubultklikšķi uz attēla, lai skatītu tā priekšskatījumu Windows attēlu un faksu skatītājā. Attēlus var skatīt kā diafilmu jebkurā mapes Mani attēli apakšmapē, kā arī jebkurā mapē, kas pielāgota kā attēlu mape.

Attēlu un albumu nosaukumi

Operētājsistēmā Windows XP ir viegli atrast nepieciešamos ciparattēlu failus, piešķirot tiem nosaukumus automātiski atbilstoši datumam, kad tie pārsūtīti uz datoru. Tas atvieglo meklēšanu, ja vien atceraties attēlu uzņemšanas laiku. Lai vēl vairāk atvieglotu meklēšanu, atsevišķas fotogrāfijas vai apakšfolderus var pārdēvēt, piešķirot tiem zīmīgus nosaukumus, piemēram, Izlaidums vai Divpadsmitās dzimšanas dienas balle.

Lai pārdēvētu fotogrāfijas vai mapes

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani attēli.
  2. Noklikšķiniet uz fotogrāfijas vai mapes, kuru vēlaties pārdēvēt.
  3. Veiciet kādu no šīm darbībām:

  • Lai pārdēvētu failu, rūtī Failu un mapju uzdevumi noklikšķiniet uz Pārdēvēt šo failu.
  • Lai pārdēvētu mapi, rūtī Failu un mapju uzdevumi noklikšķiniet uz Pārdēvēt šo mapi.
  1. Ierakstiet fotogrāfijas vai mapes jauno nosaukumu un pēc tam nospiediet taustiņu ENTER.

Attēlu drukāšana un kopīgošana

Fotogrāfijas var drukāt un nosūtīt pa e-pastu tieši no mapes Mani attēli.

Lai drukātu attēlus

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani attēli.
  2. Rūtī Attēlu uzdevumi noklikšķiniet uz Drukāt attēlus.
  3. Izpildiet Fotogrāfiju drukāšanas vedņa norādījumus.

Pirms klikšķināt uz Drukāt attēlus, drukājamie attēli nav jāatlasa. Fotogrāfiju drukāšanas vednis parāda visus atvērtās vai atlasītās mapes attēlu failus, un jūs varat atlasīt tos drukāšanai.

Attēlus var drukāt no mapes, to neatverot. Noklikšķiniet uz mapes, kurā atrodas drukājamie attēli, un pēc tam rūtī Attēlu uzdevumi noklikšķiniet uz Drukāt attēlus.

Lai nosūtītu fotogrāfijas pa e-pastu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Mani attēli.
  2. Noklikšķiniet uz fotogrāfijas, kuru vēlaties nosūtīt.
  3. Rūtī Failu un mapju uzdevumi noklikšķiniet uz Nosūtīt šo failu pa e-pastu.

Attēlu meklēšana

Operētājsistēma Windows palīdz ātri atrast datorā fotogrāfijas. Saglabājot fotogrāfijas failu, operētājsistēma Windows to automātiski saglabā mapē Mani attēli.

  • Ikreiz, kad pārsūtat fotogrāfijas no ciparkameras, operētājsistēma Windows mapē Mani attēli to glabāšanai izveido jaunu apgabalu vai apakšampi.
  • Operētājsistēma Windows izveido arī apakšmapes nosaukumu. Šo nosaukumu jebkurā brīdī var mainīt.
  • Noklikšķinot uz apakšmapes, sīktēlu veidā tiek parādīts tās saturs. Veiciet dubultklikšķi uz jebkura sīktēla, lai skatītu fotogrāfijas lielāka izmēra versiju programmas Windows attēlu un faksu skatītājs priekšskatījuma rūtī.
  • Lai mapē atlasītu vairāk nekā vienu fotogrāfiju, nospiediet un turiet nospiestu taustiņu CTRL un klikšķiniet uz katras atlasāmās fotogrāfijas. Pēc tam velciet un nometiet, lai pārvietotu, kopētu vai dzēstu atlasītās fotogrāfijas.

Operētājsistēma Windows var saglabāt fotogrāfijas arī no citiem avotiem, ne tikai ciparkamerām, piemēram, pa e-pastu atsūtītas vai tīklā Web atrastas un tvertas fotogrāfijas.

Attēlu saglabāšana kompaktdiskā

Iespēja piekļūt neskaitāmām fotogrāfijām datorā ir brīnišķīga. Diemžēl ciparattēli bieži aizņem vairāk vietas datora atmiņā nekā citi faili. Operētājsistēmā Windows var viegli saglabāt iecienītākās fotogrāfijas kompaktdiskā. Attēlu saglabāšanu kompaktdiskā palīdz veikt vednis. Kompaktdisku izmantošana atbrīvo vietu datorā. Lai izmantotu šo līdzekli, būs nepieciešams:

  • ierakstāmu kompaktdisku diskdzinis;
  • tukšs kompaktdisks, uz kuru pārsūtīt fotogrāfijas.

Daži izplatītāji ierakstāmos kompaktdiskus dēvē par CDR. Pārliecinieties, vai iegādājaties ierakstāmus kompaktdiskus, kas jūsu datorā darbosies.

Lai saglabātu fotogrāfijas kompaktdiskā

  1. Atrodiet fotogrāfijas vai mapi, ko vēlaties pārsūtīt uz kompaktdisku.
  2. Ar peles labo pogu noklikšķiniet uz nepieciešamajām mapēm vai fotogrāfijām. Lai atlasītu vairāk nekā vienu fotogrāfiju, noklikšķiniet uz viena attēla un pēc tam turiet nospiestu taustiņu CTRL un klikšķiniet uz pārējām fotogrāfijām.
  3. Noklikšķiniet uz Kam nosūtīt un pēc tam noklikšķiniet uz Ierakstāms kompaktdisks.
  4. Izpildiet ekrānā redzamos norādījumus.

Pēc failu pārkopēšanas uz kompaktdisku tos var izdzēst no datora.

 


Atpakaļ uz sākumu


 

Datora personalizēšana

Operētājsistēmā Windows XP ir iekļauta liela fonu atlase, no kuras var izvēlēties. Fotogrāfijas un attēlus var arī tvert tīklā Web. Turpmāk pastāstīts, kā mainīt darbvirsmas izskatu.

Svarīgi.  Lai izpildītu turpmākos norādījumus, lūdzu, pārslēdzieties uz Vadības paneļa kategoriju skatu.

Lai pielāgotu darbvirsmas fonu

  1. Noklikšķiniet ar peles labo pogu uz operētājsistēmas Windows darbvirsmas, un parādītajā uznires izvēlnē izvēlieties Rekvizīti.
  2. Dialoglodziņā Displeja rekvizīti noklikšķiniet uz zīmnes Darbvirsma.
  3. Zīmnē Darbvirsma veiciet vienu vai vairākas no šīm darbībām:

  • lodziņā Krāsa izvēlieties krāsu;
  • Sarakstā Fons noklikšķiniet uz fona attēla. Sarakstā Pozīcija noklikšķiniet uz Centrēt, Mozaīkot vai Izstiept, lai definētu attēla izskatu.
  • Noklikšķiniet uz Pārlūkot, lai meklētu fona attēlu citās mapēs un citos diskdziņos. Var izmantot failus ar šādiem paplašinājumiem: .bmp, .gif, .jpg, .dib vai .png. Sarakstā Pozīcija noklikšķiniet uz Centrēt, Mozaīkot vai Izstiept, lai definētu attēla izskatu, un pēc tam noklikšķiniet uz Labi vai Lietot.

Ja vēlaties izmantot attēlu no Web vietas, kurā atrodaties, ar peles labo pogu noklikšķiniet uz attēla un pēc tam noklikšķiniet uz Iestatīt kā darbvirsmas fonu.

Lai skatītu vienkrāsainu fonu, nolaižamajā sarakstā Fons jāatlasa Nav.

Krāsaina ekrānsaudzētāja pievienošana

Atjauniniet savu darba vietu un aizsargājiet monitoru dīkstāves laikā, pievienojot krāsainu ekrānsaudzētāju. Operētājsistēmā Windows XP ir iekļauta liela atlase, no kuras to var izvēlēties.

Lai izvēlētos ekrānsaudzētāju

  1. Noklikšķiniet ar peles labo pogu uz operētājsistēmas Windows darbvirsmas un parādītajā uznires izvēlnē noklikšķiniet uz Rekvizīti.
  2. Dialoglodziņā Displeja rekvizīti noklikšķiniet uz zīmnes Ekrānsaudzētājs.
  3. Zīmnes Ekrānsaudzētājs sarakstā Ekrānsaudzētājs noklikšķiniet uz vēlamā ekrānsaudzētāja.
  4. Noklikšķiniet uz Priekšskatījums, lai dažas sekundes skatītu priekšskatījumu (pārvietojiet peli vai nospiediet jebkuru taustiņu, lai pārtrauktu priekšskatījumu), un pēc tam noklikšķiniet uz Iestatījumi, lai pielāgotu tā darbību.
  5. Kad esat apmierināts ar rezultātu, noklikšķiniet uz Labi.

Darbvirsmas dizainu pielāgošana

Var viegli mainīt arī darbvirsmas elementu, piemēram, tekstlodziņu, virsrakstu joslu un atlasīto vienumu izskatu. Operētājsistēmā Windows XP ir iekļauti daudzi saskaņotu krāsu dizaini. Katru elementu var pielāgot arī atsevišķi.

Lai atlasītu dizainu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Vadības panelis.
  2. Noklikšķiniet uz Izskats un dizaini.
  3. Zem Izvēlēties uzdevumu noklikšķiniet uz Mainīt darbvirsmas fonu, lai dotos uz dialoglodziņu Displeja rekvizīti.
  4. Zīmnes Dizaini sarakstā Dizains noklikšķiniet uz nepieciešamās tēmas un pēc tam noklikšķiniet uz Labi.

Lai manītu atsevišķus darbvirsmas elementus, dodieties uz dialoglodziņu Displeja rekvizīti, kā tas aprakstīts iepriekš. Pēc tam rīkojieties šādi.

  1. Nolaižamajās izvēlnēs zīmē Izskats izvēlieties pielāgojamos elementus un modificējiet tos, noklikšķinot uz pogas Efekti, lai atvērtu logus ar turpmākajiem norādījumiem.
  2. Kad esat apmierināts ar rezultātu, noklikšķiniet uz Labi.

Ekrāna izmēru mainīšana

Ekrāna izšķirtspējas iestatījumi nosaka monitorā parādītās informācijas daudzumu. Ja iestatījumi ir mazi, ekrāna saturs tiek parādīts kā palielinājumā — redzams ir relatīvi mazs informācijas apjoms (piemēram, tikai daļa izklājlapas vai Web lappuses), bet teksts un attēli ekrānā tiek parādīti lieli. Ja izšķirtspējas iestatījumi ir lieli, teksts un attēli tiek parādīti mazāki, taču darbam atvēlēts vairāk vietas un vienlaikus iespējams parādīt vairāk objektu. Mainīt ekrāna izšķirtspējas iestatījumus operētājsistēmā Windows XP atbilstoši jūsu vēlmēm ir viegli.

Izmantojot 800x600 izšķirtspēju (maza), teksts un objekti tiek parādīti lieli, bet ekrānā ir mazāk vietas. Izmantojot 1280 x 1024 izšķirtspēju (liela), teksts un objekti tiek parādīti mazāki, bet ekrānā ir vairāk vietas.

Lai manītu ekrāna izšķirtspēju

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Vadības panelis.
  2. Noklikšķiniet uz Izskats un dizaini.
  3. Zem Izvēlēties uzdevumu noklikšķiniet uz Mainīt ekrāna izšķirtspēju.
  4. Zīmnē Iestatījumi zem Ekrāna izšķirtspēja velciet slīdni līdz vēlamajai izšķirtspējai un pēc tam noklikšķiniet uz Lietot.

Skaņas efektu pievienošana

Operētājsistēmas Windows pielāgošanas līdzekļi piedāvā ne tikai vizuālus uzlabojumus. Var pievienot skaņas efektus atskaņošanai pie katras veiktās darbības, sākot no mapju atvēršanas un aizvēršanas līdz Atkritnes iztukšošanai. Skaņas efekti ir lielisks papildinājums jebkurai pielāgotai darbvirsmai un lielisks veids, kā izpaust savu individualitāti. Arī skaņas efektu pievienošana ir vienkārša. Turpmāk pastāstīts, kā to izdarīt.

Lai pievienotu skaņas efektus

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam noklikšķiniet uz Vadības panelis.
  2. Noklikšķiniet uz Skaņas, runas un audio ierīces.
  3. Zem Izvēlēties uzdevumu noklikšķiniet uz Mainīt skaņu shēmu.
  4. Zīmnē Skaņas zem Programmas notikumi noklikšķiniet uz notikuma, kuram vēlaties pievienot skaņu.
  5. Sarakstā Skaņas noklikšķiniet uz skaņas, kuru vēlaties piesaistīt notikumam.
  6. Lai noklausītos skaņu, noklikšķiniet uz pogas Atskaņot skaņu, kas atrodas saraksta Skaņas labajā pusē. Ja esat apmierināts ar rezultātu, noklikšķiniet uz Labi. Atkārtojiet 4. un 5. darbību, līdz skaņas ir piesaistītas visiem tiem programmas notikumiem, kuriem vēlējāties.
  7. Lai saglabātu savus iestatījumus personalizētā skaņu shēmā, noklikšķiniet uz Saglabāt kā. Ierakstiet skaņu shēmas nosaukumu un pēc tam noklikšķiniet uz Labi. Noklikšķiniet uz Labi, lai pabeigtu procedūru un saglabātu savu skaņu shēmu.

Operētājsistēmā Windows XP ir iekļauti daudzi skaņu efekti, no kuriem var izvēlēties piemērotāko. Var izveidot arī savu skaņas efektu, nokopējot un saglabājot to cietajā diskā no citiem avotiem, piemēram, kompaktdiska vai interneta.

 


Atpakaļ uz sākumu


 


4. nodaļa. Operētājsistēmas Windows pieejamības uzlabošana


Operētājsistēmas Windows pieejamības uzlabošana

Operētājsistēmas Windows izskatu un darbību var pielāgot, lai padarītu datoru vieglāk izmantojamu lietotājiem ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem. Operētājsistēmā Windows XP ir iekļauti arī vairāki līdzekļi, kas palīdz cilvēkiem ar īpašām vajadzībām šādās jomās:

  • dzirde;
  • redze;
  • kustības.

Operētājsistēmas Windows pieejamības rīki piedāvā minimālu funkcionalitātes līmeņa nodrošināšanu lietotājiem ar īpašām vajadzībām. Daudziem lietotājiem ar kustību traucējumiem ikdienas lietošanai būs nepieciešamas citas papildopcijas. Ir pieejams plašs aparatūras un programmatūras klāsts. Papildinformāciju sk. Pieejamība. Lai skatītu šo saiti, nepieciešama interneta piekļuve. Web lappuse tiks atvērta jaunā logā.

Pieejamības tastatūras saīsnes

Lai Nospiediet
Ieslēgtu un izslēgtu līdzekli Taustiņu filtrs 8 sekundes turiet nospiestu SHIFT labajā pusē
Ieslēgtu vai izslēgtu Augsto kontrastu ALT + SHIFT kreisajā pusē + PRINT SCREEN
Ieslēgtu un izslēgtu līdzekli Peles taustiņi ALT + SHIFT kreisajā pusē + NUM LOCK
Ieslēgtu un izslēgtu līdzekli Taustiņu ķēde SHIFT 5 reizes
Ieslēgtu un izslēgtu līdzekli Pārslēgskaņa 5 sekundes turiet nospiestu NUM LOCK
Atvērtu Utilītu pārvaldnieku Windows logotipa taustiņš   + U

Datora iestatīšana, izmantojot Utilītu pārvaldnieku

Izmantojot Utilītu pārvaldnieku, var iestatīt, lai operētājsistēma Windows automātiski startētu programmas Lupa, Ekrāntastatūra un Diktors (tikai angļu valodā) ikreiz, kad piesakāties datorā un tiek startēts Utilītu pārvaldnieks.

Lai atvērtu Utilītu pārvaldnieku

  • Nospiediet taustiņus Windows logotips   un U.

Operētājsistēmas Windows pielāgošana cilvēkiem ar īpašām dzirdes prasībām

Nedzirdīgi vai vājdzirdīgi lietotāji var konfigurēt operētājsistēmu Windows, lai tā skaņu vietā izmantotu vizuālus norādījumus, vai arī palielināt programmas un sistēmas skaņu skaņas stiprumu.

Signāla apraksts

Signāla apraksts ir paredzēts lietotājiem, kuri ar grūtībām saklausa datora ģenerētās sistēmas skaņas. Signāla apraksts ļauj mainīt iestatījumus, lai skaņas vietā dators ģenerētu vizuālus brīdinājumus, piemēram, mirgojošu virsraksta joslu vai apmali.

Lai ieslēgtu Signāla aprakstu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Pieejamības opcijas un pēc tam noklikšķiniet uz Pieejamības opcijas .
  2. Zīmnē Skaņa zem Signāla apraksts atzīmējiet izvēles rūtiņu Lietot Signāla aprakstu.

Skaņas parādīšana

Skaņas parādīšana liek programmām rādīt vizuālus norādījumus, piemēram, informatīvas ikonas vai tekstu tiem notikumiem, kurus parasti apzīmē skaņa.

Lai ieslēgtu Skaņas parādīšanu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Pieejamības opcijas un pēc tam noklikšķiniet uz Pieejamības opcijas .
  2. Zīmnē Skaņas zem Skaņas parādīšana atzīmējiet izvēles rūtiņu Lietot Skaņas parādīšanu.

Skaņu shēmas

Skaņu shēmas notikumiem piešķir dažādas skaņas. Lietotāji, kuri ar grūtībām saklausa noteikta diapazona skaņas, var izmantot skaņu shēmas sistēmas un programmas skaņu regulēšanai, lai varētu tās labāk dzirdēt.

Lai izveidotu skaņu shēmu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Skaņas, runas un audio ierīces un pēc tam noklikšķiniet uz Skaņas, runas un audio ierīces.
  2. Zīmnes Skaņas sarakstā Programmas notikumi piešķiriet skaņu katram notikumam, kuru vēlaties saglabāt jaunajā skaņu shēmā.
  3. Zem Skaņu shēma noklikšķiniet uz Saglabāt kā.
  4. Dialoglodziņā Shēmas saglabāšana ierakstiet jaunās skaņu shēmas nosaukumu. Jaunā shēma tiek parādīta lodziņā Skaņu shēma.

Operētājsistēmas Windows pielāgošana cilvēkiem ar īpašām redzes prasībām

Displejs — atlasiet lielākus fontus un ikonas, palieliniet ekrāna elementu lielumu, samazinot ekrāna izšķirtspēju, vai Vadības panelī mainiet logu un to apmaļu lielumu.

Pele — regulējiet peles rekvizītus Vadības panelī, lai peles rādītāju parādītu lielāku vai labāk redzamu un vadītu rādītāja ātrumu un animāciju.

Programmas pielāgošana — izmantojot operētājsistēmas Windows programmas, var mainīt fonta lielumus un krāsas, fona krāsu un loga lielumu.

Augsts kontrasts

Augsts kontrasts ir programma, kas paredzēta lietotājiem ar redzes traucējumiem. Krāsu shēmas ar augstu kontrastu atvieglo ekrāna skatīšanu lietotājiem, kuriem jāpaaugstina ekrāna kontrasts, izmantojot alternatīvas krāsu kombinācijas. Dažas shēmas maina arī fontu lielumus, atvieglojot lasīšanu.

Lai ieslēgtu Augsto kontrastu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Pieejamības opcijas un pēc tam noklikšķiniet uz Pieejamības opcijas .
  2. Zīmnē Displejs zem Augsts kontrasts atzīmējiet izvēles rūtiņu Izmantot augstu kontrastu.

Lupa

Lupa atvieglo lasīšanu ekrānā lietotājiem ar redzes traucējumiem. Lupa izveido atsevišķu logu, kas parāda palielinātu ekrāna daļu. Lupai ir arī vairākas izsekošanas opcijas, tai skaitā:

  • peles rādītāja kustības izsekošana ekrānā;
  • sekošana tastatūrai, kas centrē kursora atrašanās vietu;
  • sekošana teksta rediģēšanai.

Ja programma Lupa ir atvērta, ar peles labo pogu var noklikšķināt uz palielināšanas loga, lai iestatītu šīs opcijas vai arī paslēptu vai aizvērtu programmu.

Lai atvērtu programmu Lupa

  • Noklikšķiniet uz Sākt, norādiet uz Visas programmas, Piederumi, Pieejamība un pēc tam noklikšķiniet uz Lupa.

Pārslēgskaņa

Programma Pārslēgskaņa ir paredzēta lietotājiem ar redzes vai izziņas traucējumiem. Kad programma Pārslēgskaņa ir ieslēgta, nospiežot pogas CAPS LOCK, NUM LOCK vai SCROLL LOCK, atskanēs skaņa. Ieslēdzot atskanēs augsta skaņa, bet izslēdzot — zema.

Lai ieslēgtu Pārslēgskaņu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Pieejamības opcijas un pēc tam noklikšķiniet uz Pieejamības opcijas .
  2. Zīmnē Tastatūra zem Pārslēgskaņa atzīmējiet izvēles rūtiņu Lietot Pārslēgskaņu.

Operētājsistēmas Windows pielāgošana cilvēkiem ar īpašām kustību prasībām

Lietotāji ar kustību traucējumiem var izmantot operētājsistēmu Windows, lai konfigurētu datorsistēmu ērtākam darbam un palīdzētu mazināt kustību traucējumu ietekmi uz darbu.

Tastatūra atrodas Vadības panelī, kategorijā Printeri un cita aparatūra. Tajā tiek piedāvāti tastatūras izkārtojumi alternatīvu klaviatūru lietotājiem.

Pele atrodas Vadības panelī kategorijā Printeri un cita aparatūra. Sadaļā Pele var konfigurēt peli lietošanai ar labo vai kreiso roku, pielāgot dubultklikšķa ātrumu, rādītāja ātrumu un paātrinājumu, kā arī iestatīt, lai dialoglodziņos peles rādītājs tiek novietots uz noklusētās pogas.

Taustiņu filtrs

Taustiņu filtrs ir tastatūras līdzeklis, kas tastatūrai liek ignorēt īsus vai atkārtotus taustiņsitienus. Izmantojot taustiņu filtru, var arī samazināt ātrumu, kādā tiek atkārtota darbība, ja taustiņš tiek turēts nospiests.

Lai ieslēgtu Taustiņu filtru

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Pieejamības opcijas un pēc tam noklikšķiniet uz Pieejamības opcijas .
  2. Zīmnē Tastatūra zem Taustiņu filtrs atzīmējiet izvēles rūtiņu Lietot Taustiņu filtru.

Peles taustiņi

Peles taustiņi ir paredzēti lietotājiem, kuriem ir grūti lietot peli. Peles taustiņi ļauj peles rādītāja vadīšanai izmantot cipartastatūras taustiņus. Ja vēlaties cipartastatūras taustiņus izmantot gan datu ievadei, gan naviģēšanai, var iestatīt Peles taustiņu aktivizēšanu pēc pogas NUM LOCK nospiešanas.

Lai ieslēgtu Peles taustiņus

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Pieejamības opcijas un pēc tam noklikšķiniet uz Pieejamības opcijas .
  2. Zīmnē Pele zem Peles taustiņi atzīmējiet izvēles rūtiņu Izmantot Peles taustiņus.

Lai izslēgtu Peles taustiņus

  • Lai izslēgtu Peles taustiņus, notīriet atlases rūtiņu Izmantot Peles taustiņus.

Ekrāntastatūra

Utilīta Ekrāntastatūra parāda virtuālu tastatūru, kas ļauj lietotājiem ar kustību traucējumiem ievadīt datus, izmantojot peli vai kursorsviru.

Ekrāntastatūrā ir pieejami trīs datu rakstīšanas režīmi:

  • klikšķināšanas režīms — klikšķiniet uz ekrāntastatūras taustiņiem, lai rakstītu tekstu;
  • skenēšanas režīms — ekrāntastatūra skenē tastatūru un iezīmē apgabalus, kur var rakstīt tastatūras rakstzīmes, nospiežot karsto taustiņu vai izmantojot slēdžu ievadierīci;
  • norādīšanas režīms — var lietot peli vai kursorsviru, lai norādītu uz taustiņu, kas pēc iepriekš definēta laika perioda automātiski tiek atlasīts un uzrakstīts.

Ekrāntastatūrā var arī:

  • skatīt paplašinātu tastatūru, kurā ietverta cipartastatūra, vai arī standarta tastatūru bez cipartastatūras;
  • parādīt tastatūru ar taustiņu standarta izkārtojumu vai bloka izkārtojumu, kurā taustiņi ir izkārtoti taisnstūrveida blokos. Bloka izkārtojums ir īpaši noderīgs, darbojoties skenēšanas režīmā.
  • Lietojiet līdzekli Klikšķa skaņa, lai, atlasot taustiņu, atskanētu skaņa.
  • Lietojiet līdzekli Vienmēr virspusē, lai, pārslēdzot programmas vai logus, tastatūra vienmēr tiktu rādīta ekrānā.

Lai atvērtu Ekrāntastatūru

Ekrāntastatūras lietošanas laikā programmai, kurā vēlaties rakstīt, jābūt atvērtai un aktīvai.

  • Noklikšķiniet uz Sākt, norādiet uz Visas programmas, Piederumi, Pieejamība un pēc tam noklikšķiniet uz Ekrāntastatūra.

Seriālie taustiņi

Seriālie taustiņi ir paredzēti lietotājiem, kuriem ir grūti lietot datora standarta tastatūru vai peli. Seriālie taustiņi nodrošina alternatīvu ievades ierīču, piemēram, vienslēdža vai pūšanas un sūkšanas ierīču, pieslēgšanu datora seriālajam portam.

Lai mainītu Seriālo taustiņu opcijas

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Pieejamības opcijas un pēc tam noklikšķiniet uz Pieejamības opcijas .
  2. Zīmnē Vispārīgi zem Seriālo taustiņu ierīces noklikšķiniet uz Iestatījumi.
  3. Mainiet seriālo portu un ātrumu bodos, lai tas atbilstu jūsu Seriālo taustiņu ierīcei.

Taustiņu ķēde

Taustiņu ķēde ir paredzēta lietotājiem, kuri nevar vienlaikus nospiest divus vai vairākus taustiņus. Ja ir jānospiež taustiņu kombinācija, piemēram, CTRL+P, Taustiņu ķēde ļauj nospiest modifikatora taustiņu (CTRL, ALT vai SHIFT) vai Windows logotipa taustiņu un saglabāt to aktīvu, līdz tiek nospiests cits taustiņš.

Lai ieslēgtu Taustiņu ķēdi

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Pieejamības opcijas un pēc tam noklikšķiniet uz Pieejamības opcijas .
  2. Zīmnē Tastatūra zem Taustiņu ķēde atzīmējiet izvēles rūtiņu Lietot Taustiņu ķēdi.

 


Atpakaļ uz sākumu


 


5. nodaļa. Drošība, aparatūra un rīki

Drošības centrs

Drošības centrs pārbauda trīs datora drošības pamatelementus:

  • Ugunsmūris: Windows ugunsmūris ir barjera, kura pārbauda informāciju (parasti dēvētu par trafiku), kas ienāk no interneta vai tīkla, un atkarībā no ugunsmūra iestatījumiem novirza to prom vai arī ļauj ienākt datorā. Ugunsmūris palīdz aisargāt datoru, novēršot nesankcionētu lietotāju piekļuvi.
  • Programmatūra aizsardzībai pret vīrusiem: Pretvīrusu programmas skenē e-pastu un citus datora failus, meklējot vīrusus, tārpus un Trojas zirgus. Atrodot vīrusu, tārpu vai Trojas zirgu, pretvīrusu programma to ievieto karantīnā vai dzēš, pirms ir nodarīti bojājumi datoram un failiem.
  • Automātiskā atjaunināšana: Operētājsistēma Windows pārbauda drošības un citus svarīgākos atjauninājumus, kas aizsargā datoru no jauniem vīrusiem un citiem drošības pārkāpumiem, kas var izplatīties internetā. Citos atjauninājumos ir ietverti uzlabojumi, piemēram, jauninājumi un rīki, kas palīdz datora darbībai.

Operētājsistēma Windows var noteikt, vai datoram kādā no šīm jomām ir nepieciešami drošības uzlabojumi. Ja tie ir nepieciešami, operētājsistēma Windows ziņos, nosūtot brīdinājumu.


Par drošības brīdinājumiem

Brīdinājumi tiek parādīti paziņojumu apgabalā uzdevumjoslas labajā pusē līdzās pulkstenim. Ja operētājsistēma Windows nosaka, ka datoram varētu būt nepieciešami drošības uzlabojumi kādā no trijiem drošības apgabaliem (ugunsmūris, aizsardzība pret vīrusiem vai Automātiskā atjaunināšana), piesakoties tiks rādīts brīdinājuma paziņojums, līdz problēma tiks atrisināta.

Par Windows ugunsmūri

Windows ugunsmūris ir barjera, kas pārbauda informāciju (parasti dēvētu par trafiku), kas ienāk no interneta vai tīkla, un atkarībā no ugunsmūra iestatījumiem novirza to prom vai arī ļauj ienākt datorā.

Ugunsmūris palīdz aizsargāt datoru, lai novērstu nesankcionētu lietotāju piekļuvi, izmantojot tīklu vai internetu. Windows ugunsmūris ir iebūvēts operētājsistēmā Windows XP un tiek ieslēgts automātiski, palīdzot aizsargāt datoru no vīrusiem un citiem drošības pārkāpumiem.

Par pretvīrusu aizsardzību

Ieteicams aizsargāt datoru pret vīrusiem, instalējot un lietojot pretvīrusu programmu. Internetā ir daudz interesantu vietu un bezgala daudz informācijas, taču pastāv arī daži apdraudējumi. Datoru var bojāt e-pastā saņemts vai internetā kopā ar programmas failu lejupielādēts vīruss. Neizmantojot pretvīrusu programmatūru, jūs riskējat izplatīt vīrusus arī citos datoros.

Pretvīrusu programmas skenē e-pastu un citus datora failus, meklējot vīrusus, tārpus un Trojas zirgus. Atrodot vīrusu, tārpu vai Trojas zirgu, pretvīrusu programma to ievieto karantīnā vai dzēš, pirms ir nodarīti bojājumi datoram un failiem.

Daudzām pretvīrusu programmām ir automātiskas atjaunināšanas iespējas. Atjauninot pretvīrusu programmu, meklējamo vīrusu sarakstam tiek pievienoti jauni, aizsargājot datoru pret jauniem uzbrukumiem. Ja jūsu pretvīrusu programmas atjaunināšana nenotiek automātiski, iesakām bieži pārbaudīt, vai nav jauninājumu, jo jauni vīrusi tiek atklāti katru dienu. Ja jūsu izmantotajai pretvīrusu programmai nepieciešama abonēšana, iesakām to uzturēt to aktīvu, lai regulāri saņemtu atjauninājumus. Ja vīrusu saraksts ir novecojis, dators ir pakļauts jauniem pārkāpumiem.

Ja neesat pārliecināts, vai jūsu datorā ir instalēta pretvīrusu programma, to var pārbaudīt, rīkojoties šādi. Daudzi ievērojamākie datoru ražotāji savos datoros iekļauj vismaz pretvīrusu programmatūras izmēģinājuma versiju. Tomēr pretvīrusu programmas esamība datorā automātiski negarantē tās darbību vai regulāru atjaunināšanu.

Lai noteiktu, vai jūsu datorā ir pretvīrusu aizsardzība

  1. Noklikšķiniet uz Sākt un pēc tam norādiet uz Visas programmas.
  2. Programmu sarakstā meklējiet vārdu "antivirus" (pretvīrusu).
  3. Ja neizdodas atrast programmas, kuru nosaukumā būtu ietverts vārds "antivirus" (pretvīrusu), ir jāiegādājas un jāinstalē jauna antivīrusu programma, lai palīdzētu aizsargāt jūsu datoru. Populārāko pretvīrusu programmu sarakstu sk. Microsoft Antivirus Partners (Microsoft pretvīrusu partneri).

Par automātisko atjaunināšanu

Uzbrucēji izstrādā jaunus vīrusus un veic drošības pārkāpumus, tādēļ datora aizsargāšana jāveic nepārtraukti. Ja Automātiskā atjaunināšana ir ieslēgta, operētājsistēma Windows automātiski pārbauda svarīgus datora atjauninājumus. Šajos atjauninājumos var ietilpt vissvarīgākie atjauninājumi, drošības atjauninājumi un servisa pakotnes. Operētājsistēma Windows, pamatojoties uz Automātiskās atjaunināšanas iestatījumiem, paziņo (vai automātiski instalē) par svarīgiem atjauninājumiem.

Iesakām apmeklēt Windows atjaunināšanas Web vietu Lai skatītu šo saiti, nepieciešama interneta piekļuve. Web lappuse tiks atvērta jaunā logā. regulāri iegūt papildu atjauninājumus, piemēram, ieteicamos programmatūras un aparatūras atjauninājumus, lai palīdzētu uzlabot datora veiktspēju.

Automātisko atjaunināšanu datorā var ieplānot un veikt četros atšķirīgos veidos:

  • Automatic (recommended) (Automātiski (ieteicams));
  • Download updates for me, but let me choose when to install them (Lejupielādēt atjauninājumus, bet ļaut man izvēlēties, kad tos instalēt);
  • Notify me but don't automatically download or install updates (Paziņot man, bet atjauninājumu automātisku lejupielādi vai instalēšanu neveikt);
  • Turn off Automatic Updates (Izslēgt Automātisko atjaunināšanu)

Drošības uzlabošanai jāiestata Automātiskā atjaunināšana, vissvarīgākie atjauninājumi tiek lejupielādēti un instalēti, tiklīdz tie tiek izlaisti.

Lai ieplānotu automātisko atjaunināšanu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Veiktspēja un uzturēšana un pēc tam noklikšķiniet uz Sistēma.
  2. Click Noklikšķiniet uz Automatic (recommended) (Automātiski (ieteicams)).
  3. Zem Automatically download recommended updates for my computer and install them (Automātiski lejupielādēt vissvarīgākos atjauninājumus datorā un instalēt tos) iestatiet laiku un dienu, kad operētājsistēmai Windows jāinstalē atjauninājumi, un pēc tam noklikšķiniet uz Lietot.

Norādītajā laikā ieplānotie atjauninājumi tiek instalēti automātiski. Dažiem atjauninājumiem nepieciešama datora restartēšana, lai tie stātos spēkā. Pirms datora restartēšanas, īpaši pirms plānotajiem instalēšanas laikiem pārliecinieties, vai ir saglabāts veiktais darbs.

Uzbrucēji izstrādā jaunus vīrusus un veic drošības pārkāpumus, tādēļ datora aizsargāšana jāveic nepārtraukti. Ja Automātiskā atjaunināšana ir ieslēgta, operētājsistēma Windows automātiski pārbauda svarīgus datora atjauninājumus. Šajos atjauninājumos var ietilpt vissvarīgākie atjauninājumi, drošības atjauninājumi un servisa pakotnes. Operētājsistēma Windows, pamatojoties uz Automātiskās atjaunināšanas iestatījumiem, paziņo (vai automātiski instalē) par svarīgiem atjauninājumiem.

Lai mainītu atjauninājumu lejupielādes un instalēšanas kārtību

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Veiktspēja un uzturēšana un pēc tam noklikšķiniet uz Sistēma.
  2. Izvēlieties iestatījumu un pēc tam noklikšķiniet uz Lietot.

Lai meklētu datora atjauninājumus

  1. Dodieties uz Windows atjaunināšanas Web vietu Lai skatītu šo saiti, nepieciešama interneta piekļuve. Web lappuse tiks atvērta jaunā logā.
  2. Noklikšķiniet uz Express Install (Ātrā instalēšana).

Lai atinstalētu atjauninājumu

  1. Noklikšķiniet uz Sākt, Vadības panelis, Programmu pievienošana vai noņemšana un pēc tam noklikšķiniet uz Mainīt vai noņemt programmas.
  2. Augšējā labajā stūrī atzīmējiet izvēles rūtiņu Show updates (Rādīt atjauninājumus). Visi instalētie atjauninājumi tiek parādīti programmu saraksta sākumā.
  3. Noklikšķiniet uz atjauninājuma, kuru vēlaties atinstalēt, un pēc tam noklikšķiniet uz Noņemt.

 


Atpakaļ uz sākumu


 


Aparatūra

Sadaļā Aparatūra ir iekļautas visas datoram pievienotās un datora mikroprocesora vadītās ierīces. Sarakstā ietilpst iekārtas, kuras pievienotas datoram ražošanas laikā, kā arī vēlāk pievienotās perifērijas ierīces. Ierīču piemēri:

  • Monitori
  • Pele
  • Modems
  • Diskdzinis
  • CD-ROM diskdzinis
  • DVD diskdzinis
  • Printeris
  • Tastatūra
  • Tīkla adapteris
  • Video adaptera karte
  • Spēļu vadāmierīces

Ierīces var pievienot datoram vairākos veidos. Dažas ierīces, piemēram, tīkla adapterus un skaņas kartes, pievieno paplašināšanas slotiem datora iekšienē. Citas ierīces, piemēram, printeri un skeneri, tiek pievienotas portiem datora korpusā.

Lai ierīce operētājsistēmā Windows darbotos pareizi, datorā jāinstalē programmatūra, ko dēvē par ierīces draiveri. Katru ierīci atbalsta viens vai vairāki draiveri, ko parasti nodrošina ierīces ražotājs. Daži draiveri ir iekļauti operētājsistēmā Windows. T.i., operētājsistēma Windows var automātiski noteikt un instalēt atbilstošos ierīces draiverus.

Ja operētājsistēma Windows automātiski neinstalē ierīci, tiek parādīts Jaunas aparatūras atrašanas vednis un lūgums ievietot dziskdziņos ierīces kompaktdiskus vai disketes. Ja draiverus nevar atrast, sazinieties ar ierīces ražotāju.

 


Atpakaļ uz sākumu


 

Operētājsistēmas Windows XP rīki

Operētājsistēma Windows XP piedāvā rīkus un resursus, kas palīdz pārvaldīt un atbalstīt jūsu operētājsistēmu Windows.

  • Drošības centrs
  • Sistēmas atjaunošana
  • Diska tīrīšana
  • Disku defragmentētājs

Drošības centrs

Drošības centrs pārbauda trīs datora drošības pamatelementus: Windows ugunsmūri, programmatūru aizsardzībai pret vīrusiem un Automātisko atjaunināšanu. Šis Drošības centrs darbojas kā aizsargbarjera starp datoru un internetu.

Sistēmas atjaunošana

Sistēmas atjaunošana ir operētājsistēmas Windows XP komponents, kuru var izmantot datora atjaunošanai iepriekšējā stāvoklī, ja rodas problēmas. Visi personīgo datu faili (piemēram, programmas Microsoft Word dokumenti, pārlūkošanas vēsture vai e-pasts) tiek saglabāti. Sistēmas atjaunošana pārrauga izmaiņas sistēmā un dažu programmu failos, un automātiski izveido atjaunošanas punktus. Šie atjaunošanas punkti ļauj revertēt sistēmu iepriekšējā laikā. Punkti tiek izveidoti katru dienu un sistēmas notikumu laikā (piemēram, programmas vai draivera instalēšana). Atjaunošanas punktus var arī izveidot un nosaukt jebkurā laikā.

Sistēmas atjaunošana veic šādus uzdevumus:

  • Atjauno datoru tā iepriekšējā stāvoklī
    Sistēmas atjaunošana automātiski visu laiku un noteiktos intervālos izseko izmaiņas datorā, pirms izmaiņām izveidojot atjaunošanas punktus. Atjaunošanas punkti ir saglabāti datora stāvokļi.
  • Atjauno datoru, nezaudējot jūsu personīgos failus
    Sistēmas atjaunošana neizraisa jūsu personīgo failu vai paroles zaudēšanu. Sistēmas atjaunošana aizsargā jūsu personīgos failus, neatjaunojot nevienu failu mapē Mani dokumenti vai jebkuru failu ar parastu paplašinājumu, piemēram, .doc vai .xls. Ja programma ir instalēta pēc atjaunošanas izmantotā atjaunošanas punkta izveides, programma var tikt atinstalēta un saistītā programma jāinstalē no jauna.
  • Atrod atjaunošanas punktu datumus
    Strādājot ar Sistēmas atjaunošanu, tiek parādīts kalendārs, lai palīdzētu atrast atjaunošanas punktu datumus.
  • Nodrošina visu atjaunošanu atgriezeniskumu
    Ja neesat apmierināts ar datora stāvokli, atjaunošanu var atcelt vai izvēlēties citu atjaunošanas punktu. Visas veiksmīgās atjaunošanas ir atgriezeniskas.

Lai atvērtu Sistēmas atjaunošanu

  • Noklikšķiniet uz Sākt, norādiet uz Visas programmas, Piederumi, Sistēmas rīki un pēc tam noklikšķiniet uz Sistēmas atjaunošana.

Diska tīrīšana

Diska tīrīšana palīdz atbrīvot vietu cietajā diskā. Strādājot ar tik sarežģītu operētājsistēmu kā Windows, jūs varat nezināt visu datora failu nozīmīgumu. Dažreiz Windows izmanto failus noteiktiem mērķiem un pēc tam saglabā tos pagaidu failiem paredzētajā mapē. Vai arī datorā var atrasties iepriekš instalētas Windows komponentes, kuras vairs netiek izmantotas. Dažādu iemeslu dēļ, t.sk., ja cietajā diskā pietrūkst vietas, varat vēlēties samazināt failu skaitu diskā vai atbrīvot vietu, ja to var veikt, nenodarot kaitējumu programmām.

Lai atvērtu Diska tīrīšanu

  • Noklikšķiniet uz Sākt, norādiet uz Visas programmas, Piederumi, Sistēmas rīki un pēc tam noklikšķiniet uz Diska tīrīšana.

Disku defragmentētājs

Disku defragmentētājs datora cietajā diskā apvieno fragmentētos failus un mapes, lai katrs no tiem aizņemtu vienu nepārtrauktu vietu. Atjauninot failus, dators cenšas saglabāt šos atjauninājumus lielākajā nepārtrauktajā cietā diska vietā, kas bieži atrodas citā sektorā atsevišķi no pārējām faila daļām. Ja faili ir fragmentēti, atverot failu, datoram jāmeklē faila daļas visā cietajā diskā, kas palēnina atbildes laiku. Pēc rīka Disku defragmentētājs darbības sistēma var piekļūt failiem un mapēm un saglabāt jaunos vienumus efektīvāk. Disku defragmentētājs apvieno arī cieto disku brīvo vietu, samazinot jauno failu fragmentēšanas iespēju.

Lai atvērtu Disku defragmentētāju

  • Noklikšķiniet uz Sākt, norādiet uz Visas programmas, Piederumi, Sistēmas rīki, un pēc tam noklikšķiniet uz Disku defragmentētājs.


Priecājieties par Windows XP!

Paldies, ka izlasījāt Windows XP Darba sākšanas rokasgrāmatu. Tagad, kad izprotat operētājsistēmas Windows XP veiksmīgas lietošanas pamatprincipus, izmēģiniet ko jaunu. Parunājieties ar draugiem un ģimenes locekļiem un apmainieties domām par jaunapgūto informāciju. Kopīgs darbs un mācības ir liels spēks. Baudiet Windows XP pasauli!

 


Atpakaļ uz sākumu


 

©2004 Microsoft Corporation. Visas tiesības paturētas.