Noklikšķiniet, lai dotos uz Mans atbalsts

Iesācēja nodarbības

Microsoft Windows XP

2. nodarbība Datora sastāvdaļas

Mērķi

Šīs nodarbības beigās jūs zināsit:

Vajadzīgās prasmes

Pirms apgūstat izvirzītos mērķus, jums jāzina:

  • Kas ir dators
  • Kādi ir dažādi datoru veidi
  • Kādi ir dažādi datora lietojumi

1. stunda: Datora daļas

Datoram ir dažādas daļas, un katra no tām veic konkrētu funkciju. Jūs apgūsit dažas svarīgas datoru daļas un to funkcijas. Dažas svarīgas datoru daļas ir parādītas 2.1. attēlā.

1.Sistēmas bloks   2.Monitors  
3.Printeris   4.Tastatūra   5.Pele

2.1. attēls: datora daļas

Sistēmas bloks sastāv no dažādām iekšējām daļām, tādām kā mātesplates, videokartes un skaņas kartes. Tipiskas ārējās daļas, kas pievienotas datoram, ietver monitoru, tastatūru, peli un printeri.

Piezīme  Taustāmās datora daļas kopā sauc par aparatūru.

Datora savienošana

Šeit minētie punkti palīdzēs saprast, kā datora daļas ir ar vadiem savstarpēji savienotas.

  • Sistēmas bloks ir pievienots strāvas avotam.
  • Monitors ir pievienots sistēmas blokam un strāvas avotam.
  • Tastatūra ir pievienota sistēmas blokam.
  • Pele ir pievienota sistēmas blokam.
  • Printeris ir pievienots sistēmas blokam un strāvas avotam.
  • Cita aparatūra, piemēram, skeneris un skaļruņi, ir pievienoti sistēmas blokam un strāvas avotam.

2.2 attēls palīdzēs saprast datora daļu savienojamību.

  Vienības, kas pievienotas strāvas avotam.
Vienības, kas pievienotas sistēmas blokam.

2.2. attēls: Datora savienošana 1, 2 un 3 attēlo sistēmas bloka savienojamību. A, B, C un D attēlo savienojamību ar strāvas avotu.

2. stunda: Ievades-apstrādes-izvades cikls

Jebkura vienkārša vai sarežģīta darbība iziet ievades-apstrādes-izvades ciklu (I-A-I). Piemēram, iedomājieties vienkāršu uzdevumu — pagatavot tēju. (Sk. 2.3. attēlu.) Šī uzdevuma veikšanai nepieciešamas tējas lapas, ūdens, cukurs un piens kā ievade. Apstrāde ietver ūdens vārīšanu, tējas lapu ievilkšanos, izkāšanu, kā arī piena un cukura pievienošanu. Karstās tējas krūze, kas rodas apstrādes rezutātā, ir izvade.

2.3. attēls: I-A-I cikls tējas pagatavošanai

Arī datori arī darbojas saskaņā ar I-A-I principu. (Sk. 2.4. attēlu) Ievade attiecas uz datiem un norādēm, kas tiek dotas datoram. Apstrāde attiecas uz darbībām, ko dators ar datiem veic. Izvade attiecas uz procesa rezultātiem.

Piemēram, jūs vēlaties, lai dators veiktu vienkāršu aprēķinu: jāsareizina divi skaitļi — 56 un 45. Vispirms jums jāveic ievade un jānorāda apstrāde. Šajā gadījumā 56 un 45 ir ievade, bet reizināšana ir apstrāde. Dators veic reizināšanu, izmantojot doto ievadi. Šī apstrāde dod rezultātu 2520 kā izvadi.

Ievade
Apstrāde
Izvade

2.4. attēls: I-A-I princips

Pārbaudiet apgūto

Uzdevuma norādīšana Paredzētajā vietā ierakstiet ievadi, apstrādi un izvadi izvēlētajam uzdevumam. Atcerieties, ka, tāpat kā uzdevumam var būt nepieciešamas vairākas ievades, arī rezultātā var iegūt arī vairākas izvades.

Uzdevuma apraksts

Ievade(s)





Apstrāde




Izvade




3. stunda: Ievades ierīces

Ievades-apstrādes-izvades ciklā ievade tiek veikta, izmantojot ierīci. Ierīces, kas tiek izmantotas, lai datoram nodotu datus un norādes, tiek sauktas par ievades ierīcēm.

Tālāk uzskaitītas dažas svarīgas datora ievades ierīces:

  • Pele
  • Tastatūra
  • Skeneris
  • Mikrofons
  • Web kamera

Pele

Pele tiek izmantota, lai norādītu un atlasītu monitorā parādītās opcijas. Parasti sistēmas blokam tā ir pievienota ar garu vadu, kaut arī bezvada peles kļūst arvien plašāk pieejamas. Lietotājam pārvietojot parasto peli, peles bumba (gumijas bumba peles apakšā, kas griežas visos virzienos) aktivizē sensorus, kas pārvieto ekrāna rādītāju tajā pašā virzienā.

Pelei var būt divas vai trīs pogas. Primārā poga (parasti kreisā) ir visbiežāk lietotā. Jaunākajām peles ierīcēm, kurām tiek lietots apzīmējums peles ar ritenīti vai wheel mouse, starp kreiso un labo pogu ir ritenītis. (Sk. 2.5. attēlu.) Ritenītis ļauj gludi ritināt informācijas ekrānus. Optiskā pele ir cita progresīva norādīšanas ierīce, kurā peles bumbas vietā izmantota gaismu izstarojoša sastāvdaļa. Pele konstatē kustību, fiksējot izmaiņas gaismā, ko atstaro tās gaismu izstarojošā daļa.

2.5. attēls: pele ar ritenīti

Pārvietojot peli pa plakanu virsmu, uz ekrāna redzēsit bultiņu, kas pārvietojas tādā pašā virzienā. Šī bultiņa tiek dēvēta par peles rādītāju. (Sk. 2.6. attēlu.)

Attēls 2.6: peles rādītājs

Ir ieteicams izmantot peles paliktni, nevis novietot peli uz jebkuras plakanas virsmas. Peles paliktnis ir mazs paklājiņš ar plastmasas virsmu, zem kura uz gumijas vai plastmasas ir spilventiņš, pa kuru var pārvietot peli. Tas nodrošina lielāku vilkšanu nekā gludas virsmas un ļauj pārvietot peles rādītāju ar lielāku precizitāti. Uz stikla vai koka virsmas peles bumba visdrīzāk slīdēs, nevis rullēsies.

Tastatūra

Tastatūra (sk. 2.7. attēlu) tiek izmantota, lai datorā ievadītu tekstu. Datora tastatūra ir līdzīga tai, kas izmantota rakstāmmašīnās, tomēr tai ir papildu taustiņi. Visbiežāk sastopamajai datora tastatūrai ir 104 taustiņi.

2.7. attēls: tastatūra

Uz tastatūras ir vairāki dažādi taustiņu veidi. Taustiņi tiek iedalīti šādi:

  • Burtciparu taustiņi: Šie taustiņi aptver burtus un ciparus.
  • Interpunkcijas taustiņi: Šie taustiņi ietver kolu (:), semikolu (;), jautājuma zīmi (?), vienpēdiņas(') un pēdiņas („”).
  • Speciālie taustiņi: Šie taustiņi ietver bultiņas, kontroles taustiņus un funkciju taustiņus (no F1 līdz F12). Šie taustiņi veic dažādas darbības atkarībā no tā, kur tie tiek lietoti. Piemēram, taustiņš ENTER tekstapstrādes programmā sāk jaunu rindkopu, bet meklētājprogrammā sāk meklēšanas procesu pēc tam, kad lietotājs ir ievadījis meklējamo tekstu.

Funkciju taustiņi ir īpaši taustiņi, kas tiek izmantoti konkrētu uzdevumu veikšanai. Tie ir apzīmēti ar F1, F2, F3 un tā tālāk līdz F12. Taustiņu funkcionalitāte dažādās programmās atšķiras. Parasti F5 taustiņa funkcija ir atsvaidzināt datu rādīšanu uz monitora ekrāna.

Programmas ir datora instrukcijas, kas ir uzglabājamas elektroniski.

Iespraušanas punkts (sk. 2.8. attēlu) ir mirgojoša līnija, kas norāda vietu uz ekrāna, kur rakstot parādīsies teksts.

  Iespraušanas punkts

2.8. attēls: teksta dokuments ar iespraušanas punktu

Skeneris

Skeneris (sk. 2.9. attēlu) tiek izmantots, lai izveidotu precīzu attēla vai fotogrāfijas ciparu kopiju. Piemēram, ja veidojat ģimenes ziņu lapu, varat izmantot skeneri, lai reproducētu fotogrāfijas un tās ievietotu atskatos.

2.9. attēls: Skeneris

Mikrofons

Mikrofons (sk. 2.10. attēlu) ir ierīce, ko izmanto, lai digitāli ierakstītu skaņu. Mikrofoni pārveido skaņas viļņus audio signālos.

2.10. attēls: Mikrofons

Web kamera

Web kamera (sk. 2.11. attēlu) ir ierīce, kas spēj pārveidot vizuālos attēlus digitālā formā. Pievienota datoram, Web kamera darbojas kā datora acs. Jūs varat to izmantot, lai nofotografētu sevi un uzglabātu attēlu datorā vai izmantotu videokonferencē.

2.11. attēls: Web kamera

Pārbaudiet apgūto

  1. Norādiet un uzskaitiet ievades ierīci vai ierīces tam uzdevumam, kas aprakstīts 2.2.1. uzdevumā.


  2. Programmas Notepad izmantošana produktā Windows ir viens no veidiem, kā rakstīt tekstu, izmantojot datoru. To lieto tāpat kā parastu piezīmju bloku. Ierakstiet programmā Notepad vienu rindkopu par jūsu ģimeni.
    • Lai sāktu darbu programmā Notepad, noklikšķiniet uz Startēt, norādiet uz Visas programmas, pēc tam norādiet uz Piederumi un pēc tam noklikšķiniet uzNotepad.
    Rakstot skatieties, kur pārvietojas iespraušanas punkts.

4. stunda: Izvades ierīces

Izvades ierīces teksta, attēlu, skaņu veidā izsūta datus ārā no datora.

Sistēmas blokam ir pievienotas trīs svarīgas izvades ierīces.

  • Monitors
  • Printeris
  • Skaļruņi

Monitors

Monitors (sk. 2.12. attēlu) atgādina televizora ekrānu, tikai tam, lai nodrošinātu labāku rādīšanas kvalitāti, ir daudz augstāka izšķirtspēja. Monitoru izmanto, lai parādītu informāciju no datora. Monitors parāda tekstu un grafiku. Parasti monitoram ir atsevišķa strāvas poga, ar kuru to ieslēdz un izslēdz.

2.12. attēls: Monitors

Printeris

Printeris tiek izmantots, lai pārnestu datus no datora uz papīra. Pārdošanā ir pieejami gan krāsu, gan melnbaltie printeri. Ir šādi atšķirīgi printeru veidi:punktmatricas printeri, tintes printeri un lāzera printeri. (Sk. 2.13. attēlu.)

2.13. attēls: punktmatricas printeris, tintes printeris un lāzera printeris

Atšķirības starp šiem trim printeru veidiem ir uzskaitītas 2.1. tabulā.

2.1. tabula: Atšķirības starp punktmatricas, tintes un lāzera printeriem.


Punktmatricas printeris Tintes printeris Lāzera printeris
Drukājot rakstzīmes tiek veidotas ar punktiem. Drukā pilnībā izveidotas rakstzīmes Drukā pilnībā izveidotas rakstzīmes
Drukāšanas ātrums tiek mērīts rakstzīmēs sekundē. Drukāšanas ātrums tiek mērīts lappusēs minūtē. Drukāšanas ātrums tiek mērīts lappusēs minūtē.
Ātrums ir no 200 līdz 540 rakstzīmēm sekundē. Ātrums ir no 4 līdz 8 lappusēm minūtē. Ātrums ir no 4 līdz 20 lappusēm minūtē.

Skaļruņi

Skaļruņi (sk. 2.14. attēlu) tiek izmantoti, lai atskaņotu skaņu. Tie var būt iebūvēti vai ārēji pievienoti sistēmai. Skaļruņi dod iespēju klausīties mūziku un dzirdēt skaņas efektus un runātu tekstu, izmantojot datoru. Iedomājieties, ka vēlaties sniegt prezentāciju cilvēkiem ar redzes defektiem un izmantot multivides formātu. Lai padarītu informāciju jūsu auditorijai pieejamāku, varat savu nodarbību veidot, pamatojoties uz audiokomponenti. Tas ļauj klausītājiem pilnvērtīgāk izprast sniegto materiālu, jo tiek izmantota skaņa tā vietā, lai paļautos vienīgi uz parasto ekrāna prezentāciju.

2.14. attēls: Skaļruņi

5. stunda: Ievades/izvades ierīces

Dažas ierīces veic gan ievades, gan izvades ierīču funkcijas. Šādas ierīces tiek sauktas par ievades/izvades ierīcēm vai I/I ierīcēm. Ievades/izvades ierīču piemēri ir modēmi un tīkla interfeiss.

Modēms

Datus var pārvietot pa dažādiem kanāliem, tādiem kā telefona kabeļi un radio signāli. Pa telefona kabeļiem var pārraidīt tikai viļņu formu, ko sauc par analogajiem signāliem. Analogie signāli ir izturīgi pret trokšņa un magnētiskajiem traucējumiem.

Ciparu signāli ir relatīvi jauna pārraides forma, kurā, lai nosūtītu un saņemtu datus, tiek izmantots binārais formāts (kodēšanas/dekodēšanas sistēma, kas balstīta uz nullēm un vieniniekiem). Šo pašu formu izmanto datoros, lai nosūtītu un saņemtu datus. Tomēr ciparu signāli nav nosūtāmi pa tālruņa līnijām. Tāpēc pirms pārraidīšanas pa tālruņa līnijām ciparu signāli jāpārveido par analogajiem. Līdzīgi arī pārraidītie dati saņemšanas punktā jāpārveido ciparu signālos. Modēms (sk. 2.15. attēlu) pārveido ciparu signālus analogajos un pretēji.

Kad sūtāt ziņojumu no jūsu datora uz citu, modēms darbojas kā izvades ierīce. Kad jūsu datorā tiek saņemts ziņojums, modēms darbojas kā ievades ierīce. Modēms sistēmas blokam var būt ārējs vai iekšējs. Modēmi, kas pievienoti sistēmas blokam ar vadu, ir ārējie modēmi.

2.15. attēls: Modēms

Modēmi mēdz būt arī kā datora sistēmas bloka daļa. Iebūvētajiem modēmiem tiek lietots apzīmējums iekšējie modēmi.

Tīkla interfeisa karte

Tīkla interfeisa karte ir karte, kas ievietota datorā, lai to varētu pievienot tīklam. (Sk. 2.16. attēlu) Tīkla interfeisa kartes nodrošina stabilu pilna laika savienojumu ar citiem datoriem. Lielākā daļa interfeisa karšu ir paredzētas konkrētam tīklu veidam, kaut arī dažas var tikt izmantotas daudzos tīklu veidos. Visizplatītākais ir Ethernet tīkls, kas ir datorkomunikācijas tīklu standards, un tajā tiek izmantots koaksiālais vai savītā pāra kabelis.

2.16. attēls: Tīkla interfeisa karte

Piezīme  Datortīkls ir savstarpēji savienotu datoru kopums, kurā var lietot vienus un tos pašus resursus un datus.

Pārbaudiet apgūto

  1. Kuras no minētajām ir ievades iekārtas, izvades iekārtas un ievades/izvades iekārtas?
    1. Televizora ekrāns
    2. Atiešanas un pienākšanas laiku ziņojumu dēlis dzelzsceļa stacijās
    3. Stereosistēma
    4. Skaļruņi
    5. Mikrofons
    6. Tālrunis
    7. Faksa aparāts

6. stunda: Sistēmas bloks

Sarunājoties ar draugu, jūsu auss darbojas kā ievades ierīce. Tā saņem drauga sniegto informāciju un nodod to tālāk uz jūsu smadzenēm. Jūsu smadzenes darbojas kā apstrādes ierīce. Tās saprot informāciju un izveido atbilstošu atbildi. Mute darbojas kā izvades ierīce un sniedz atbildi jūsu draugam.

Datorā tastatūra un pele ir ievades ierīces. Kastes veida priekšmets — sistēmas bloks — ir atbildīgs par visu apstrādi, kas vajadzīga, lai pārvērstu ievadi nepieciešamajā izvadē.

Monitors un printeris ir izvades ierīces. Lai dati varētu nokļūt datorā, šīs ievades un izvades ierīces, kas pievienojamas datoram, ir jāsavieno ar attiecīgo daļu sistēmas blokā. Piemēram, monitors ir savienots ar videokarti un skaļruņi — ar skaņas karti. Videokarte un skaņas karte savukārt atrodas mātesplatē kopā ar procesoru, atmiņu, kā arī, iespējams, ar iekšējām I/I ierīcēm, piemēram, tīkla interfeisa karti. Šobrīd savienojumu vietas parasti ir skaidri iezīmētas un ir atbilstošās krāsās datora aizmugurē, tādējādi ir skaidrs, kura ierīce ir jāpievieno.

Mātesplate

Sistēmas bloks ietver lielu plati, uz kuras ir daudz ļoti sīku elektronisku ķēžu un citu komponentu. Tā ir mātesplate. Mātesplate ir ļoti svarīga sistēmas bloka daļa, un tā ietver vairākus būtiskus datora komponentus.

Mikroprocesors ir svarīgākais mātes plates komponents. Dati tiek saņemti no ievades ierīcēm. Reālā datu apstrāde — doto datu aritmētiskās un loģiskās operācijas— notiek mikroprocesorā. Visbeidzot apstrādātā informācija tiek nosūtīta uz izvades ierīcēm. 2.17. attēlā ir parādīta datora darbība.

Ievades ierīce
Sistēmas bloks
Izvades ierīce

2.17. attēls: Datora darbība

Videokarte

Videokarte (sk. 2.18. attēlu) tiek iesprausta datorā un nodrošina tam attēlu rādīšanas spēju. Citiem vārdiem sakot, tā ļauj datoram izteikt datus vizuālā formā. Videokartes arī tiek sauktas par videoadapteriem, videoplatēm, videodisplejplatēm, grafiskajām kartēm un grafiskajiem adapteriem. Adapteris nodrošina ciparu-analogo pārveidi, video RAM un videokontrolieri, lai datus varētu nosūtīt uz datora displeju. Ja pērkat jaunu datoru un vēlaties ar datoru veikt specifiskas darbības (piemēram, spēlēt videospēles internetā), ir vērts papētīt, kāda videokarte vislabāk darbosies jūsu programmā.

2.18. attēls: Videokarte

Skaņas karte

Skaņas karte (sk. 2.19. attēlu) ir sistēmas bloka ierīce, kas ļauj datoram pieņemt, apstrādāt un atskaņot skaņu. Skaņas karte ļauj datoram ierakstīt skaņu caur mikrofonu, manipulēt ar skaņu, kas uzglabāta diskā, un izdot skaņu pa skaļruņiem. Ja plānojat ierakstīt vai klausīties mūziku, tad skaņas kartes iespēju izpēte pirms jauna datora pirkšanas var būtiski palielināt jūsu apmierinātību ar jauno sistēmu.

2.19. attēls: Skaņas karte

Pārbaudiet apgūto

2.2. tabulā jauktā kārtībā uzskaitītas datora daļas un atbilstošie priekšmeti. Atrodiet datora daļām atbilstošos priekšmetus.

2.2. tabula: datora daļu salīdzinājums ar atbilstošajiem priekšmetiem


Datora daļasLīdzīgi priekšmeti
MonitorsRakstāmmašīna
TastatūraRādītājierīce
PeleTelevizora ekrāns
Sistēmas bloksKopējamā mašīna
PrinterisKaste

2.3. tabulā uzskaitīti dažādi procesi un apstrādes ierīces. Atrodiet katram apstrādes veidam atbilstošo apstrādes ierīci.

2.3. tabula: apstrādes ierīces atrašana


Apstrādes veidsApstrādes ierīce
Auduma šūšanaCilvēka smadzenes
Rīsu gatavošanaSulas spiedne
DomāšanaDzirnavas
Miltu malšanaŠujmašīna
Augļu sulas pagatavošanaPlīts

Novērtējiet savas zināšanas

  1. Kurš no dotajiem apgalvojumiem par punktmatricas printeri ir patiess?
    1. Tas var izdrukāt 200-740 rakstzīmju sekundē.
    2. Tā drukāšanas ātrums tiek mērīts rakstzīmēs sekundē.
    3. Tas drukā pilnībā izveidotas rakstzīmes.
  2. Speciālie taustiņi datora tastatūrā neietver:
    1. Kontroltaustiņus
    2. Funkciju taustiņus
    3. Burtciparu taustiņus
  3. Divi pusaudži spēlē videosacīkšu spēli. Viņiem jābrauc ar mašīnu tā, lai mašīna kustētos visos virzienos — pa kreisi, pa labi, uz priekšu un atpakaļ. Atrodiet vieglāko veidu, kā spēlēt šo spēli.
    1. Izmantojot bulttaustiņus
    2. Izmantojot peli
    3. Izmantojot funkciju taustiņus
  4. Apgalvojums A: Mikroprocesors veic reālo datu apstrādi sistēmas blokā.

    Apgalvojums B: Mātesplate ir mikroprocesora daļa.

    1. Abi apgalvojumi ir patiesi.
    2. Apgalvojums A ir patiess, bet apgalvojums B nav patiess.
    3. Apgalvojums A nav patiess, bet apgalvojums B ir patiess.
  5. Apgalvojums A: Modēms sistēmas blokam var būt ārējs vai iekšējs.

    Apgalvojums B: Modēms ir ievades ierīce.

    1. Abi apgalvojumi ir patiesi.
    2. Apgalvojums A ir patiess, bet apgalvojums B nav patiess.
    3. Apgalvojums A nav patiess, bet apgalvojums B ir patiess.

Nodarbībā apgūstamo zināšanu kontrolsaraksts

Apgūtās prasmes
Es protu nosaukt dažādas datora daļas.
Es saprotu datora daļu saistību.
Es protu izskaidrot ievades-apstrādes-izvades ciklu.
Es protu atšķirt ievades, izvades un ievades/izvades ierīces.
Es protu nosaukt apstrādes ierīču funkcijas.

Svarīgākie termini

  • Aparatūra apzīmē visas datora daļas, ko var aptaustīt un sajust.
  • Ievade attiecas uz datiem un norādām, kas dotas datoram.
  • Ievades ierīces izmanto, lai datoram sniegtu datus un norādes.
  • Ievades/izvades ierīces papildu izvades ierīces darbībām veic arī ievades ierīču darbības.
  • Iespraušanas punkts ir mirgojoša līnija, kas norāda vietu uz ekrānā, kur rakstot parādīsies teksts.
  • Tastatūra tiek izmantota teksta ievadīšanai datorā.
  • Mikrofons ir ierīce, ko izmanto skaņas ierakstīšanai. Mikrofoni pārveido skaņas viļņus audio signālos.
  • Mikroprocesors ir svarīgākais mātesplates komponents, kas veic reālo datu apstrādi — aritmētiskās un loģiskās darbības ar dotajiem datiem.
  • Modēms pārveido ciparu signālus analogajos un pretēji.
  • Monitors teik izmantots, lai parādītu informāciju no datora.
  • Mātesplate ir liela plate, kas iekļauta centrālajā procesorā, un uz tās ir daudzas sīkas elektoniskas ķēdes un citi komponenti. Tā ietver vairākus būtiskus datora komponentus.
  • Pele tiek izmantota, lai norādītu un atlasītu uz monitora parādītās opcijas.
  • Peles paliktnis ir mazs paklājiņš ar plastmasas virsmu, zem kura uz gumijas vai plastmasas ir spilventiņš, pa kuru var pārvietot peli.
  • Peles rādītājs ir bultiņa, kas pārvietojas pa ekrānu atbilstoši peles pārvietošanai.
  • Tīkla interfeisa karte ir karte, kas ievietota datorā, lai to varētu pievienot tīklam.
  • Optiskā pele ir cita progresīva norādīšanas ierīce, kurā peles bumbas vietā izmantota gaismu izstarojoša sastāvdaļa. Ši pele konstatē kustību, fiksējot izmaiņas gaismā, ko atstaro tās gaismu izstarojošā daļa.
  • Izvade ir rezultāts, ko rada dators, kad tas ir apstrādājis datus.
  • Izvades iekārtas ir iekārtas, kas spēj izteikt informāciju uz datora.
  • Printeri tiek izmantoti, lai pārnestu datus no datora uz papīra.
  • Apstrāde attiecas uz darbībām, ko dators veic ar datiem.
  • Skeneris tiek izmantots, lai radītu attēla vai fotogrāffijas precīzu ciparu kopiju, ko var uzglabāt datorā.
  • Nosaukums Pele ar ritenīti vai wheel mouse radies no ritenīša, kas atrodas starp labo un kreiso pogu. Ritenītis ļauj gludi ritināt informācijas ekrānus.
  • Skaņas karte ir ierīce centrālajā procesorā, kas ļauj datoram pieņemt, apstrādāt un atskaņot skaņu.
  • Skaļruņi dod iespēju klausīties mūziku un dzirdēt skaņas efektus un runātu tekstu, izmantojot datoru.
  • Sistēmas bloks ir datora galvenā daļa, kas ietver apstrādes ierīces, kas nepieciešamas datu pārveidošanai no ievades uz izvadi. Šīs apstrādes ierīces ietver mātesplati, iekšējos diskdziņus un citu aparatūru, piemēram, videokartes un skaņas kartes.
  • Videokarte tiek iesprausta datorā, lai nodrošinātu rādīšanas iespējas.
  • Web kamera ir ierīce, kas spēj pārveidot attēlus ciparu formā.