laacz.lv

Kaspara F. neoficiālā mājaslapa (Anno 1997)

Readibility

Nolēmu Apple Safari “jaunās” iespējas spārnots iezstāstīt jums, ka eksistē kāds pārlūka paplašinājums jeb uzlabojums, kuru es lietoju regulāri kopš tā parādīšanās brīža pagājušā gada martā.

Tātad, laipni lūdzam studijā Readability. Pateicoties šim rīkam ir iespēja lasīt teju vai jebkuru rakstu teju vai jebkurā lapā patīkamā un ērti uztveramā formātā, izslēdzot pilnīgi visu lieko. Ļoti labi darbojas tēvēnetā un citos mūsu reklāmām un maziem burteļiem pārbagātajos portālos.

To var ievietot rīkjoslā, bet var arī uzinstalēt kā paplašinājumu gan Firefox pārlūkam, gan Chrome. Uz šī skripta bāzes ir veidota applem-tik-ierasti-vienreizēji-jaunā-un-inovatīvā iespēja Safari Reader.

normunds

es domāju, ka lielākā daļa tavu ironiju vienkārši neuztver :)

bet ja par lietu, es neatminos, ka safari reader ir tapis pasniegts kā awesome, great, fabulous etc. pat apple lapā nav ne mazākās norādes uz kaut kādu invovāciju, tip tāds jaunums ir, negribi – neēd.

Raimonds

laacz, piekrītu normundam, ka ironija ir nevietā. Apple rada labus produktus masām, kurus lietotāji var lietot, tik tikko izņemot datoru no kastes. Es bieži vien nosūtu draugiem saites uz lapām kā, piemēram, Readability, jo zinu, ka viņi labprāt tādu izmantotu, jo ir teikuši, cik grūti ir palicis internetā kaut ko lasīt (banneri, utt.), bet tad saņemu atpakaļ epastu – kā to uzlikt? Un sākas skaidrošana no jauna.

Apple rada experience, kas ir saprotams 95% gadījumu KATRAM lietotājam. Gan man kā cilvēkam, kas ar datoriem uz tu, gan arī sievai, kura ar datoriem uz jūs.

Mr. Serge

Absolūtākās muļķības, Raimond. Tas ir faking mīts, ka Apple rada labus produktus masām. Vienkārši tās masas, kas čurā biksēs no Apple produkcijas, ļoti labi ir ielāgojuši, kā ar Apple interfeisiem strādāt.
Es aifōnu paņēmu rokās un pēc samērā ilgas bakstīšanās vispār sapratu, kas un kā tur ir jādara, tā kā nevajag te stāstīt muļķības, kas līdzinās sektantista stāstiem par to, cik būtiski un nozīmīgi ir tas, lai pārējie viņa sektā iestājas.

Modus Operandi

@Raimonds: Ja cilvēks nesaprot “drag & drop”, tad tur arī Apple viņu neglābs. Un pēc mana šodienas eksperimenta ar custom MP3 ringtone uzlikšanas uz iPhone teksti par “vienkāršumu”, “intuitivitāti” u.tml. lietām izklausās pēc ņirgāšanās.

Rein

Piekrītu Mr.Serge. Pēc pāris reizes OSX palietošanas arī sapratu, ka lietojamība galīgi nav tāda, kādu to slavina biksēs čurātāji. Un nav tā, ka tur viss strādā uzreiz, out of the box. Ubuntu ar Gnomi ir daudz lietojamāks. Protams, tur ir arī savi citi mīnusi, bet tas jau ir cits stāsts..

guntisd

Ā, pareizi – jā tas taču ir Apple! Būs arī daļa manas ironijas: ja cilvēkam pasniegs labradora tikko svaigi izkakātu sūdu uz plastmasas šķīvīša un pasniegs kopā ar skaidrojumu – šitais tev atvieglos ikdienas darbus – jo tas ir EASY!, diez vai cilvēks to paņems – jo kam gan viņam būtu vajadzīgs labradora sūds? Taču, ja to sūdu ieliks smukā kubik-veida kastītē ar Apple logo virsū, kur papildus par to uztaisīs on-line prezentāciju ar Stīvu galvenajā lomā, domāju, ka atradīsies daļa “biksēs čurātāju”, kas to sūdu arī nopirks. Un arī par iespaidīgām naudiņām.

Jānis

Godīgi? Neciešu šādus paplašinājumus un cilvēkus, kas to lieto…
Izvērstāk – Jūs lietojat saturu, kas pieejams bez maksas, par kuru nav jāmaksā. Ir cilvēki, kas nodarbojas ar šī te satura radīšanu un viņiem no kaut kā ir arī jādzīvo, lai viņi nenosprāgtu badā un varētu jums piedāvāt šo saturu. Tā kā jūs par to ne santīma (centa, peso, kapeikas) par to nemaksājat, vajag atrast kādu citu, kas par to maksātu. Tie nu būtu reklāmdevēji, vienalga vai baneru formā, vai kādā citā, bet viņi maksā satura radītājam par to, ka viņš rada saturu, kuru cilvēkiem ir interesanti lasīt.
Lietojot paplašinājumus, kas bloķē reklāmas, cilvēki principā atņem maizi otram, zog, abuse the service, sauc kā gribi.

Jānis

nu nebloķēt jau nebloķē… Bet nu piemērs iz dzīves tā teikt – atveru tvnet, aizeju uz rakstu par to, ka Latvijas pusaudzes tiek pārdotas prostitūcijai, lapa atveras tās “dabīgajā vidē” un es redzu pirmos divus, trīs augšējos banerus labajā pusē, vēl redzētu lielo augšā, ja būtu. Saprotu, ka raksts lasāms un uzspiežu “readability” pogu, izlasu rakstu, uzspiežu “reload original” un atkal ir lapas augša, no kuras es aiznavigēju (iesakiet šito tildei :D) prom.
Neredzēti paliek 5 banneri un daudz reklāmu teksta linki, par kuru parādīšanu man kāds ir maksājis.
Protams, neko jau nebloķē, bet tik un tā – galvenā ideja jau ir lai reklāmas netraucē lasīt rakstu, bet manuprāt tas ir negodīgi, jo tādēļ jau reklāmas tur ir, lai tev būtu raksts ko lasīt.

Modus Operandi

Tad jau tu zodz katru reizi, kad pārstāj lapu skrollēt pie raksta beigām… liela daļa rakstu ir tik īsi, ka beidzas pie lapas trešdaļas, rezultātā divas trešdaļas reklāmu paliek neapskatītas.

Vispār, pēc tavas domas sanāk, ka katrs, kurš brauzē tīklu uz vecāku telefonu bez flash atbalsta vai ar teksta pārlūku, ir zaglis. Apjomīga apsūdzība…

guntisd

Šis spraudnis (rīks, plugins vnlg.) patiesībā ir dikti ērta lieta. Un patiesībā prasās pēc neliela papildinājuma, proti, kad klikšķini uz “lasīt visu (vairāk…)” , tas automātiski atveras šajā lasīšanas režīmā.

Jānis

@ Modus Operandi: Nē, ne jau tā, ka OBLIGĀTI jāapskata katra reklāma, kas lapā ir, nebūt nē. Tāpēc jau uz leju lapai vietas ir lētākās, jo mazāka iespēja (gan rakstu garuma, gan lasītāju intereses dēļ), ka līdz tām kāds aizskrollēsies.
Par tehniskiem ierobežojumiem… Tas ir tas pats, kas invalīds, kas browsē izmantojot screen readeri, tur neko nevar darīt, tā vnk ir.
Bet “izslēgt” reklāmas vnk tāpat, jo viņas nepatīk, piedod man, tas ir augstākā mērā negodīgi pret cilvēkiem, kuru radīto saturu lasi. IMHO

laacz

Jāni, Tu mazliet pārspīlē. Atverot lapu, tā parādās visā savā dailē. Reklāmdevēji mūsu valstī maksā par ekspozīcijām, nevis klikiem. Kā rezultātā – ekspozīcija notiek, plāns izpildīts.

No otras puses, – cik liela daļa apmeklētāju lieto šāda veida risinājumus? Niecīga, lai neteiktu – nekāda. Zaudējumi ir nenozīmīgi, ja tie ir vispār, jo diez vai lietotājs, kurš vēlas izvairīties no reklāmām uz tām klikšķinātu tāpat.

Pie kam, mūsu valstī reklāmām CTR ir ļoti niecīgs un tas samazinās no gada uz gadu, jo lietotāji pierod pie tām. Izņēmums ir popunder reklāmas, uz kurām liela daļa uzklikšķina netīšām. Tāda nu ir tā reakcija – lietotāji pret reklāmām kļūst imūni un/vai tās neredzoši.

Un par godīgumu – varbūt tomēr portāliem vajadzetu būt godīgākiem arī pret lasītājiem, piedāvājot ja ne 100% kvalitatīvu žurnālistiku kvantitatīvās vietā, tad ismaz 10%.

Kā saka – dots devējam atdodas. Man ir tiesības izslēgt reklāmas, jo nekur nav minēts, ka es to nedrīkstētu darīt. Morālā stāsta puse, savukārt, ir ļoti strīdīga.

Jānis

@ laacz: Tā jau ir. Nestrīdos par to, ka tvnets un citi lielā mērā bullshitu raksta, utt, un, ka tas ir strīdīgs jautājums.
Tomēr, man tā galvenā doma ir – “nedari citiem to, kas pašam nepatīk”. Nu, piemēram krizdabz augšā priecājas, ka tagad varēs normāli db.lv palasīt, bet vai viņš priecāsies, kad es lasot viņa blogu izmantošu readability tādējādi neieraugot viņa adsensi?

laacz

Zini, pirms gadiem runāja, ka RSS nogalinās saturu tieši šādā pašā veidā. Un nogalināja? Es gan nevelku paralēles starp sindikāciju un readablity, jo salīdzināt tos būtu kā zivis ar kurpju šņorēm, taču ideja ir skaidra – readability nav nekāds drauds nedz mazajam blogerim ar dažiem latiem no adsenses, ne lielajiem portāliem ar kilogramiem naudas no baneriem.

Par krizdabzu nemāku autoritatīvi teikt, bet manuprāt lielākā daļa (mērāma 99,9xxx% procentos) noteikti priecātos daudz vairāk par lasītājiem, kas izmanto kaut to pašu readability, lai komfortabli iepazītos ar saturu, un, hipotētiski, atstātu vienalga kādas kvalitātes komentāru, nekā par tiem, kas ienāk, uzmet aci, utt. Pat, ja tāpēc tiek nozagts viens klikšķis uz adsenses.

krizdabz

Jāni, pat AdSensi savos blogos es neraudu. Ienākumi ir tik nenozīmīgi, ka vienīgais reālais labums ir izpratnes gūšana par to kas darbojas vai nedarbojas. Svarīgākais ir, lai lasītājs pēc iespējas vieglāk uztver tekstu un atstāj pie tā savu komentāru. Visam ir jābūvējas ap šiem diviem fundamentālajiem apsvērumiem.

Raimonds

@Modus Operandi, par drag and drop nepalīdzēšanu – Tu nespēj iejusties to cilvēku ādā, kas nav ar datoriem uz tu. Viņi daudz ko nedara tā, kā Tu to dari. Datoru var lietot arī bez drag and drop, un viņi tā dara. Domāju, ka 80% lietotāju nemaz nezin, ka Firefox ir paplašinājumi, vēl jo mazāk, kā tos lietot.

Tāpēc mans viedoklis par MacOS paliek nemainīgs – tas ir veidots masām nevis power lietotājiem. Protams, arī power lietotājiem Mac ir un paliek draudzīgs. Esmu strādājis ar dažādiem datoriem, pārzinu gan Windows vidi, gan Linux vidi, bet palieku pie Mac, jo detaļas ir noslīpētas un nopulētas. Un tās detaļas, kas ir domātas parastajiem lietotājiem, ne ubergeekiem, pavada manu darbu vienkārši produktīvāku.

normunds

Gribēju piezīmēt vienu lietu, kas jezgā par neparādītajām reklāmām ir mazliet palaista garām.

Safari reader ne tikai parāda tekstu bez reklāmām, tas spēj par kapeiku vairāk – ja lapā raksts sastāv no 2, 3, 4 vai vairāk daļām, reader plagins (?) tev esot pirmajā lapā ielasa visu pārējo, kas seko aiz “next page”. tb tev nav jāizlasa, jāpāriet uz nākamo lapu, pēc tam uz nākamo, vienreiz nospied reader un lasi visu.

Bet es nešaubos, ka FF plagins dara viskautko citu jaukāk nekā riebīgais Safari reader ;-)

Iesniegt savu viedokli

Atruna par moderāciju. Daži vārdi, var gadīties, ka ir iz melnās listes (viagra and stuff). Tādi komentāri tiek aizturēti, pirms parādās lapā. Ja Tavs komentārs neparādās uzreizi, būs vien jāpagaida, līdz es jamo izlasīšu. Protams, ka paturu tiesības sev netīkošos komentārus dzēst, iemeslu neminot.