laacz.lv

Kaspara F. neoficiālā mājaslapa (Anno 1997)

Kopābraukšanas vortāli

Vairākkārt man ir norādīts, ka kļūstu par vecu īgņu. Gribējās kaut ko pozitīvu uzrakstīt, bet, lai jau paliek. Galu galā, īgņa esmu, jā. Šoreiz mazliet par kopābraukšanu. Tie ir tādi servisi servisiņi, kurp dodas virtuālie stopētāji un virtuāli stopējamie. Pēdējais smukais piemērs ir Paķer.lv. Ātrs gūgles apmeklējums sniedza vairākus senākus projektiņus: Autostopi.lv, kādreiz vēl bija braucamkopa.lv. Iespējams, ka kādu esmu piemirsis.

Neesmu nekāds eksperts, bet kaut kādu viedokli paust varu. Tāpēc te tas būs.


Galvenā šāda projekta veiksmes atslēga ir apmeklētāji. Gan vedēji, gan virtuālie stopētāji. Būtiski ir nodrošināt abus, jo pretējā gadījumā servisam nav jēgas nekādas. Pie kam, ja nav sevišķi mārketinga pasākumi plānoti, būtu vēlams spēt viņus visus noturēt un “pavilkt” jau pirmajā (un vienīgajā) publikācijas reizē pie Kristapa :) Pašlaik, diemžēl, iegāju, paskatījos, smuks meh, un aizgāju.

Principā, projekta mērķauditorijai vajadzētu būt regulārajiem braucējiem un to vedējiem. Piemēram, es ik dienas braucu Jelgava – Rīga – Jelgava (pašlaik gan viss ir pilns, ja vaicā). Ik darbadienu. Izņemot svētku dienas. Un atvaļinājumus. Ir čupa ar studentiem, kas brauc reizi nedēļā uz mītnes pilsētu un būtu tikai priecīgi par daļēju segumu degvielai.

Esot pastāvīgo vedēju kontingentam, rastos arī automātisks pastāvīgo klientu loks. Šāda nekomerciāla projekta galvenā reklāma ir virtuālais vārds un mutvārds. Tas lēnām varētu arī audzēt reizējo vedējbraucēju skaitu.

Pēc šāda servisa visbiežāk milzīga nepieciešamība ir ikurāt festivālu sezonā. Līdz tai var paspēt ļoti daudz ko izdarīt.

Komplicētais jautājums ir maršruts. Protams, tiem, kam nepieciešams nokļūt no Rīgas uz Liepāju, viss ir kedā. Bet tiem, kas vēlas tikt tikai līdz Saldum? Tiem der gan Rīga – Liepāja, gan Rīga – Grobiņa, gan Rīga – Aizpute. Dažreiz pat Rīga – Kuldīga, ja šoferis izvēlas Liepājas šoseju. Te nepieciešams salīdzinoši netriviāls intelekts aplikācijas pusē. Un, galu galā, Rīga – Liepāja der arī tiem, kas vēla sno Talsiem uz Liepāju nokļūt…

Un beigās, protams, jāatzīst, ka Latvija ir maza. Cerēt, ka to lietos simtiem cilvēku pirmā gada laikā pat pie optimāliem apstākļiem ir labi, bet mazliet naivi. Panākumu atslēga ir pacietība un asociācijas radīšana par vienu no reālākajiem kopābraukšanas veidiem pa mūsu mazo valsti.

Runājot par mazumiņiem, ieteiktu pievienot iespēju ierakstīt atsevišķu piezīmi, precizēt maršrutu, tā sākumu un beigas. Vajadzētu padomāt par to, ka šoferis varētu arī izmest nelielu līkumiņu.

Eventuāli derētu arī vedējam iespēju atzīmēt atlikušās vietas, ja kāds tomēr piesakās. Tas ož pēc reģistrācijas vai vismaz atsevišķas saites uz savu “sludinājumu”, kura ir zināma tikai vedējam un ļauj piekoriģēt braucienu, atzīmēt aizņemtās vietas.

Vēlu veiksmi šim konkrētajam projektam. Tas vizuāli ir uztaisīts gaumīgi un tam ir, kur augt. Komerciālu veiksmi gan es neparedzu. Uztaisiet uzlīmes, daliet tās par brīvu, piedāvājiet cilvēkiem vienkārši tviterī vai kaut kur dalīties ar plānoto braucienu vai bijušā pieredzi, uztaisiet lapu draugos, esiet aktīvi, ieklausieties lietotājos. Nemetiet plinti krūmos, ja neveicas.

mrproxy

iekš draugiem.lv ir domubiedru lapas, ķipa Rīga – Gulbene! Un tur cilvēki paši saraksta kas kad un cikos brauc vai kas kad un cikos meklē ar ko braukt!! Cik esmu redzējis – strādā labi!

Mazauto

Kā jau minēju Twiterī – varbūt tai jābūt kādai mūsdienīgai telefona aplikācijai, ķipa Waze. Kartē parādās punktiņš Juglā, pie kura redzams, ka punktiņš vēlas nokļūt Valmierā. Bet jautājums vai potenciālā mērķauditorija skraida ar attiecīga līmeņa telefoniem.

Vispār par šo tēmu aizdomājos jau pirms dažiem gadiem un toreiz nonācu pie secinājuma, kas balstīts arī uz personīgo pieredzi – reāli tam facecontrol uz šosejas ir vislielākā nozīme. Ja tas stopētājs būs nošņurcis un potenciāli nemazgājies 3 dienas kādā festivālā, diez vai es viņu gribēšu paņemt. Vedējam tomēr negribas samazināt savu komfortu un caur internetu uzrauties uz nepatīkamiem cilvēkiem, pietiek, jau ka riskē, ka tīri sabiedriskā komunikācija var ar vedamo nesaskanēt.

Atgriežamies pie auditorijas lieluma – piektdienas vakarā vismaz Juglā pieļauju, ka 3-4h laikā stopē labi, ja kādi 20-30 cilvēki. Tātad no Rīgas kopumā laukā šādi vēlas izbraukt nu cik? Kādi 100, nu max 150 cilvēki. Domāju, ka auditorijas lielums ir vnk nekāds, lai iespringtu. Nekad vēl neviens tur uz ceļa nav palicis, paķer visus agri vai vēlu.

Pavisam cits stāsts ir par Laacz pieminētajiem regulārajiem braucējiem, kas droši vien drīzāk uzrodas caur paziņām, kādu kopēju komūnu vai kopēju darba vietu. Mūsu mentalitāte nemaz tik bieži nepieļauj uzņemt to svešo savā privātajā telpā. Tam cilvēkam jābūt vismaz drauga draugam tīri psiholoģiski. :)

Atis

Maršrutu problēmu, iespējams, var atrisināt tas, ka kartē parāda visus tās dienas/nedēļas vedējus (piemēram, šķirotus pa reģioniem) un tad jau vizuāli būs redzams uzreiz. Jo servisam automātiski ņemt vērā visus ciemus, kas pa ceļam un tad tos piedāvāt tam, kas meklē vedēju, turklāt ņemot vērā miestus, kas ir tikai dažus km no galvenā ceļa – tas ož pēc kādiem samērā komplicētiem algoritmiem.

liepājniece

Tās draugiem.lv domubiedru grupas ir ļoti neērtas un haotiskas. Lai tiktu no viena punkta līdz otram obligāti ir jābūt konkrētajā d-biedru grupā. Bet ko tad, ja man pēkšņi vajag aizbraukt kādā citā maršrutā? Speciāli reģistrēties (un gaidīt, kamēr apstiprinās) vēl n-tajās d-biedru grupās? Vēl jo vairāk, ko darīt, ja neesi draugiem.lv lietotājs?

Tā kā domāju, ka šāds serviss ir daudz ērtāks. Nekur nav jāreģistrējas, nav jāburzās cauri neskaitāmiem braucētgribētāju lūgumiem paņemt līdzi, utt. Ieej lapā, ieraksti maršrutu, viss smuki izlec. No problemo.

Zandis

Es jau rakstīju tajā skuteļa blogā, bet nevarēju nopublicēt, jo viņš mani ir nesaprotamu iemeslu dēļ nobanojis.
Lai vai kā, par to paķer.lv – man patika, jo der manām iegribām – ērti, ir ievērots minimiālisms un funkcionāli bagāts rīks, bet bija viens liels bet – maršruti netiek analizēti. Piemēram, meklējot braucienu no Rīgas uz Siguldu, neatrod kaut tajā pat laikā ir reģistrēts tāds brauciens no Jūrmalas uz Siguldu! Izstrādātājiem par šo vajag padomāt.

cuu508

Cik es manu, domubiedru grupas kā reizi labi strādā regulārajiem braucējiem vienā maršrutā. Kad vedējam viens un tas pats pasažieris ir trāpījies vairākas nedēļas pēc kārtas, tad tel. nr. jau ir pieglabāts un braucieni tiek saskaņoti jau “čau, x-dien kā parasti?” veidā

asaf

vajag iespēju redzēt kā maršruts mainīsies paņemot līdzbraucējus.
un tiešām lai šis strādā vajag daudz cilvēkus, citādi potenciālie vedēji un vedamie nekad nespēs atrast saderīgu otro pusi

imo

Tie kas brauc no baložiem uz rīgu ir ok. Tur var paciest arī sev nepatīkamu personu. Galu galā var viņu arī neņemt. Bet braukt no rīgas uz rūjienu un ņemt nezināmu personu – nē :) Tomēr 3h jābrauc.
Galu galā tas ir mans komforts un mana mašīna. Protams var ieviest fīču portālos, ka lietotāji pieliek savus foto. Bet var būt visādi. Un tu esi sarunājis, a līdzbraucējs paņem vēl lielu čemodānu. bet tu brauc no/uz laukiem whatever un tev jau mašīna ir aizkrauta. Un sanāk nesmuki, jo nav kur ielikt :D
Minētā mājas lapa ir pavisam zaļa, daudz lietu pietrūkst, otrs resurss izskatās šausmīgi vecss. Bet lai autori klausās un ņem vērā :)

vilciens

Piemēram, man vajag darba dienās tikt no Jelgavas uz Rīgu. Es to varu izdarīt šādi:
1) aizbraukt ar autobusu līdz vilciena stacijai;
2) aizbraukt ar vilcienu līdz Rīgai;
3) braukt ar Rīgas sabiedrisko uz darbu;
vai arī otrs variants:
1) braukt ar auto (kā pasažierim); ja autobraucēja maršruts ir man labvēlīgs, tad man nav tālu jāiet, lai tiktu mašīnā un man nav tālu jāiet pēc izkāpšanas no auto līdz darba vietai Rīgā;
Ja aplūkojam 1. variantu, tad redzams, ka ir jāmaksā par sabiedrisko Jelgavā un Rīgā, kā arī par vilcienu; Arī patērētais laiks ir daudz lielāks; 1. varianta 1) un 3) punktus var aizstāt ar K2, bet tas nozīmē papildus ~10km dienā ar kājām (veselīgi, bet laikietilpīgi);

vilciens

Un ko tavuprāt maina autobuss šajā gadījumā? Neko. Man tāpat ir jātiek līdz Jelgavas AO un no Rīgas SAO jātiek līdz darba vietai. Ja ar a/m nesanāk gluži lētāk, tad ērtāk un ātrāk gan.

kao

Konkrētā projekta UI dizaineri vajadzētu aiz olām pakārt. Nepārdomāts, nepārskatāms un lietojamība tuvu nullei.

Iedvesmu normālam kopābraukšanas portālam var pasmelties, piemēram, no čehu Jízdomat (http://www.jizdomat.cz). Divu gadu laikā iegūtie 33’000 aktīvie lietotāji pierāda to, ka lietotājiem funkcionalitāte ir svarīgāka par iPhonizētu dizainu.

Coming soon

We are working on it :) Drīzumā arī Latvijā parādīsies pārdomāts, ērts, funkcionāls portāls ceļabiedru meklēšanai. Esam izpētījuši labākās alternatīvas Eiropā un citviet pasaulē un ņēmuši vērā arī tos faktorus, kas minēti šajā rakstā.

P.S. Raksts tiešām ļoti saturīgs! Pat brīnos, ka kārtējā Latvijas līdzbraucēju meklēšanas portāla izstrādātāji nav padomājuši par rakstā minētajām funkcijām… Bet nekas, pēc mēneša būs kas jauns un interesants :)

Iesniegt savu viedokli

Atruna par moderāciju. Daži vārdi, var gadīties, ka ir iz melnās listes (viagra and stuff). Tādi komentāri tiek aizturēti, pirms parādās lapā. Ja Tavs komentārs neparādās uzreizi, būs vien jāpagaida, līdz es jamo izlasīšu. Protams, ka paturu tiesības sev netīkošos komentārus dzēst, iemeslu neminot.