laacz.lv

Kaspara F. neoficiālā mājaslapa (Anno 1997)

Kājās stāvošā strādāšana

Man te tāda neliela trauma, kuras rezultātā lauzts nekas nav, bet dakteris paģērēja kādu laiku pēc iespējas mazāk sēdēt. Vismaz nedēļu. Jo, nu, tur tie audi, nervi, sasitums un tā tālāk. Uz manu iebildumu, ka darbs ir sēdošs, viņš paskatījās un paziņoja “nu, pārkārto dzīvīti”. Tad, nu, darbā tika modificēts darba galds uz tādu, pie kura var pastāvēt. Lai gan pasūtīt galdu-transformeri problēmu neesot, īsti jēgas nav, jo neesmu vēl sapratis savu viedokli par visu šo padarīšanu.

Stāvgalds improvizētais.

Refleksi, kā rādās, ir izstrādājušies pavisam konkrēti.

Piemēram, pirmo laiku, stāvot pie šī “galda” un kaut ko darot, visu laiku ir sajūta, ka jāiet projām. Tas, laikam, tāpēc, ka atrodoties stāvus pozīcijā pie datora un kaut klabinot to parasti dara ikurāt pirms došanās. Tāds kā pēdējā brīža neatliekamais jāuzraksta, lai var skriet.

Tieši tāds pats beznosacījuma reflekss, izrādās, ir datora “nolokošana” :) Stāvot kājās un dodoties prom no datora, izrādās, ir piemirsies. Laikam procedūra, kuru sauc “piecelties no krēsla” darbavietā ir mazliet advancētāka.

Dažkārt pārņem sajūtas, ka esi kādas bankas info galdiņa darbinieks, bet citreiz, ka esi radio dīdžejs (it sevišķi – uzliekot austiņas).

Ja nu kas, es neplānoju pāriet uz stāvēšanu. Protams, ka ilgstoša sēdēšana ir slikti un nelāgi iedarbojas uz to, uz ko mēs negribam, lai tā iedarbojas nelāgi. Neviens nekad nekur nav teicis (lasīt – pamatojis ar neapgāžamiem pierādījumiem iz uzticamiem pētījumiem), ka stāvēšana ir veselīgāka.

Tātad, izrādās, ka pret sēdēšanu labākās zāles nebūt nav stāvēšana. Tas ir mīts. Labākās zāles ir izkustēšanās. Ja tu izkusties, tad ir gluži viena alga – kā tu nodarbojies ar strādāšanu. Dažiem šķiet, ka stāvēt ir foršāk, citiem tas šķiet stulbi. Tas, kā izrādās, ir gluži vienalga. Darot par daudz vienu vai otru nekas labs nenotiks. Atceramies tagad to, ko darba drošība mums (teorētiski) katru gadu instruktāžā stāsta. Ik pa laikam ir vēlams piecelties un izkustēties.

Idejiski vari provēt pusi dienas sēdēt, bet otru pusi – stāvēt. Tas gan nekādu miljonu veselīgāk nebūs, taču radīs vismaz kaut kādas pārmaiņas un vienu vai divas reizes vairāk piecelsies un izkustēsies, ceļot augšā un laižot lejā darba galdu :)

Visa galvenā maināmā augstuma galdu būtība ir ieviest pārmaiņas. Pārmaiņas tīri psiholoģiski veicina visa kā darītgribēšanu. Otrām kārtām – mums ir gadu desmitiem drillēts, ka sēdēšana ir slikta. Tāpēc loģiski, ka piecelšanās kājās tiek uzskatīta par glābiņu no sēdēšanas, kas, kā izrādās, nemaz nekāds glābiņš nav. Glābiņš, kā jau minēju, ir kustēšanās. Stāvot to izdarīt ir vieglāk – pagriezies un ej kustēties :)

Iveta

Ļoti vērtīgs komentārs priekš visiem, kuri domā pirkt vai nepirkt programmētājiem ‘stāvošos’ galdus darbam. Šis vairāk izklausās pēc ‘jā, darba ražīgums kāpj, bet apsēdīšos:-)

laacz

Tas palielinās tāpēc, ka ir pārmaiņas. Ja neesi pamanījis, tad, piemēram, sakārtojot galdu, pārkonfigurējot kaut ko tiešā tuvumā, nomainot monitoru uz lielāku, nomainot krēslu, pārvācoties uz citu telpu – visos šajos gadījumos gandrīz vienmēr uzlabojas ražīgums :)

Oto

Tas tiesa, ka kājās stāvēšana ir tikpat neveselīga, cik sēdēšana, bet ar to atšķirību, ka ietekmē citas ķermeņa daļas un ja pieņem, ka pilnīgai veselības sagraušanai vajadzēs laiku x , tad pārmaiņus sēžot un stāvot var laiku paildzināt līdz 2x, bet rezultāts īsti neatšķirsies.

Mugurai visveselīgāk ir pussēdus, pusstāvus stāvoklis vai nu sēžot uz piepūšamās gumijas bumbas vai uz šāda balansējošā krēsla/sedliem – http://bbq.lv/userfiles/image/buoy_balansesanas_kr...

Endijs Lisovskis

Es galdu ar augstuma regulāciju izmantoju teju gadu. Šī gada laikā esmu izgājis cauri dažādām fāzām. Līdz ar to stipri apšaubu, ka tu pēc 1 nedēļas jau vari pats saprast to, kāda jēga ir/nav no šāda veida galdiem.
Pats cenšos tapināt rakstu par dažādām ergonomiskajām lietām (notestēju galdu, krēslu, peles, monitoru statīvus utt.). Tur būs sīkāk. Bet tas ko esmu sapratis ar galdiem ir – investīciju nenožēloju un iesaku šādus galdus citiem. Ne jau tādēļ, lai stāvētu pie galda visu dienu. Vajag variēt. Stundu/divas pastāvi/pasēdi. Ja stāvi, ir jāstāv pareizi, gluži tāpat kā ir jāsēž pareizi. Ar regulējamu galdu vari to nolikt gan pareizā augstumā, lai sēdētu, gan pareizā augstumā lai stāvētu. Uzkraujot “kastes” augstums nebūs pareizs (visticamāk). Un stāvēt pie nepareiza augstuma galda nav labi. Nevajag arī aizmirst, ka ne tikai galdam jābūt pareizā augstumā kad sēdi un/vai stāvi, bet arī monitoriem jābūt pareizā augstumā. Vajag dažādību (stāvi/sēdi/kusties), vajag pareizo augstumu (sēdēt, stāvēt). Brutāli apstājoties pie kaudzes no kastēm un stāvēt visu dienu nav ne kripatu labāk kā sēdēt ar līku muguru un uzrautiem pleciem.

Kengurss

Visveselīgāk esot aprīkot stāvamgaldu ar ejamceliņu un lēnā garā soļot… neesmu gan dzirdējis, kādu iespaidu tas atstāj uz darba ražīgumu.

Video par sēdēšanas veselīgumu: https://www.youtube.com/watch?v=uiKg6JfS658

Kaut kur lasīju, ka ilgstoša stāvēšana neesot veselīgi kājām un locītavām, bet tas, vienalga, esot veselīgāk kā ilgstoši sēdēt + neviens jau īsti nestāv miera stājā…

Andis

Ir mēģināts “stāvošais” galds, un, zināt, pilnīgi piekrītu Kasparam, stāvēšana visu dienu is not the answer. Darba produktivitāte bija zemē. Pārmaiņas un izstaigāšanās ir stipri labāks risinājums, lai izvairītos no sēdošā darba negatīvajiem blakus efektiem.

Iesniegt savu viedokli

Atruna par moderāciju. Daži vārdi, var gadīties, ka ir iz melnās listes (viagra and stuff). Tādi komentāri tiek aizturēti, pirms parādās lapā. Ja Tavs komentārs neparādās uzreizi, būs vien jāpagaida, līdz es jamo izlasīšu. Protams, ka paturu tiesības sev netīkošos komentārus dzēst, iemeslu neminot.