Londona #9
Un tagad vēl viens brīdinājums. Ja jums ir ieplānots vīkendā kaut kur doties (piemēram, uz Viktorijas staciju, lai tālāk dotos uz lidostu:) ar metro, piecreiz pārliecinaties, ka jūsu maršrutā netiek veikti nekādi remontdarbi. Jo tieši tad tie arī tiek veikti - nedēļas nogalēs. Galu galā nācās arī izpildīt manu sapnīti - izbraukt ar Londonas kebu. Desmit mārciņas no Pedingtonas stacijas līdz Viktorijas stacijai.
Ja jums ir jānokļūst lidostā, tad laiku rēķiniet sekojoši (braucot ar sabiedrisko transportu). Metro - 10-40 minūtes, atkarībā no jūsu atrašanās vietas, ja braucat uz Viktoriajs staciju. Vilciens uz Getviku - atiet reizi piecpadsmit minūtēs (darbadienās), brauc 40 minūtes. Ceļš no dienvidu termināļa uz ziemeļu - ~15 min, ieskaitot liftus, elevatorus un transfēru. Iečekošanās - 5-10 min (ja lietojat iespēju iečekoties, nevis stāvot rindā, bet izmantojot lidostā esošos pašapkalpošanās aparātus). Drošības procedūras un viss pārējais, lai tiktu līdz taxt-free zonai - aptuveni pusstunda līdz stunda. Ceļš līdz attālākajam geitam - 10-15 minūtes. Pierēķiniet rezervei vēl pārdesmit minūtes, ja vēlaties aiziet uz tualeti, uzsmēķēt, vai iedzert kafiju :)
Un tagad mazliet nesaistītas informācijas. Man liela daļa no tā visa bija ja ne jaunums, tad interesants fakts.
Londonā ir drausmīgs gaiss. Pēc tur pavadītā laika drēbes jāmazgā, jo ir kļuvušas netīras. No dažāda rakstura izplūdes gāzēm.
Sakarā ar to, ka iebraukšana centra zonā ir par maksu, parastās privātās automašīnas tur ieraudzīt reti. Lielākā daļa transporta ir sabiedriskais. No tā lielākā daļa, savukārt, ir kebi (ražo LTI). Vēlreiz uzsvēršu, ka sabiedriskais transports ir kolosāli attīstīts. Dārgs, bet nejēgā ērts pārvietošanās veids. Lai arī moonlight uzskata, ka metro ir nolaists, es domāju savādāk :)
Riktīgi noveicās ar laiku. Lai arī visi laika ziņu portāli vortāli solīja lietu vai, labākajā gadījumā, stipri apmākušos laiku, rezultātā bija saulīte un siltumiņš. Temperatūra virs 10 grādiem, bet, pateicoties klimatam, varēja staigāt ar t-kreklu un vaļēju vasaras jaku.
Un, galu galā, cilvēki. Lai vai kā visiem šķiet, ka tas viss ir dikti samākslots. Man patika. Pat, ja viņam tas bija dežūrsmaids. Man patika. Es jūtos uzreizi labāk, ja cilvēks man smaida. Un man ir vienalga, vai tas ir tāpēc, viņš tā tiešām jūtas, vai arī tāpēc, ka tas ir pieklājīgi. Lai vai kā visi teiktu, ka pie mums apkalpojošā sfēra arī sāk smaidīt pretīm. Tur to dara visi. Un arī pieklājība ir norma. Pie mums tā ir raritāte.
iPodi. Tie ir visur. Skaties metro vai autobusā - katram trešajam no ausīm rēgojas baltas austiņas. Pamatā dominē Shuffle. Rets ir cilvēks ar alternatīvu MP3 atskaņotāju.
Mobilie - visur. Jebkurā brīdī paveroties jebkurā virzienā var saskaitīt vismaz vienu cilvēku, kurš ejot runā pa mobilo tālruni vai kaut ko lasa/raksta. Starp citu, pārsteidza tas, ka viņiem metro nav zonas. Biju gaidījis, ka tur būs. Ir kaut kādi metro (piem., Maskavas), kur ir.
Visur ir drošības pārbaudes. Populārākajos objektos, kaut vai. Un tas, ka policisti tur staigā ka biezs arī netraucē. Tu saproti, ka tam ir pamatojums. Tas nekas, ka pie visa vainīga Amerika (šoreiz blame America). Tas nekas, ka pie vainas ir arī Blērs. Bet es jutos droši. Un visas tās drošības procedūras, novērošanas kameras itin visur, vairākkārtējie atgādinājumi un pamācības no sērijas mind your bags vai how to spot a terrorist and report on him nelika justies traucētam. Tā ir pavisam normāla lieta attiecīgajos apstākļos.
No pirmā jūlija arī Londonā ir aizliegts smēķēt sabiedriskās vietās. Tiesa, tur neviens man nezināmu iemeslu dēļ pret to neprotestē. Un neapmierinātību neizpauž. Tiesa, miskastes ir retums. Rezultātā - izsmēķi tiek mesti uz ietves. Un neviens par to nespringst.
Diemžēl, nevaru realizēt savu mazo sapnīti - apskatīt Londonas metro (Tube) 3D karti ar visiem gājēju tuneļiem un citām komunikācijām. Tas varētu būt ellīgi komplicēts inžerniertehniskā triumfa paraugs. Vienīgā adrese, kur tāda bija pieejama, vairs neeksistē (wonder why :). Mazs sarakstiņš ar kartēm ir pieejams te.
Starp citu, maršruta plānotājs, ja ir noskaņojums pārvietoties ar sabiedrisko transportu.
Bildes sekos atsevišķā ierakstā.
wiii
2007. gada 20. martā, plkst. 23:33
ja par metro - tad miskastes tur nav kā suga kāpēc? jā, wonder why ;)
moonlight
2007. gada 20. martā, plkst. 23:43
Par London Underground nolaistību parunājam pēc Tava eeeeemmm... trešā (?) Londonas apmeklējuma? ;-) Pēc pirmā man likās, ka nebūtu citas pilsētas kur gribētu dzīvot. Nolaistība vai nenolaistība ir arī mazliet atkarīga no konkrētās līnijas.
Papuass
2007. gada 20. martā, plkst. 23:57
wiii - teroristi
Chebureks
2007. gada 21. martā, plkst. 04:08
Disklaimeris - dzīvoju Londonā (lai arī metro ikdienā nelietoju, autobuss ikdienas lietošanā sanāk praktiskāk / lētāk pie tiem maršrutiem kas man ir svarīgi). Ar metro ir viltīgi, nolaists jau viņš ir, bet, kas interesanti, strādā. Un pie tās intensitātes ar kuru viņš brauc rīta stundās kaut vai - pat ļoti labi strādā. Latvijā grūti to novērtēt, nav mums nekas tāds kas būtu strādājis ilgāk par gadiem pieciem, bet pēc būtības viss jau ir vienkārši - ja strādā, kapēc raustīties un mainīt? Ir doma ka nākošo trīs gadu laikā ķersies beidzot ne tikai pie līnīju uzlabošanas kā tādas, bet arī pie jauniem sastāviem, bet nedomāju ka man kā occasional lietotājam tas ko mainīs - tāpat pamata problēma paliks stacijas kas negaidītākajos mirkļos dēļ kārtējā histēriskā 'visur spiegi' (blame canada...) babuļa tiek slēgtas un aptur nākamos 20 sastāvus līnijā. Ja gribas patiesas un praktiskas problēmas var pažēloties ka normālus dārzeņus var dabūt tikai sainsbury's, cigaretes te tiešām maksā piecarpuslatusparpaciņu un par banku sistēmu (to kas attiecas uz vienkāršo mirstīgo un kur par normu ir pieņemts idiotu pilnas filiāles un indusu angļu valodā murmulējoša telefonbanka bez kuras 90% no pakalpojumiem nav pieejami) pat nerunāsim :/. Jā, kā arī - neticiet pasakām ka te telekomunikācijas diez ko lētākas kā LV -> ja negribi lietot priekšapmaksas kartes (vidēji 10-15p par minūti) vienīgā alternatīva ir maksāt nosacītu summu par imagināru (protams pietiekami lielu, bet tomēr) minūšu/sms daudzumu (kas, protams, nekad netiek izmantots, bet pēc kura, zinies, var paziņot ka zvana minūte - santīms), kam, protams, papildus, par bargu naudu, tiek piekleksēts pilnīgi jebkurš solis ārpus operatora definētajiem rāmīšiem...
Starp citu - pozitīvām emocijām - viens no foršiem variantiem ir atbraukt uz londonu, bet tā vietā paņemt, aizšļūkt līdz oxfordai un tur pāris dienas padzīvoties. Var ievērtēt gan patīkamu vilciena braucienu, gan arī pēc tam nesūdzēties par drēbēm (lai arī gaumes jautājums, neesmu šādu problēmu pamanijis).
laacz Autors
2007. gada 21. martā, plkst. 08:05
Cheburek, paldies. Bija interesanti palasīties no netūrista skatu punkta. Par Bankām - tā tas ir visur. Mums ir paveicies ar to, ka esam relatīvi maza valsts un, ka esam pārlekuši pāri daudziem pasaulē vēl esošiem bet mega neparocīgiem posmiem. Par telekomunikācijām arī piekrītu. Tiesa, te, savukjārt, ir jāsalīdzina vidējā izpeļņa tur un vidējā izpeļņa te. Tad izmaksas puslīdz novienādojas.
Kirils
2007. gada 21. martā, plkst. 10:07
laacz, ir jau arii gatwick express, heathrow express un $ANYLIDOSTA express.
un
2007. gada 21. martā, plkst. 14:03
Kirils express
red
2007. gada 21. martā, plkst. 14:16
metro londonā tiešām nav pats svaigākais, bet domāju, ka ņemot vēra ta cienījamo vecumu, tas tomēr lieliski funkcionē. pirms kāda gada iegadījās darba darīšanās nokļūt honkongā, kur viss bija brand new - starpība protams ļoti jūtama.
Chebureks
2007. gada 21. martā, plkst. 14:19
Nu, var skatīties arī sekojoši: Autobusa biļete - viena mārciņa, pie vidējās izpeļņas apmēram 1000-1200GBP uz rokas robežās (rēķinu ieskaitot pārdevējus un visu pārējo nebūt-ne-tik-labi-atalgoto slāni). Latvijā - 0.30, pie vidējās izpeļņas cik - ~220? No šī skatpunkta sanāk ka tas pats vien sanāk un apgalvot ka transporta cenas lielas būtu nepamatoti (trivia - cik reizes dārgāki ir caba pakalpojumi londonā? Figu dārgāki, sanāk tas pats, tikai distances lielākas). No otras puses mēnesī ~1000-1200 par īri nolikt ja gribas dzīvot normālos apstākļos nebūt nav nekas ekstrēms, drīzāk tāds - minimāli cilvēcīgais, variants. Un ar nekustamo īpašumu tirgu šeit vēl trakāk kā LV ;) rīgā visus īpašumus oligarhi nenoskata ;)
Chebureks
2007. gada 21. martā, plkst. 14:30
Pūk, visiem tāpat skaidrs ka tas 1f80 un tamlīdzīgā figņa ir kaut kāds secret geims. Buģ cilvēks, atklājies ;)
Remus
2007. gada 21. martā, plkst. 16:04
"tas nekas, ka pie visa vainīga Amerika (šoreiz blame America)."
Nū netikai... Angļi šādi dzīvo jau neskaitāmus gadus. Iemesls ir daudz tuvāks - Ziemeļīri... ;)
Pēcis
2007. gada 21. martā, plkst. 16:12
Offtopic: to karti nevar archive.org apskatīties?
Antuanete
2007. gada 21. martā, plkst. 17:38
Par smaidīgumu un to, cik tas ir patīkami, es štatos piefiksēju. Kādu laiku pēc atgriešanās Rīgā negribējās nevienā veikalā vai kafejnīcā iet iekšā :/
doomster
2007. gada 22. martā, plkst. 00:39
Zonas mobilajiem arī drošvien nav, lai nevar palaist bumbas distancēti... pēc tiem terora trakumiem izbrīnam nav vietas.
Viktors
2007. gada 22. martā, plkst. 20:59
Vritos pret smēķēšanu sabiedriskās vietās neviens neportestē, jo tur vēl joprojām ir atļauts smēķēt krogos!!!... Tas arī visu izskaidro!
laacz Autors
2007. gada 25. martā, plkst. 23:43
Kirils, ja lasi, tad lasi visas daļas. Par expresi minēju jau.