✉️ Saņem šito visu e-pastā. Tā vietā, lai palaistu garām kaut ko no tā, ko es rakstu savā blogā, tagad vari pierakstīties un saņemt e-pastā visu, ko es te rakstu. Tas nav bieži.

← Uz sākumu

Un par medicīnu

2007. gada 10. septembrī, 31 komentārs

Ja ticēt pirmā kursa studentiem, tad pasniedzēji stimulē (rekomendē, iesaka) topošajiem mediķiem doties uz kapiem un par 20 latiem vai polšu (gan jau, ka atkarīgs no kapu dislokācijas un kapraču vēlmēm) iegādāties svaigi izraktus galvaskausus. Es biju vieglā autā, kad šo izdzirdēju. Iedomājos, ja manas vecmammas vai tēva galvaskausu šādi izraktu un pēcāk nopārdotu kādam medicīnas studentam zināšanu apguvei.

Tu atbildi augstāk redzamajam komentāram. Atcelt

Gravatar Toms

2007. gada 10. septembrī, plkst. 10:17

Cik man zināms, tad padomju laikos tā darīja...

Gravatar eermaniitis

2007. gada 10. septembrī, plkst. 10:18

mja ... par Hausiem nepiedzimst - to starojosho nihilismu apguust pamazaam un paleenaam - domaajams paleodemograafijas apguve peetot un izzinot skeleta morfologiju ir pirmais solis pretii zelta rokaam un prezidenta kreeslam!@

imho ko Zatlers teiktu ja vinjam paprasiitu kaa jamais apguvis sho ziniibu kursu - melotu teikdams ka apguvis peec graamataam, jeb aizbildinoties ar katedraa palieneetiem uzskates materiaaliem ;-)

Gravatar Sarky

2007. gada 10. septembrī, plkst. 10:23

Kad straadaaju arheologjiskajos izrakumos padomjlaika norietaa, uzzinaaju, ka iisti galvaskausi ir lielaa veertee [toposhajiem] medikjiem. Maaksliigas kopijas nevarot uztaisiit tik korekti preciizas, cik mediciinaa tas svariigi.

Gravatar gusc

2007. gada 10. septembrī, plkst. 10:36

Lai cik tas neskanētu briesmīgi, tad tomēr jāsaka sen zināmais "Lai glābtu tūkstošus, nākas kādu upurēt" :(

Gravatar japets

2007. gada 10. septembrī, plkst. 10:46

Jā, šiem studentiem var ticēt. Acīmredzot, nepietiek visiem ar tiem līķīšiem, kas sevi pēc nāves nodod medicīnai. :) Nu un, ka izraktu Tava (mana) tuvinieka pīšļus, kamēr pats par to neuzzin, tikmēr viss ok. :) gusc, ko gan upurēt? Pūstošu galvaskausu?

Gravatar Taustiņklabeklis

2007. gada 10. septembrī, plkst. 11:02

Jā, šādi fakti, ka pērk galvaskausus no kapiem ir dzirdēti.

Gravatar meitene

2007. gada 10. septembrī, plkst. 11:03

ticiet vien. man gan nekādi nesanāk saprast, kāpēc katru gadu atkal un atkal studentiem pašiem ir jāmeklē tie galvaskausi - šāds uzskates materiāls ir nepieciešams tikai 1kursniekiem. Kā ar pārmantošanu, dalīšanos? Lai nu kā - mūsu kursā galvaskausi kkur tika izrakti (varbūt pat īstajā nozīmē) 2 gab, no kuriem tad nu mācījās viss kurss.

Gravatar Livingston

2007. gada 10. septembrī, plkst. 11:04

Normāli ... Es nedomāju, ka kaprači iet un rok vaļā kapus speciāli, lai sameklēt kaulus - viņi rok bedres svaigiem klientiem un neizbēgami uzrokas arī veciem kauliem. Ko tad darīt - pārdot medicīnas studentiem, izmest miskastē? Ar kāju iedzīt dziļāk zemē vai apglabāt blakus jaunajam klientam? Man kaut kā šķiet, ka salīdzinoši galvaskausa nonākšana med-studenta rokās nav tā sliktākā no šīm alternatīvām ...

Gravatar Adrians

2007. gada 10. septembrī, plkst. 11:13

Nu kapos jau tā notiek, ka pašus vecākos apbedījumus, kuri vairs nevienam nav aktuāli, rok augšā, lai nebūtu tāda situācija, ka kapi paplašinās pārāk lieli. Tad arī no tiem vecajiem apbedījumiem nāk tie galvaskausi. Tā es dzirdēju.

Gravatar xlt

2007. gada 10. septembrī, plkst. 11:17

ir dzirdēts. no pašiem medicīnas studentiem. zinu vienu otru nu jau dakteri, kam mājās tādi uzskates līdzekļi mētājas. ;) man jau liekas, ka tiešām jēdzīgāk ir paprasīt šos uzskates materiālus no vecākiem kursiem, nekā iet pašam meklēt un pēc tam tak vēl novārīt vajag un ko tur... bet mediķi ir ciniķi (vēl lielāki par juristiem). to iemācš skolā un pēc tam - dzīvē. a ko padarīsi - darbs tāds.

Gravatar Negribu teikt.

2007. gada 10. septembrī, plkst. 11:18

Ne vienmeer izraka vecus kaulus - es zinu,ka savulaik (PSRS laikos) studenti ir vaarijushi tos galvaskausus, lai atdaliitu no liekajiem paarpalikumiem. Taa nav taada vispaariiga saaga,kas kliist apkaart - ir konkreeti cilveeki,kas taa darijushi.

Gravatar tiri-piri

2007. gada 10. septembrī, plkst. 11:29

laacz: un kas tur īpašs, ja kāds vecs galvaskauss nonāk studentu rīcībā? Man, godīgi sakot, būtu pilnīgs pofigs, kamēr nerok galvaskausus, kam gaļa vēl klāt. :)

Gravatar daskilla

2007. gada 10. septembrī, plkst. 11:48

Pirms ~ 4 gadiem viens draugs vārīja galvaskausu, atceros ka vēl zvanīja un aicināja uz "zupu"! :) Cik no viņa sapratu tad tas tāds kā vairāk rituāls, nevis nepieciešamība. Tādā nozīmē, ka no vecākiem studentiem var darbūt, tomēr ar galvaskausu pa Rīgu nēsāties tas jau ir pavisam cits kaifs.

Gravatar eermaniitis

2007. gada 10. septembrī, plkst. 11:49

tiri-piri manispeec var rakt arii taadus - tik lai neredz ka tirinaas ar tiem kauliem apkaart

manupraat ka teema jaanovirza citaa gultnee - kas taas par maaciibaam, kur izzinjas materiaali jaameklee kapos?

ibio kas aarzemees (es nedomaaju uz austrumiem) notiek liidziigi? manupraat nedaudz peec visuslaikiem atsit kad liikjus tirgoja alkjiimikjiem vai pasmaaciibas kjirurgiem ;-)

Gravatar utax

2007. gada 10. septembrī, plkst. 12:02

njaa, kad mazinjsh biju, atceros, ka maajaas arii staaveeja galvaskauss peec kura mana maate mediciinu maaciijaas. aceros kaa speeleejos ar to un lauzu zobus aaraa, forshi bija... ehh...

Gravatar BlackHalt

2007. gada 10. septembrī, plkst. 15:09

Jaunajiem māksliniekiem arī vajag galvaskausus. Arī veciem galvaskausiem bieži vien klāt vēl ir mazliet mati. Novāriet kārtīgi pulverūdenī.

Gravatar sm

2007. gada 10. septembrī, plkst. 20:57

eerman: ārzemēs ārstiem bieži vien ir lielas nobīdes no realitātes. No kauliem un no miesas. :)

Gravatar agressor

2007. gada 10. septembrī, plkst. 21:00

kremēties vajag, kremēties

Gravatar rv

2007. gada 10. septembrī, plkst. 21:41

v0t neatceros, vai maasiicas galvaskauss vel ir vai ir jau paardots.....

Gravatar eermaniitis

2007. gada 11. septembrī, plkst. 00:19

sm: aarzemees? imho par taalu meklee .... un ne tikai starp aarstiem

Gravatar pirceja

2007. gada 11. septembrī, plkst. 09:57

man patiesiba prieks, ka kaut kur ir sada diskusija paradijusies. Kad skola ko sadu dzirdeju, neticeju, bet redzot visus sos komentarus, saprotu, ka laikam tiesam ta jadara. Redzu, ka te visai daudz zinataju komentejusi, varbut kads tada gadijuma var padalitis pieredze, ka pie si galvaskausa ticis!Vai tad vienkarsi ieiet kapos un iet klat pirmajam cilvekam un prasa vai nepardod galvaskausu?!!

Gravatar shljaa

2007. gada 11. septembrī, plkst. 20:41

jaa maakslinikeim toposhjiem arii vajag - plastiskaa anatomija akadeemijaa vai njau vidusskolaa jaamaacaas. cik nav shitas peetiits...

Gravatar Shadowbird

2007. gada 28. septembrī, plkst. 10:56

Mani neuztrauc. Miris cilvēks ir trūdoši kauli un gaļa, un nav svarīgi, vai viņš ar visām detaļām ir zem kapu kopiņas vai nav. Ne jau līķus es eju uz kapiem apciemot, bet gan savas atmiņas par dzīvajiem. Un tām nav svarīgi, kas atrodas zem zemes.

Gravatar Benvenuto

2008. gada 2. janvārī, plkst. 19:18

Es dzirdēju, ka desas taisa no samaltiem dzīvniekiem! Pilnīgs vājprāts!

Gravatar Che

2008. gada 2. janvārī, plkst. 20:01

Un ko visi vaimanā?? Kaut kā jau tās zinības topošam dakterītim jāgūst. Nekam nederīgi pīšļi tiek celti augšā jaunai svētai dzīvei- upuris kas daža laba mirušā ķermenim jānes zinātnes un līdzpastāvošo cilvēku veselības vārdā :)

Gravatar Smilgs

2008. gada 2. janvārī, plkst. 21:19

Nu i noziegums, man arī vienalga kamēr tā nav laupīšana - kapu apgānīšana, uzrokot tos kurus vēl kāds aprūpē (atnes puķes, vai tml.). Domāju ka med. aprūpes kvalitātei tas nāk tikai par labu, protams vienīgais jautājums kapēc nav "izdales" galvaskausu pašai universitātei.

Gravatar hmm->Livingston

2008. gada 2. janvārī, plkst. 23:55


Parasti kapos pēc 20 gadiem nekā vairs pāri nepaliek(Latvijā ir īpaši aktīva augsne un klimats arī nav tāds lai mumificētos)... kaut kādi fragmenti(arī no iepriekšējā zārka), ko pastumj malā un viss ir sairis un var likt nākamo virsū. Tā ka visticamākais ir stāsts par to, ka šos izrok kamēr vēl svaigi un līdz galam nesadalījušies...

Gravatar AnnA[FN]

2008. gada 3. janvārī, plkst. 08:59

Par laimi es neraku galvaskausu kapos, bet apstraadaaju vienu no pagrabaa esosho formaldehiida peldeetaaju cranium. Un taisniiba vien ir, ka iista cilveeka organisms ir neskaitaamas reizes labaaks par visaam emulaacijaam. Zjeel, ka tikai savu preparaatu aizdevu vienai dzhusei, kas nekautreejaas to neatdot... bija tik jauks aksesuaars uz klaviereem.

Gravatar Patriots

2008. gada 5. janvārī, plkst. 13:22

hmmm... esmu 1. kursa medicīnas students... un jā tā ir, ka tos galvaskausus var dabūt no kapiem, bet no vecāko kursu studentiem ar lauzni nedabūsi... un tā nav, ka pasniedzēji mudinātu to darīt, jā man arī ir mājās viens... un atklāti sakot ir tā, ka ar īstu galvaskausu mājās ir iespējam iemācīties daudz labāk nekā pašķirstot medicīnas atlantu un uz kādu brīdi piekāpjot anatomikumā palūrēt uz īstu... tie, kas zina, cik sarežģīts ir galvaskauss (no mācīšanās viedokļa), viennozīmīgi piekritīs, ka TAS bez maz vai vitāli ir nepieciešams, un neuzskatu, ka tā būtu apgānīšana - jo pirmā lieta, ko mums māca ir atcerēties, ka visi kauli, līķi u.c. eksponāti ir reiz piederējuši dzīviem cilvēkiem un mums tie ir jāciena, tad nu lūk arī parādās ieskats medicīnas ētikā...

un vēl to "hmm" - tā nu gluži nav, agrāk skaitījās, ka apbedīt tai pašā vecajā vietā var pēc 25 gadiem - ar speciālu rīku pārbaudīja, vai jau viss ir sadalījies, bet mūsdienās ar pārkonservētas pārtikas palīdzību arī mūsu miesa ir iekonservējusies un šis trūdēšanas process norit daudz ilgāk un retos gadījumos ar 25 gadiem pietiek, lai satrūdētu...

Gravatar Patriots

2008. gada 5. janvārī, plkst. 13:28

un vispār par to var daudz spriedelēt cilvēki no malas, bet jūsu viedokli es būtu gatavs ņemt vērā, ja jūs vismaz kaut ko sajēgtu no Osteosindesmoloģijas... piemēram, galvaskausa savienojumus (protams, latīniski un varētu visu nosaukt un parādīt - vismaz uz 4)...