Satiksmes izmaksas
Atminos ierakstu iz ekobraukšanai veltīta bloga par to, cik tad galu galā izmaksā braukt ar savu auto. Rezultāts bija graujošs - 16 santīmi par kilometru. Protams, var piekasīties pie aprēķinu metodikas un pieņēmumiem, bet neko daudz rezultāts nemainīs.
Šodien, no rīta autobusā Jelgava - Rīga biju nepatīkami pārsteigts. Īsajam gabalam ar autobusu (nepilni 50km reālā ceļa) cena no Ls 0,95 vienā virzienā nu ir uzkāpusi par 30% un ir Ls 1,35. Mikroautobuss pagaidām aizvien maksā Ls 1,50, bet nedomāju, ka tas tā paliks ilgi.
Tagad paņemsim Ventspili. Braucamais attālums no Rīgas centra līdz Ventspils centram (Gūgles karšu info) ir aptuveni 185 kilometri.
Savs auto. Pieņemsim, ka man ir nedīzelis. Vidējais patēriņš sastāda septiņus litrus uz simts kilometriem. Litra cena Ls 0.77 (pēdējais, ko esmu piefiksējis). Degvielā vien patērēsi aptuveni desmit latus. Ja pierēķina saistītās un netiešās ceļa izmaksas, tad stipri vairāk.
Autobuss. Trīs stundas ilgs brauciens. Var gadīties, ka jāstāv kājās. Cena variējas no Ls 4.55 līdz Ls 5.20 (bezrindas.lv dati).
Jaunākais un modernākais variants - lidojot ar lidmašīnu. Pieņemsim, ka mums nav līdzi ņemamas lielapjoma bagāžas, kuru nāktos atdot novietošanai lidmašīnas bagāžas nodalījumā. Mēs pērkam biļeti turp un atpakaļ, ar visām lidostu nodevām un perverso transakcijas cenu sešu (!!!!) latu apjomā, pie kam uztrāpām uz superduper e-piedāvājumu, kura ietvaros biļetes cena pati par sevi ir viens lats. Ls 8,40.
Visos šajos gadījumos jāņem vērā arīdzan patērētais laiks. Ar auto tas būs stundas divas, divarpus. Neskrienot, protams. Ar autobusu, kā jau minēju, trīs. Pierēķinām ceļu līdz autoostai. Trīs ar pusi. Lidmašīna lido 45 minūtes. Ieskaitām lidostām raksturīgās procedūras, nokļūšanu turp (iečekojamies paši, netrobelējot personālu un nestāvot rindās). Rezultātā ļoti veiksmīgu sakritību gadījumā iegūstam plus mīnus tās pašas divas stundas vienā virzienā.
Protams, cenas celsies. Kā virszemes transportam, tā degvielai un lidot piedāvātājiem. Kuram ātrāk, kuram vēlāk, kuram vairāk, kuram mazāk - redzēsim. Pašlaik tās ir pus līdz līdzīgas. Auto ir visdārgākais, lai arī komfortablākais. Lidmašīna ir otra dārgākā, čakarīgākā, bet tomēr gana interesanta alternatīva. Autobuss ir... nu... autobuss.
Vigants
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 11:03
Pēc maniem aprēķiniem pagājušogadu (2006 vasara/2007vasara) viens kilometrs ar auto izmaksāja 18 santīmus, bet šogad vēl nēesmu sarēķinājis, taču sagaidu apmēram 25...30 santīmi, jo ir braukts nedaudz mazāk (fiksētās izmaksas uz km pieaug) un arī degviela ir palikusi dārgāka (mainīgās izmaksas uz 1 KM pieaug)
Papuass
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 11:08
Velosipēds FTW - pāris dienu (atkarība no velmēm) velotrips un esi galā :)
Maxal
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 11:10
Q ir, ja nav jaabrauc vienam, tad situaacija radikaali mainaas un mashiina var palikt par leetaako variantu, jo izmaksu pieaugums par otro, tresho, ceturto ir daudz mazaaks nekaa izmaksas pirmajam.
rbm
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 11:10
šādu te aprēķinu iekš šī paša bloga arī taisīja ( http://ekocels.wordpress.com/2008/06/18/izvelamies-braucamriku-uz-liepaju ). Vienīgi brauciena izmaksās netika ņemti vērā pilnie auto izdevumi, bet gan tikai degvielas izmaksas.
hQuse
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 11:24
labāk nervus bendēt savā auto, nekā sabiedriskajā. un tā sajūta, kad pieturā pēc 45 minūšu gaidīšanas piebrauc autobuss, atveras durvis un es redzu, ka nav vietas, kur iekāpt...! nē, paldies.
MO
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 11:46
Ne tu viens esi to pamanījis: http://www.db.lv/Default2.aspx?ArticleID=47449c84-19ee-4006-89f5-9b0703476698&open=sec Personīgā transporta izmaksas gan tur netiek minētas.
rbm
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 11:51
tik viens sīkums - 2,6MILJONU LATU DOTĀCIJA vietējiem aviopārvadājumiem.... http://www.sam.gov.lv/?cat=8&art_id=1121
ja tos nedotētu, tad diez vai būtu tik lēti...
laacz Autors
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 11:52
rbm, arī sabiedriskais virszemes transports (autobusi, vilcieni) tiek dotēts.
rbm
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 12:06
Visi transporta veidi tiek kautkādā veidā dotēti, tikai viens vairāk otrs mazāk.
Faktam: Gada laikā Rīga-Liepāja maršrutā tiek plānots pārvadāt 80000 cilvēkus, dotācijas uz šo reisu ir 1,6milj jeb 20Ls uz katru pasažieru.
Diez vai autobusu satiksmei dotācija ir tik liela.... ( http://www.kurzemes-vards.lv/print.php?doc=45122 )
iinuu
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 12:11
Ir vēl kādi aspekti: a. Mīksts un garantēts beņķis iekš auto, domājams, atsvērs jebkādas izmaksas. b. no uzņēmēja viedokļa raugoties - degviela var tikt "ērti" norakstīta; c. lai nopirkt biļetīti sākumā jāsamaksā visi ar algu saistīti nodokliši un tad tā biļete ne tuvu nav 0.50 Ls... (vai 1.35, 1.50); d. ar sab. trans. kļūst braukt neizdevīgi ja ceļā ir vairākas apstāšanās un pārsēšanās. Izdevīgi, ja jābrauc no punkta A uz B. e. ar katru nākamo pasažieri izdevumi samazinās proporcionāli (uz cilvēku). Bet.. katrs pasažieris biki palielina degvielas patēriņu (1L/100 km?)
laacz Autors
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 13:14
Maxal, ja pieturamies pie tā, ka kilometrs izmaksā 16 santīmi, tad brauciens līdz Ventspilij izmaksās vismaz 30 latus. Lai kaut mazliet atmaksātos vai līdzinātos alternatīviem transporta veidiem, ir jāatrod vismaz trīs līdzbraucēji. Piemēram, Jelgava - Rīga (gadā ir approx 30K kilometru) turp-atpakaļ (100 km - tas ir ar mazu rezervīti) izmaksā 16 latus. Lai atmaksātos, ir jābrauc desmit cilvēkiem :)
Vigants
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 13:16
Rbm: tu kļūdījies matemātikā... nevis 20Ls par pasažieri bet tikai 2 Ls :) Lai gan arī tas nav maz.
Laacz: nu ar lidmašīnu nav tik vienkārši... tev vajag līdz lidostai aizbraukt ar 2 sabiedriskajiem (0,80 sant un kāda stunda laika) tev vajag iečekoties, otrā galā tev vajag izčekoties.... un tā cena lidojumiem ir tikai ievērojamu laiku iepriekš rezervējot... ja gribu rītdien uz Liepāju lidot tad AirBaltic man noplēsīs vismaz LVL 12.70 (bez bagāžas) un tikai tad ja paveiksies dabūt e-desertu... ja parastā ekonomiskā klase tad cena jau 92 Ls. Es gan teiktu, ka jārēķinās tomēr ar 92 Ls, ja gribi točna nokļūt Liepājā un esi to izdomājis iepriekšējā dienā :)
laacz Autors
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 13:21
Vigants, cena lidojumiem tāda ir e-deserta piedāvājums ir defaultais (Ventspilij) arī uz rītdienu (2. jūliju). IMHO tā ir preanonsēta kampaņa, ka tā tas būs kaut kādā testa periodā (kamēr būs dotācijas vai kamēr būs jebkurš cits rezons šo maršrutu uzturēt).
TrZ
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 13:41
Afair man vāģis izmaksāja kādi 2x saņi/km ar mašīnas cenu un zem 10 saņi/km bez mašīnas cenas - tātad, reālās izmaksas ir kkur pa vidu, jo kaut ko dabūšu atpakaļ, mašīnu pārdodot. Un tas ir pie maza nobraukuma ap 12kkm gadā; ja nobraukums būtu lielāks, katrs km maksātu mazāk.
mekto
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 14:04
no talsiem lidz rigai pacela par 20 santimiem no 2.70 lidz 2.90 nez liekas var izdzivot :)
rbm
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 14:08
Vigant, tev klibo matemātika:
1'600'000 : 80'000 = 20 :D
Un palasi DB pagāsnedēļas nummuru par autotransporta problēmām tur ir vairāk par dotācijām.
Rics
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 14:25
Pats ikdienā līdz šim centos pārvietoties ar laacz rakstā minētajiem autobusiem, kas man likās ērtākais un cenas ziņā pieņemamākais transports no Jelgavas uz Rīgu. Manā uztverē ērtāk gan par vilcienu gan Jelgavas mikriņiem, kas maksāja par 50 % dārgāk un kuri ir drausmīgi izgrabējuši, un pie tam mazāk vietas uz vienu pasažieri kā lielajos autobusos.
Taču 2 nedēļas atpakaļ savu līdz šim galīgi neeonomisko auto apmainīju pret jaunu mazās klases dīzelīti, kas man ļoti patīk un kuram degvielas patēriņš izbraucot no mājām Jelgava līdz darbam lidostā un atpakaļ ir aptuverni vai nedaudz zem 5l , līdz ar to domāju ka turpmāk meklēšu variantus ar ko kopā braukt uz darbu un braukāšu tikai ar savu autiņu. Protams ka komforta un laika ziņā daudz ērtāk. Lai gan arī sabiedriskajiem bija savi plusiņi (pagulēt, pamācīties dažādus materiālus, manuāļus vai ebookus, bet nu ar šiem cenu pieaugumiem tie vairs sevi galīgi neatsver manā skatījumā. p.s. kaut gan braukājot ar sabiedrisko 2-3 gadu garūmā esmu izmācijies tik daudz sertifikātiem ka pagājušo mēnes ieguvu savā kontā MCSA un MCSE grādus
trams-bogi
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 16:27
Domāju, ka IT cilvēkiem būtu laiks aizdomāties par strādāšanu no mājām. Droši, ka ne visiem tas derētu darba specifikas dēļ, bet liela daļa to varētu atļauties. Teiksim, 2x(1x) nedēļā parādīties ofisā, pārējā laikā - darboties no mājām. Ir takš 21.gs., visiem i-nets mājās, mobilais tel. un arī fiksētais. VPNs un aidā! Ja strjoms, tad paņemam divus i-net provaiderus :) (redundancy). Tad tik atliek sākt potēt darba devējam, ka ietaupīsies $$ kaut vai uz to pašu telpu īri.
Rics
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 16:38
trams-bogi Doma jau ļoti forša, šur tur jau droši ka arī pielito bet kaut kā neticās ka to varētu realizēt vairāk kā 10-15% uzņēmumu
Maxal
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 16:48
Laacz,
Vai visi var izbrauktaat tikai ar vienu transportu starp divaam pilseetaam? Ja vajag abaas pilseetaas veel braukt? Labi, ir meeneshbiljetes, etc.....bet tas tikuntaa padara daargaaku/laikietilpiigaaku pasaakumu. Nenoliegshu, labpraat dziivotu aarpus Riigas un straadaatu Riigaa, pie nosaciijuma, ka abaas vietaas 5min gaajiena (labi, 10 min) attaalumaa ir dzelzscelsh.
Uz Liepaaju pats nesen lidoju, k, pats lidojums ir aatri, bet pieskaiti ierashanos lidostaa, nokluushanu liidz tai, peec tam nokluushanu no otras lidostas uz kurieni vajag....laika zinjaa auto/lidmashiina buus liidzigi. Izmaksas: lidoshana turp atpakal ir ~17 lvl/cilv, pat ja izmanto sabtransu abos galos tas buus laikam veel ~1.5 lvl/cilv klaat. 200 km buus ~16 l degviela, pat diizelim tas sastaada ~14-15 lvl....taatad ap 30 lvl turp/atpakal. Ja brauc divataa, tad degviela tiek nosegta, paliek auto amortizaacijas izdevumi. Cik no shim izdevumiem attiecinaat uz braucienu - labs q, apdroshinaahana par to dienu taapat jaamaksaa, mashiinas vertiiba taapat kriitas....ja skataas tikai uz nobraukumu...nezinu....10 lvl ? Taatad, pie 3 brauceejiem jau izmantot auto vareetu buut izdeviigaak...
Liepaajas lidosta - centrs taxi cena ir ~5 lvl.
Maxal
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 16:55
Turpinot ieprieksheejo postu.
Ja runaa par auto, tad driizaak ir jaadomaa par vinja nepiecieshamiibu vispaar.
Ja auto tiek izmantots tikai lai nokluutu uz/no darbu un pa dienu nav vajadziigs UN ir normaala sabiedriskaa transporta satiksme, tad iespeejams, var no taa atteikties.
Ja ikdienaa ir jaabrauc uz/no darba ar vairaakiem sab trans liidzekliem, pa dienu jaaskraida pa pilseetu - paldies, bet palieku pie auto.
Taapat, ne vienmeer sabiedriskajam transportam grafiks atbildiis vajadziigajam, taapat pieturvietas. Ko dariit, ja vajag nokluut laukos, bet tuvaakaa pietura ir kaadi 8 km? Iet pa dublainu/sniegainu lauku celju pa melnu tumsu?
Maxal
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 16:55
P.S Automatiskaa detranslitereeshana nestraadaa.
ronis66
2008. gada 1. jūlijā, plkst. 19:56
jāsēž mājās un būs miers
slicer
2008. gada 2. jūlijā, plkst. 09:53
automašīnas uzturēšanas izmaksas ierēķinājāt cenā par kilometru? remonti, apkopes, vidējo maksu par auto novietošanu, caurlaidēm u.c. lietiņas!? paskaitiet vēlreiz! biku citu dziesmu dziedāsiet...
flipo
2008. gada 2. jūlijā, plkst. 17:49
Es personīgi braucienam Rīga - Liepāja izvēlos lidmašīnu, jo:
flipo
2008. gada 2. jūlijā, plkst. 17:51
laacz, uz Liepāju biļete maksā visu laiku 1 Ls un transakcija ir 3,10 Ls, nevis seši. No Liepājas lidošana reāli izmaksā 4,10 Ls.
Maiklz
2008. gada 2. jūlijā, plkst. 18:38
Slicer, bojātas nervu šūnas, zaudētu laiku (laiks ir nauda - parēķini cik pelni stundā, tad parēķini cik izmaksā stundu ilgāks brauciens), utml. lietas neviens nedomā ierēķināt pie izmaksām par sabiedriskā transporta lietošanu?!
Es maksimāli cenšos tajā pat laikā izmantot Sabtrans, kur tas ir iespējams. Bet man ir jābūt konkrētai motivācijai. Piemēram - ietaupīts laiks Rīgas centrā, jo nav jāparko mašīna. Vai - tramvajs iet ātrāk, jo sliedes ir tukšas no auto. Jā, tad es to izmantoju.
Diemžēl man grūti izmantot vellapēdu, bet uzskatu, ka šajā jomā mums ir jāmēģina attīstīties. No tā iegūst visi - izmaksas gandrīz nekādas, svaigāks gaiss, ietaupīts laiks (centrā pa propkām jau noteikti), uzlabota veselība no aktīva dzīvesveida... Diemžēl īpaši jau infrastruktūras nepiemērotība neļauj šim pārvietošanās veidam strauji attīstīties. Bet vajadzētu.
Kaspars
2008. gada 2. jūlijā, plkst. 19:32
flipo: a) es runāju par Ventspili b) AirBaltic izcenojumus ņēmu no viņu lapas, veicot rezervāciju.
binary
2008. gada 9. jūlijā, plkst. 12:12
http://www.db.lv/Default2.aspx?ArticleID=D3EDFA53-59A6-449B-A7DF-2BA7FC96252E - "Autobusu pasažieru pārvadājumu nozare nonākusi krīzes priekšā." Tas tā - runājot par starppilsētu autobusu lietošanu... Biju nepatīkami pārsteigts, lasot to rakstiņu :)
trams-bogi, nu ne visi var strādāt no mājām. Man, piemēram, tīri psiholoģiski varētu būt pagrūti - mājās arī bez darba darāmā netrūkst. No otras puses - cilvēks pie daudz kā varot pierast...
laacz, btw, kāpums no 0.95 uz 1.35 laikam ir ap 42%, nevis 30% :)
xxx2
2008. gada 14. jūlijā, plkst. 15:39
Es tik vien kā varu piebilst, ka satiksme (jebkurā variantā - sākot ar auto un beidzot ar lidmašinu) paliks tikai lēnāka un dārgāka. Diemžēl.
Tā kā reāli paliks tikai 2 varianti, ja vien neesi mazohists:
Kaut gan visi strādāt no mājām nevarēs - ļoti daudz ko var mūsdienās darīt no mājām - atliek tikai darba devējus pārliecināt.