✉️ Saņem šito visu e-pastā. Tā vietā, lai palaistu garām kaut ko no tā, ko es rakstu savā blogā, tagad vari pierakstīties un saņemt e-pastā visu, ko es te rakstu. Tas nav bieži.

← Uz sākumu

Somālijas pirāti

2008. gada 22. novembrī, 30 komentāri

Ehh... Atminos grāmatu sēriju Apvārsnis, šķiet, kuras ietvaros diezgan daudz varēja palasīt pasakas par viduslaiku pirātiem. Atceros arī kapteini Bladu. Un vēl visu ko. Piedzīvojumi, tālas zemes - ko vēl desmitgadīgam grāmatu tārpam vajag? Kamēr Somālija, pateicoties savai iekšējai nestabilitātei un ilgajiem kariem, ir kļuvusi par patvērumu mūsdienu pirātiem. Jāpiebilst, ka tie pašlaik ir visinteresantākie, jo, atšķirībā no jūru sirotājiem, sevišķi neslēpjas, ir diezgan atzīmējušies uz vispasaules skatuves un Somāliju varētu saukt par mūsdienu Portrojālu.

Pirmajos šā gada deviņos mēnešos pie Somālijas krastiem ir apzināti 63 pirātu uzbrukumi vai to mēģinājumi. Septembra beigās pirātu gūstā bija 250 cilvēki ar 12 kuģiem (!). Vidējais ienākums no viena kuģa, par kuru tiek samaksāts izpirkums, ir divi miljoni dolāru.

Vēsturiski pirāti Somālijā ir attīstījušies no zvejniekiem. Piekrastes iedzīvotāji, diemžēl, nespēja konkurēt ar nelegālo nozveju piekopjošajiem grupējumiem, kā rezultātā mainīja biznesa modeli. Ja jau pašiem zvejot nav jēgas, apvienojās grupās un gāja zivis ņemt nost tiem, kas zvejoja. Vārdu pa vārdam, zivi pa zivij un māksla rokā. Protams, ka ar laiku no zvejas kuģiem tika pāriets uz nopietnākiem.

Agrākie zvejnieki esot visu operāciju smadzenes, jo labi zin jūru un piekrasti. Agrākie milicijas pārstāvji (atcerēsimies, ka valstī nav valdības) ir muskulis, jo ilgstošajos nemieros ir rūdīti. Nu, un ir arī trešā kategorija - gīki. Tie ir cilvēki, kuri ņemas ar datortehniku, telekomunikācijām un mūsdienu militārajai tehnikai piedienošajām tehniskajām lietām. Pēdējā laikā vairāki pirātu klani apvienojas uz konkrētām operācijām.

Somālija ir ideāli izvietota - tā atrodas Adenas līča dienvidu galā, kas ir viens no visnoslogotākajiem kuģu maršrutiem pasaulē. Somālijā ir ideāla politiskā situācija - tās nav. Tas nāk talkā pirātiem, jo valstī, kurā nav valdības un ekonomikas, bet tev ir nauda, viss ir iespējams. Tā kā pirāti ir ieinteresēti vietējās varas neesamībā un valsts destabilizācijā kā tādā, tad daļa viņu ienākumu aizplūst kā reizi šiem mērķiem.

Norēķini ar ieroču un citu nepieciešamo lietu piegādātājiem notiek ar vienkāršas bet efektīvas norēķinu sistēmas “hawala” palīdzību, kura jau pastāv vairāk nekā tūkstoš gadu. Sistēma pamatojas uz daudziem brokeriem. Teiksim, Tev vajag pārskaitīt desmit latus vecmammai Ventspilī. Tu aizej pie brokera, pasaki, ka vajag tam un tam tur un tur naudu nodot. Iedod viņam kāpostu, seko zvans citam lokālajam brokerim, bet jau Ventspilī, kuram tiek paziņots, ka tik un tik naudas pienākas tam un tam cilvēkam (mīnus komisija, kas, piemēram, Indijā esot 0.2% - 0.5% no summas). Viss. Tālākie norēķini starp brokeriem ir viņu darīšana. Nav nekādu vekseļu, papīru, pierādījumu. Viss balstās uz uzticību.

Un atpakaļ pie pirātiem. Viņi nebaidās no NATO kara kuģiem. Viņiem ir nospļauties uz jebko. Bet, izskatās, viņi varētu būt ieberzušies. Ir milzums lielāku vai mazāku radikālo islamistu grupējumu. Viens no tādiem ir ņekijs al-Shabab. Kāds viņu cilvēks ir paziņojis, ka līdz ar Saudu Arābijas tankera nolaupīšanu pirāti ir izsaukuši uguni uz sevi un tagad viņi visi dabūs pa mizu. Tiesa, nav skaidrs, cik šie draudi ir nopietni. Kādu pusgadu 2006. gadā viņiem bija izdevies valdīt daļā Somālijas. Un arī tagad jau vairākas nedēļas vairāku islāmistu grupējumu rīcībā ir nokļuvusi lielākā daļa Somālijas. Taču, kā zināms, karš valstī, kurā pie varas tiecas daudz dažādu grupējumu, kura ir nepārtraukti karojoša un bez valdības jau kopš 1991. gada, ir diezgan dārgs pasākums. Līdz ar to ir pilnīgi iespējams, ka apkarot pirātus viņiem var nepietikt resursu. Tiesa, pēc šī paša Saudu Arābijas tankera nolaupīšanas ir sarosījušās arī citas vietējās valstis. Tā kā rezultāti var arī neizpalikt.

Pēdējā laikā pirāti esot sākuši uzbrukt kuģiem ne tikai Adenas līcī, bet arī citos Somālijas krastiem pieguļošajos ūdeņos. Viņi pat esot pamanījušies draudēt Indijas karakuģim, kā rezultātā gāja bojā nenoskaidrotos apstākļos :) Ja neskaita dažus atsevišķus incidentus, tad diezgan plašā NATO un citu nāciju militāro spēku klātbūtne pie Somālijas krastiem bieži vien izpaužas eskortā un sevišķi nepalīdz apkarot pirātismu tiešā veidā - to iznīcinot. Nav gan grūti iedomāties, kāpēc. Tīri teorētiski viņi nevar tagad meklēt un visus pirātus apšaut, kuģus nogremdēt un basta. Tie kuģi takš nebrauc ar melno karogu mastāv visu laiku. Līdz ar to cīņas aprobežojas ar atsevišķām post factum operācijām.

Ja ticēt avotiem, tad pirātisms tomēr ir gana civilizēts (Āfrikas apstākļiem pavisam noteikti). Neesot oficiālas informācijas, kura apstiprinātu, ka viņu starpā ir bijuši kādi konflikti. Nauda tiekot sadalīta visiem, kam tā pienākas. Runā, ka, ja tevi kā ķīlnieku nenogalina (kas notiekot reti), tad pēdējā laikā arī dzīves apstākļi gūstā esot relatīvi ļoti labi.

Ārpusklases lasāmviela:

Mazs piebildums 24. novembrī - Šis jūras komentārs atbild uz vairākiem jautājumiem šai sakarā, kā arī sniedz interesantu ieskatu niansēs.

Tu atbildi augstāk redzamajam komentāram. Atcelt

Gravatar newage

2008. gada 22. novembrī, plkst. 09:58

Nu tā jau laikam nevar teikt, ka tā valsts ir pilnīgi bez valdības. Ja nemaldos, tad tur ir ANO iecelta pagaidu valdība. Protams, ka tai valdībai ir visai ierobežota rīcībspēja.

<i>Somālijā ir ideāla politiskā situācija - tās nav.</i> Manuprāt ir tieši otrādi - tur ir <i>tāda</i> politiskā situācija kā nekur citur. Klani cīnās pret klaniem. Valdība pret klaniem. Un tam visam pa visu vēl maisās Etiopija un ANO. Tieši politiskās situācijas dēļ mēs šobrīd visi zinām par Somālijas pirātiem

Gravatar Ģirts

2008. gada 22. novembrī, plkst. 11:36

Zinu jau par šitiem pirātiem, paveca tēma... Patiesībā kuģu īpašnieki ir paši vainīgi, ka nenodrošina aizsardzību pret pirātiem, ieliktu katrā kuģa sānā kādus 15 augstas precizitātes lielgabalus un elektroniski vadāmas torpēdas, tā lieta būtu atrisināta :P

Gravatar laacz Autors

2008. gada 22. novembrī, plkst. 11:40

Ģirts, man ir pamatotas aizdomas, ka šāda profila bruņojums uz nemilitāriem kuģiem varētu nebūt gluži atļauts.

Gravatar Ģirts

2008. gada 22. novembrī, plkst. 11:44

laacz man ar tā liekas, bet tad jau pastāv tikai vēl viens variants - ir jānodrošina pavadošais karakuģis katram kuģim tai līcī. Ar nosacījumu, ka šie pavadošie kuģi drīkstētu aplaupīt pašus pirātus bez kādām sekām :)

Gravatar janka

2008. gada 22. novembrī, plkst. 12:02

nu bet var tak veidot konvojus, piemeeram 4 reiz dienā kuģu kolonnaas karakugju pavadiibaa sķērso bīstamo rajonu, tuvošanās konvojam tuvaak kaa x km aizliegta-tiek šauts bez brīdinājuma

Gravatar laacz Autors

2008. gada 22. novembrī, plkst. 12:10

Konvoji jau tiek veidoti. Tā ir pamatnodarbošanās tiem NATO un pārējām valstīm, kuru resursi tur dislocēti. Šaušana bez brīdinājuma būtu atļauta tikai kara gadījumā. Pie kam, tur ir milzums dažādu maršrutu, kurus visus nokonvojēt nevar. Koridoru, ja nemaldos, arī izveidot nevar tik vienkārši, lai nesačakarētu caurlaidību simtkārtīgi.

Gravatar Artx

2008. gada 22. novembrī, plkst. 12:14

Paldies par rakstu, lasīju ar lielu interesi.

Gravatar Ģirts

2008. gada 22. novembrī, plkst. 12:56

Man šķiet, ka Dienvidaustrumu Āzijā pirātniecība arī ir diezgan aktuāla lieta...

Gravatar Knaģis

2008. gada 22. novembrī, plkst. 13:13

Vai gadījumā ne Portrojāla, bet gan Tortuga? :) Cik nu man atmiņa par visām pieminētajām pirātu grāmatām :)

Gravatar Gints

2008. gada 22. novembrī, plkst. 17:23

>Atminos grāmatu sēriju Apvārsnis, šķiet, kuras ietvaros diezgan daudz >varēja palasīt pasakas par viduslaiku pirātiem Nevis Apvārsnis, bet Piedzīvojumi, Fantastika, Ceļojumi :)

Gravatar Lauraiss

2008. gada 22. novembrī, plkst. 20:12

Somālija ir pārāk tālu, pat lai vienkārši pietēlotu nozīmīgumu.

Gravatar noisex

2008. gada 22. novembrī, plkst. 23:32

thepiratebay ir japarcelj uz somaliju...tiaki zel, ka tur nav broadband backbones :D

Gravatar Curtis

2008. gada 23. novembrī, plkst. 00:04

skatījos vienu krievu raidījumu par mūsdienu pirātiem - krievu džekam, kas ar jahtu viens pats apceļoja pasauli, pa nakti ostā nozaga jahtu ar visu iedzīvi, viņš to atklājot, samaksāja kaut kādiem vietējiem par informāciju, kur atrodas jahta. Īsumā, viņš jahtu pa nakti nozaga atpakaļ, bet gandrīz visas mantas bija iznestas. šito visu izstāstot, viņš pateica labu frāzi:"Vot nafig negru v Afrike moji zimnie sapogi?" :D

Gravatar Paraziits

2008. gada 23. novembrī, plkst. 10:20

mjā tas teikums valda :)

Gravatar cloned_pt

2008. gada 23. novembrī, plkst. 15:00

Interesanti. Paldies. Par sabdžektu runājot, es vienalga nespēju saprast, kur tieši slēpjas problēma daudz maz efektīvai cīņai. Pats pirmais, kas nāk prātā, ir elementāras provokācijas. Vēl opcija, ka bezmaz katrā piektajā kraviniekā īsi pirms "bīstamajiem ūdeņiem" instalējās profesionāli sanitāri ar saeļļotiem stroķiem. Manuprāt, gana efektīvi varētu būt. Bet nu .. laikam jau vecais triks ar "kādam tas ir izdevīgi".

Gravatar Atis

2008. gada 23. novembrī, plkst. 15:51

Samērā labs BBC raksts pirms nedēļas bija par to, kādēļ ar pirātiem nav viegli cīnīties, ja ievēro starptautisko likumdošanu http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7735144.stm

Un tur bija minēts arī, ka komerciālos kuģus nedrīkst apbruņot un uz viņiem izvietot armijniekus. Kas ir samērā loģiski, jo nez vai Ķīnai patiktu doma, ka amerikāņu konteineru kuģī, kurš ienāk viņu ostā, iespējams, sēž daži desmiti vīriņu ar ložmetējiem (kuri it kā paredzēti cīņai ar pirātiem).

Gravatar Gints Plivna

2008. gada 23. novembrī, plkst. 16:29

Yeahh, senajiem romiešiem, tāpat viduslaikos spāņiem un visiem citiem, kas cīnijās ar pirātiem vienā ziņā bija daudz vienkāršāk - pārmeta pirātus pār bortu vai uzrāva pie rājas un miers. Šodien cilvēktiesības un sazin vēl kādas citas tiesības, ne īsti vīnus saķert, ne pēc tam <i>permanenti</i> nodrošināties, lai netiek vaļā un beigās čiks vien sanāk...

Gravatar jcx

2008. gada 23. novembrī, plkst. 19:00

Nu, nē, bija likumi arī senajiem romiešiem un viduslaikos. Iespējams, vispārīgāki, bet stingri definēti gan. Kurš katrs kuru katru pie rājas vilkt nevarēja vis.

Gravatar e-remit

2008. gada 23. novembrī, plkst. 19:33

Incants raksts. Cīņa, visticamāk, apgrūtināta, jo tirdzniecības u.c. kuģi tur ir daudz vairāk par kara kuģiem, bet pirāti savu lietu arī prot - izmanto tehnoloģijas. Drīzāk jautājums, kurš pirmais okupēs Somāliju - Nato, Krievi vai arābi. Vajadzētu tur viņiem ķīniešus aizsūtīt.

Gravatar ...

2008. gada 24. novembrī, plkst. 13:05

Jāa, lielākā daļa laikam ir pārlasījušies pasakas un domā, ka pirāti uzbrūk ar lielu kara kuģi, ar plīvojošu menlnu karogu, šaujot tā ka dūmi grieža! Apsardze taču ir uz katra kuģa, bet pirāti klusi piebrauc ar laivām no kurām tur mudž un ar kurām braukā visādi vietējie spekulanti un citi kuģim noderigī tipāži. Tad klusi un nemanot ar maziem nazīšiem, pistolītēm vai automātiņiem saņem gūstā kuģa vadību. Pēctam pakļaut apkalpi, jau ir kā 2 pirkstus apmī... Tā, kā nav jau kam preventāli uzbrukt tam NATO karaspēkam, jo tas pirāts jau ne ar ko neatšķiras no tirgotāja vai ostas loča!

Gravatar KKTK

2008. gada 24. novembrī, plkst. 13:38

Kuģa apkalpi nokomplektēt no islama pašnāvniekiem - tā tos pirātus aplasītu :D

Gravatar Juura

2008. gada 24. novembrī, plkst. 19:55

Komentārus izlasīju līdz galam, sapratu ka maz kuram ir vismazākā sajēga kas notiek uz kuģiem. Tā kā pats labu laiku pakuģoju un ir nācies pabūt arī bīstamākos rajonos un būdams par drošību atbildīgais ieskaitot teroristu un pirātu apkarošanas trenniņu vadītājs, uzskatu ka varu jums sniegt nelielu ieskaut kuģa dzīvē. Starp citu savulaik rakstīju arī diplomdarbu par šo tēmu.

  • par to kāpēc mēri ir mazefektīvi te jau pieminēja likumdošanu, tā tiešām neļauj turēt bruņotu ekipāžu uz kuģa, bet apsardzi ar automātiem uzliek gana bieži. Veči tādi ka bail pat klāt iet. Apmaksā kravas īpašnieks, veči - algotņi. Droši, bet dārgi.
  • Karakuģi katram kuģim nepieliksi, un nelielo ātrgaitas (ap 40mzg) kuteri, radari fiksē ar lielām grūtībām. Tāds pirātu izmantots kuģis/kuteris izmantojot kravas kuģa radara ēnas sektorus var nemanīts gana ātri pietuvoties un izsēdināt uz kuģa pirātus.

Jāsaka pret tādiem pusmilitārajiem labi organizētajiem pirātiem nelīdzēs nekas, bet te tev arī nekas nedraud (pusgadu mitrā klimatā ar visai sliktu barošanu un sanitārijas problēmām laikam neskaitās)

  • Tādu labi organizētu grupu skaits pieaug, bet vienalga īpatsvars ir vājak organizēti nabadzīgie tā saucamo trešo pasaules valstu iedzīvotāji. Tur arī kuģīši ir lēnāki un stroķi parasti nav tik daudz un no tādiem arī var mēģināt atkauties.
  • Ko reāli dara - rekomendē darīt. Bistamais rajons: pastiprinātas vačas, visi radari ieslēgti, speciālās glābšanas sistēmas (GMDSS), slepenās pogas (kā bankā) un protams komunikāciju sistēmas sagatavotas ārkārtas signāla noraidīšanai. Papildus apgaitas, aiztaisītas un no iekšpuses noslēgtas virsbūves durvis. Ugunsdzēšas monitori sagatavoti darbam. Pret ložmetēju nepalīdzēs, bet ja uzbrucējiem ir pārbūvēts zvejas kuģis, tas laikus ir pamanīts ... ar ūdens strūklu un kuģa manevriem var ilgstoši izvairīties no kuģa ieņemšanas.

No sevis varu piebilst ka kaut arī no šādiem pirātiem ir vieglāk izvairīties arī cīnīties, tie ir nežēlīgāki. Tie pamatā ir gana izmisuši, bailīgi cilvēki, kas pārvar savas bailes izrādot agresiju. Regulāri saņēmam ziņas par to ka uzbrukuma rezultātā ar cirvi, nazi tikuši ievainoti vai nogalināti ekipāžas locekļi, sašautie bija visai reti. Bet vai jūs iedomājaties kāds izskatās ievainojums ar CIRVI galvā. Te nopietni jāpadomā vai tu esi gatavs uz to iet.

Tad vispēdīgi ir pavisam nabadzīgās valstis, tai pašā Āfrikā, krasta komanda kas kāpj uz kuģa lai pievienotu cauruļvadu vai vēl nezkādiem darbiem, ir jāvaktē abām acīm. Viņš stāvēs skatīsies tev acīs, bet ar kāju skrūvēs ārā skrūves :). Bez smiekliem, tā arī ir. Ja ir atstāts vismazākais caurumiņš, tiks iznests viss ieskaitot pieskruvētus kronšteinus. Vienīgais labums ka tie zagļi pamanīti parasti mūk, tāpēc pret tādiem labi palīdz pastiprinātas pagaitas. Parasti nomodā ir kādi 7,8 cilvēki. Pie 20 cilvēku ekipāžas tā jau ir problēma kā organizēt vačas, bet tas jau ir cits stāsts. Ja laacz vēl kādreiz aizskars ko ar jūru saistītu, pastāstīšu vēl kautko.

Reāli cīnīties ar pirātiem var tikai tad kad stāvoklis valstī ir politiski stabils, un ierēdņi gana labi atalgoti un motivēti, savādāk lai kādus reidus veiktu tas ir tikai atskaitēm, jo pat 15 min nepaiet kad jau visiem ir zināms kur, kad un kāpēc tiks veikts reids. Tie paši muitnieki kas pārbauda kuģa dokumentus, pēc tam noziņo vai uz kuģa ir kas labs ņemams.

Zinu ka gari, bet vismaz tagad jums būs neliela sapratne par šo tēmu.

Atā

Gravatar laacz Autors

2008. gada 24. novembrī, plkst. 20:01

Hei, Jūra! Paldies par komentāru. Bija doma pakonsultēties ar Tevi pirms rakstīšanas, bet automātisi nospiedu "publicēt" pogu :>

Gravatar Paraziits

2008. gada 24. novembrī, plkst. 20:48

jā... diez ko efektīva draudēšana ar dzīvības atņemšanu nebūtu :D

Gravatar cloned_pt

2008. gada 24. novembrī, plkst. 22:11

2 Jūra. par skrūvēm es arī zinu. Tēvs stāstīja, ka pirms Āfrikas ostām krāsainais metāls uz klāja tika ar meiseļiem un āmuriem fiksēts, tak mellītis no klāja ar papēdi izskrūvē tieši tā kā teici .. acīs skatīdamies un smaidīdams. Par apsardzi ir tieši tas, ko teicu. Manuprāt ir jēga maksāt rīkļurāvējiem kaut vai par profilaktoriski/preventīviem pasākumiem, nevis "vidēji" katru reizi pāris citronus pirātiem par kravu, kuģi, ķīlniekiem. Kas par juristu marlezonas baletam, tad pieļauju, ka izmantojams kapteiņa īpašais statuss, kurš nosaka, ka viņš ir bezmaz likumdevējs. Nedomāju, ka viņš nav tiesīgs neitrālos ūdeņos panemt "balsotājus" ar nepieciešamo aparatūru (pats norādīji, ka tamlīdzīga prakse nav nekāds jaunums). Man joprojām šķiet, ka kādam nav izdevīgi šobrīd situāciju mainīt.

Gravatar Ģirts

2008. gada 26. novembrī, plkst. 14:20

Vienkārši nevajag piestāt Āfrikā nekur, lai sprāgst badā tie lopi! Rietumnieciski "tolerantā" politika arī pieļauj tādu "humānu" attieksmi pret tiem dzīvniekiem, sorry, bet vajag skatīties patiesībai acīs - neba nu Itāļu mafija ir tā pasaules brutālās noziedzības citadele!

Gravatar Ģirts

2008. gada 26. novembrī, plkst. 16:20

Piedodiet, katrā ziņā par manu iepriekšējo komentu, uzvilkos nedaudz iespaidojoties no jūsu stāstiem! :P

Gravatar Sargos

2009. gada 25. novembrī, plkst. 18:18

da shaut kaa sunjus vinjus vajag. tad nekaadi piraatismi neliktos pievilciigi,