✉️ Saņem šito visu e-pastā. Tā vietā, lai palaistu garām kaut ko no tā, ko es rakstu savā blogā, tagad vari pierakstīties un saņemt e-pastā visu, ko es te rakstu. Tas nav bieži.

← Uz sākumu

Fotoradaru būšana

2010. gada 5. maijā, 31 komentārs

Jā, mēs nedzīvojam saprotamā un perfektā valstī. Tā par savu mājvietu var teikt jebkuras zemeslodes daļas iedzīvotājs. Mēs neesam izņēmums.

E-pastus šodien aplido saraksts ar vietām, kur plānots izvietot fotoradarus. Komentāri ir dzirdēti dažādi - sākot no "Beidzot!" līdz pat "Tie idioti būtu fotoradariem atvēlētos līdzekļus labāk atdevuši sociālajām vajadzībām". Es, savukārt, atļaušos paspekulēt par to - kā visam vajadzētu darboties.

Sāksim ar fotoradara dziļāko būtību. Jebkura statiska vai pārvietojama zibinoša ātrumu fiksējošā iekārta visupirmām kārtām ir ar preventīvu raksturu, novēršot potenciālus satiksmes negadījumus un secīgi arī samazinot tajos bojāgājušo skaitu. Tieši tas pats attiecas uz zīmēm, kuras brīdina par fotoradara esamību uz ceļiem - tās nav domātas kaut kādu cilvēktiesību ievērošanai vai šādu tādu ES prasību izpildīšanai.

Saprotu, ka mūsu pārsimtgalvainā vadība (simts saeimiešiem pieskaitam arī citus, kas ir lemt un izpildspējīgi) bieži vien ar intelektu nedraudzējas un viedokļi dalās, taču nu jau bijušā Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieka Zivtiņa teiktais man simpatizē. Ja nemaldos, vienā no Autobild numuriem, kuru man iešķīla kopā ar pienākošos bezmaksas automazgāšanu, viņš minēja, ka viņaprāt stacionārajiem fotoradariem jābūt ar dinamisku minimālā sodāmā ātruma vērtību, kurai jābūt adekvātai attiecīgajā ceļa posmā esošajai satiksmes plūsmai, jo satiksmes negadījumus pamatā izraisa tie, kas cenšās izlekt un braukt ātrāk nekā citi. Piemēram, ja automašīnas kādā no ceļu posmiem nospiedošajā vairākumā pārvietojas ar 100 km/h, kas ir +10, tad fotoradaru varētu pieregulēt, lai tas sāk fiksēt tos, kas brauc ar +15 vai +20.

Jāatceras, ka kopējo plūsmas vidējo ātrumu nosaka ne tikai ceļa platums un pa to braucošo automašīnu skaits un tips, bet arī ceļa segums. Ja tā ir Jelgavas šoseja pavasarī, tad atsevišķos posmos bedres ir tik fantastiski izvietotas, ka bez diezgan enerģiskas manevrēšanas nav iespējams pārvietoties ar lielāku ātrumu. Lēnāk braucot, savukārt, ir iespējams bedraino vietu pamanīt, kā arī izdomāt un sākt manevru savlaicīgāk, neizraisot šausmas vecāka gadagājuma vai svaigi ar rozā kartiņām ekipēto autovadītāju sejās.

Atgriežoties pie prevencijas principa. Tie, kas diendienā strādā pie satiksmes drošības jautājumiem to visu skaidri saprot. Viena izglābta dzīvība atsver jebkurus līdzekļus. Pavisam cita lieta ir caurais valsts budžets. Ja tiek doti norādījumi no augšas kvotu un normu izskatā, konflikts starp autovadītājiem un izpildvaru vestoto policistu izskatā saasinās, jo vieni pēkšņi to visu uzskata par piesiešanos, kamēr citi izpilda priekšniecības pavēles (te mēs izslēgsim individuālos gadījumus ar šoferiem, kuri izaicina policistus vai policistiem, kuriem tīk "piesieties par sīkumiem").

Kopumā es uzskatu, ka fotoradari ir laba lieta, lai arī pats neesmu nekāds paipusītis ātruma ievērošanas ziņā. Jautājums ir tikai par to - kā tie tiks izmantoti. Valsts budžeta lāpīšanai vai tiešām situācijas uzlabošanai uz valsts ceļiem.

Protams, ka te nav runa par ceļu kvalitāti un citām lietām. Tas ir citu ne pārāk kompetentu cilvēku kompetencē (neizgaismotais Jelgavas šosejas "izliekums" pie Dalbes, nu jau atkal esošās bedres uz tās pašas šosejas, utt). Tam nav nekāda sakara ar fotoradariem.

Tu atbildi augstāk redzamajam komentāram. Atcelt

Gravatar laimisk

2010. gada 5. maijā, plkst. 15:08

Ja foto radara sūtība ir saglabāt dzīvību ...tad O.K. Latvijā, ar radaru novietošanu slēpņos, vai vēl labāk ietērpt aizsarg-maskējošā tīklā tiek sludināta doma, kā par naudas kāššanas rīku... Kāpēc Tu domā privātie ir izteikuši vēlmi pirkt radarus ??? Tāpēc, ka lielākā daļa un tur saskata biznesu. Mazliet par radariem : http://kllproject.lv/foto-un-video/karte-radari-liepaja/

Gravatar Mārtiņš Štāls

2010. gada 5. maijā, plkst. 15:29

Fotoradara pluss ir tas, ka tas ir precīzs un neņem kukuļus. Jāteic, ka esmu saskāries ar policistiem, kas tiešām strādā sabiedrības labā. Bet pagājušo nedēļ sanāca tāda darvas karote medus mucā - policists apturēja par itkā nerādītu pagriezienu, bet tas vienkārši bija ātrāk izslēdzies braucot pa bedraino Jelgavu. Lai nu kā ceļa policists nestādījās priekšā (vēlāk pat teica, ka viņiem vairs neesot jāstādās priekšā) un sāka runāt par 20 Ls sodu, kas jāmaksā. Kad šim neviens neko nemaksāja, tad šis vēl draudēja, ka būšot jārunā ar priekšnieku. Kad nu nekādi šoferis nepadevās, tad policists sastādīja protokolu ar brīdinājumu. Lūk kā tas notiek. Nevis negadījumu prevencija, bet vispirms sava kabata, tad norma un pēc tam tikai satiksmes negadījumu novēršana. Pilnīgi cita attieksme ir ārzemēs, kur policists ir tavs draugs, jo jums abiem ir viens mērķis - drošība. Bet es pieņemu, ka pie šī brīža situācijas ir vainīga visa sabiedrība: gan tie kas dod kukuļus, gan tie kas neatzīst savas kļūdas, gan tie kas ņem kukuļus. Visi šie cilvēki ir pelnījuši sabiedrības nosodījumi, savādāk nekādus uzlabojumus nevaram gaidīt.

Gravatar laacz Autors

2010. gada 5. maijā, plkst. 15:31

Mārtiņ, ja ceļu policists nestādās priekšā, tad tā ir droša pazīme, ka ir iespējams sarunāt došanu ķepā.

Gravatar Mārtiņš Štāls

2010. gada 5. maijā, plkst. 16:01

Es gribētu, ka par nenozīmīgu pārkāpumu būtu iespējams sarunāt (bez naudas), ka es turpinu ceļu, bet turpmāk būšu uzmanīgāks. Es domāju, ka nevajag par katru cenu pārliecināties par cilvēku godapratu, bet jāveido sistēma, kurā cilvēki ir motivēti pareizi rīkoties, piemēram, šādi: http://martins.stals.lv/ka-atrisinat-celu-policijas-korupcijas-problemu/ Foto radars novērš cilvēcisko faktoru, bet tas ir arī mīnuss. Jo tas spēj tikai analizēt braukšanas ātrumu un neko citu, turklāt tas nevar tēvišķi brīdināt, lai nebrauc tik ātri vai lai rāda pagriezienus kad maina joslas.

Gravatar laacz Autors

2010. gada 5. maijā, plkst. 16:09

Mārtiņ, fotoradara datus līdz šim anyway ir apstrādājuši cilvēki. TB - ne vienmēr Tu dabon sodu no bildes par +5 vai +10. Lai arī ir gadījumi, kad dabon. Otrā lieta - fotoradara esamība kā tāda samazinās arī Tavu ātrumu, ja Tu par to zināsi. A par pārējiem pārkāpumiem rūpējas tas pats vecais labais CP. Kā nu māk un kā nu grib.

Gravatar 123

2010. gada 5. maijā, plkst. 16:31

citēts: " Lai nu kā ceļa policists nestādījās priekšā (vēlāk pat teica, ka viņiem vairs neesot jāstādās priekšā)"

Man tieši tāpat atbildēja, kad apstādināja uz exprestrubiņas pūšanu bīstamā ceļa līkumā. Vai tas kāds jauns ukazs, ka var nestādīties priekšā?

Gravatar paksis

2010. gada 5. maijā, plkst. 17:41

Nupat lasīju, ka britiem gaidāma vēl lielāka jautrība. Šie taisa sistēmu, kas čekos ne tikai tavu ātrumu pie konkrētā radara, bet arī aprēķinās braukšanas ātrumu starp diviem radariem. Lūk tas jau ir skarbi:)

Gravatar laimisk

2010. gada 5. maijā, plkst. 17:59

Ja par citām valstīm , tad soda auto vadītāju, jābūt radara bildē redzamam auto vadītājam un numuram...MUMS soda autiņu, vai īpašnieku..kaut ar tu autiņā nemaz nebiji un pie stūres nesēdēji... piemēram brauca Tava sieva ;)

Gravatar Homer

2010. gada 5. maijā, plkst. 17:59

CSN 9. pantu neviens nav atcēlis, ar to (un svaigāko CSN redakciju) arī bruņojaties dialogā ar CP, kuri negrib jums stādīties priekšā.

Gravatar Jurchello to Paksis

2010. gada 5. maijā, plkst. 19:14

Aizmirsi pateikt, ka satelīts arī tiks piesaistīts šajā procesā. http://www.tvnet.lv/auto/notikumi/329028-atruma_parkapejus_uzraudzis_no_kosmosa

Gravatar Ģirts

2010. gada 5. maijā, plkst. 20:20

Uz Rīgas-Sēnīte šosejas fotoradars stāv vienmēr un tur viņam uzlikts ir no 115km/h parasti, tā kā tas tiek ievērots. 110km/h arī polciija tur neņem, bet vienreiz mani ar 111km/h paņēma :)

Gravatar Dunduks

2010. gada 5. maijā, plkst. 22:02

paksis -

šāda sistēma britiem ir vismaz divus gadus (cik nu es tur regulāri braukāju) un neredzu nevienu iemeslu, ar ko tā būtiski atšķirtos no vienkārši radara.

Pats gan neesmu redzējis, bet it kā arī pie mums (uz Vantenieka) kaut kas tāds bijis.

Gravatar oscuba

2010. gada 5. maijā, plkst. 22:21

Ja fotoradarus tiešām novietos tā sauktajos "melnajos punktos" un pirms tiem uzstādīs atbilstošas zīmes, tad visu cieņu. Bet, ja gaišā dienas laikā noliks fotoradaru, piemēram, posmā "Rīgas apvedceļš - Jūrmala" un to vēl nomaskēs, tad gan jāsaka, ka ar prevenciju visam šim pasākumam mazs sakars - to pašu jau pašlaik dara CP ekipāžas - ķer taisnos, labi pārredzamos un kvalitatīvu asfaltu klātos posmos...

Gravatar elmars

2010. gada 5. maijā, plkst. 22:37

Izklausās pēc teksta, ko uzrakstījis cilvēciņš, kuram vajadzētu "70" logā līmēt (pēc vecajiem likumiem).

Gravatar MK

2010. gada 5. maijā, plkst. 23:31

Manuprāt, zīmes pirms fotoradariem strādā preventīvi šajā ceļa posmā, bet, ja zīmju nav, tad preventīvi strādā fotoradars un uz visiem ceļiem. Ne?

Gravatar hvz

2010. gada 5. maijā, plkst. 23:35

100 uz spidometra ir 91-92 priekš fotoradara. Paņem GPS un pamēri ;)

Gravatar hvz

2010. gada 5. maijā, plkst. 23:37

110 uz spidometra es vienmēr uz jelgavenes esu rullējis garām mentiem. ja vien neatrodas kāds pīzdā mīzējs otrā joslā, kurš ieraugot zaļo vesti nomet uz 90 un tur arī paliek.

Gravatar Jānis

2010. gada 6. maijā, plkst. 11:19

hvz: tas tikai Eiropas mašīnām tā :) manam amerikānim GPS un spidometra dati sakrīt.. mērīts ar dažādiem aparātiem. Tāpēc droši vien daudzi pie maniem 110 sēž astē un domā, ka es velku uz 115 :))

bet piekrītu laacz, ka fotoradariem jābūt kā ātruma ierobežotājam bīstamākās vietās, nevis naudas iekasētājam.

Gravatar Whiskas

2010. gada 6. maijā, plkst. 12:31

Vispirms gribētu piebilst, ka ikviens, kurš brauc ar apziņu, ka CSN var neievērot tāpēc, ka ar policistu var "sarunāt", ir potenciāls drauds sabiedrībai (gan kā vadītājs, gan kā amatpersonas piekukuļotājs, gan arī kā subjekts, kuram a priori šķiet, ka sabiedrība ir radīta priekš viņa un nevis viņš ir sabiedrības loceklis).

Man ir draugi, kas strādā CP, un jāsaka - viņi paši uzskata "5" ņemšanu zem sava goda (un daudzi to pat nedara, un ar prieku izčakarēs "5" došanas mēģinātāju). Cita lieta ir zemās CP algas, bet tomēr tā ir risināma problēma (tiek rakstītas virsstundas, tiek praktizēts "savējo" ekskorts utt.). Vispārinot - CP policists, kas uz ceļa diņģē "5", ir jau tik deģenerājies, ka jau pat savējie kolēģi nepalīdz ar ienākumu palielināšanu.

Tāpēc arī man tāda vienāda attieksme pret "5" devējiem un ņēmējiem. Pats neesmu nekad devis, bet pēdējo 3 gadu laikā neesmu arī maksājis soda naudas par pārkāpumiem (biju vienreiz aizmirsis visus dokumentus, un uz Jelgavenes 3x skrēju par ātru) - ja attiecies pret policistu kā pret cilvēku, nestāsti pasakas par savu "ne"pārkāpumu, tad arī viņam nav vēlēšanās tērēt 10 minūtes papīru rakstīšanai.

Gravatar mag_gremlin

2010. gada 6. maijā, plkst. 20:15

par cik visam šim pasākumam gāja runas par privāto iesaistīšanu, ir nelabas aizdomas, ka šmucēsies ne pa jokam. pielaide visdrīsāk būs kādi + 5 līdz 8 km/h <-- varbūt pat to kaut kā tehniski pamatos ar tā aparāta (ne)spēju . Galu galā tās kastes nemaksā maz arī priekš mūsu iebiezeņiem. Bet par cik mūsu izsalkušajā kapitālismā visi grib kļūt bagāti uzreiz - lai atpelnītu un vēl uzvārītu visi līdzekļi būs labi. Pie kam ja vēl tas viss monopols būs glīti noformēts piemēram AKKA/LAA stilā..... Kāds pastresos, parādīs "nekā personīga" un tas aŗi viss - turpināsies savu gaitu. Kas attiecas uz cēlajiem mērķiem šajā pasākumā - esmu tikai par.

Gravatar MIGs

2010. gada 7. maijā, plkst. 15:40

To prostitūtu Zivtiņu jau sen vajadzēja karoga mastā uzvilkt ! Otru tādu karjeristu, daiļdirsēju un divkosi atrast būtu grūti. Latvijā nav Policijas- Latvijā ir milicija. Jā tieši milicija, ar padomju domāšanu utt. Par piemēru - pēc es noteikumiem nedrīkst tāpat vien apturēt pārbaudīt papīrus. Reidi ir citas lietas.Par to labi vai nē tagad nerunājam. Fakts ir tas, ka viņi paši pārkāpj šos ES noteikumus. Daži no viņiem saka, ka tā ir komanda no šefiem.

CP ir tikai pavisam neliels sakars ar drošību uz ceļiem. Viņu primārais pienākums ir piebāzt savas kabatas un nest $$$ valsts kasē. Jo kāgan savādāk var tikt attaisnota piemēram situācija kad menti met mierā autiņus uz viadukta ?! Piemeŗam kop pats esmu redzējis - Tallinas šosejas .viadukts virzienā no Rīgas uz Tallinu. Otrs ir Salu tilta viadukts virzienā no molaķengaraga uz pārdaugavu...

Fotoradari. Varēja pavērot labu ainu, kas Zivtiņš plēsās ar Šleseru par to kur un kā iepirkt tos fotoradarus. Jā, ja par aparātu kurš maksā ~2000-3000 Ls piestāda rēķinu par 50000 tad interese ir saprotama, vēljovairāk, ka tagad grasās iepirkt 160 gabalus(ja nekļūdos). Tāpat tos taisās aŗi atpelnīt ar uzviju... Neviens neko nedara lai NOVĒRSTU paŗkāpumus un uzlabotu drošību. Varu nosaukt N krustojumus kur regulā=rīta kāds pohujā velk taisno no papildjoslām, kur būt vērts paregulēt krustojumus karstajās stundās utt. Taču lieliski var novērot kā uz Dzirnavu ielas, pirms Brīvība sielas tie sta'v noslēpušies aiz jaunbūves sētas, velk malā auto, izraisa sastrēgumus, rada bīstamas situācijas utt. Lai god un slava tādiem policistiem. Protams, ka labos mēs nepamanam, redzam tikai sliktos. Be tman kautkā liekas, ka to labo un slikto attiecība ir nepareiza....

Tas pats par kukuļiem - šo slimību var izskaust mēneša laikā... Ja vēlas... Bet neviens jau nevēlas.... Piemēram Igauņi nekad nav bijuši tik naudas kaŗi, kā tuvējie katoļi ( Lietuva, Poilija) vai letiņi. Un vēl tiem pieņēma likumu, ka ja ceļineiks nodod kukuļdevējku, tad tas sānem ja naudas prēmiju. Ja nekļūdos kautkādus 5 vai simtus eiro. Tātad, nevienam nav izdevīgi dot kukuli. Šādi jautājumi ir jārisina valstiskā līmenī nevis jāgaida veinam uz otru - kastad beigs ātrāk, šoferi dot kukuļus, vai CP ņemt kukuļus.

Gravatar aapsiic

2010. gada 7. maijā, plkst. 20:48

fotoradariem tiks izveidotas stacionāri aprīkotas vietas - vietas kas aprīkotas uzstādīšanai būs daudz vairāk par pašiem fotoradariem, bet kurā no punktiem būsnebūs radars konkrētajā brīdī zinās visai ierobežots skaits cilvēku. Līdz ar to būs arī profilakse visur būs jābrauc akurātāk, protams, mobilos radarus jau arī neviens nepārdos projām .. ;)

Gravatar normunds

2010. gada 8. maijā, plkst. 21:58

mani CP un radari neuztrauc. vajag ievērot noteikumus nevis filozofēt kāpēc adari tiek uzstādīti tieši tajos posmos kur visi mīl iemīt vai kāpēc CP kaut ko dara vai nedara.

Gravatar kma

2010. gada 10. maijā, plkst. 00:35

jā, jā, normund, ievēro vien noteikumus, brauc kā VWfans un laimē loterijā vecu opel meriva. Neaizmirsti piezvanīt uz csdd, pajautāt vai tev labi sanāk.

Lūk izstāsti man, kāpēc fotoradars tiek lietots uiz tilta pār Baltezeru? 100 līķi uz kvadrātmtru? slikts asfaltbetona segums? nepārredzam vieta? kas?

Gravatar aatrbrauceejs

2010. gada 10. maijā, plkst. 15:52

Neko daudz jau tie radari nemainīs. Tīmeklī tiks veidotas kartes, kurās tad arī būs apskatāms, kur tie fotoradari ir. Katru reizi, pirms brauciena plānošanas, arī aplūkosi vai pa ceļam ir kāds radars, vai nav. Tad nu, tuvojoties radara vietai, nometam ātrumu uz atļauto, aiz tās vietas, dodam gāzi un lidojam tālāk.

Gravatar aatrbrauceejs

2010. gada 10. maijā, plkst. 15:53

kma, tu no powera laikam esi :shura_gaazh_ar_atljauto:

Gravatar lēnais divplāksnis

2010. gada 10. maijā, plkst. 17:38

kma: a kāda tev jēga neievērot noteikumus un kaut kur baigi nesties? Pilsētā, kur atļautais ir 50 km/h un visi brauc uz 60+, es ar velosipēdu, parasti nepārsniedzot 45-50 km/h ilgtermiņā (pāris kvartālu garumā) iekļaujos plūsmā un to pat apdzenu. Un tā nav tikai sastrēgumstundās. Reizēm pat ir tāds kā gandarījums momentos, kad kāds bembists baigi gāzē no krustojuma, taisa baigo uzrāvienu, a tu viņam pie nākamā vai aiznākamā luksofora stāvi blakus. Reizēm saskatos, pasmejos sejā un pagrozu labo plaukstu, līdzīgi kā mocim uz gāzes ručkas. Pilsētā nav jēgas skriet, ja vien negribi, lai velosipēdisti par Tevi smejas. ;)

Gravatar MIGs

2010. gada 11. maijā, plkst. 10:55

Šo varētu salīdiznat ar dačiku pie jūsu krāniem kas tiktu uzstādīti lai novērstu izvarošanu. Tipa fiksē laiku un GPS kordinātes kad un kur ir bijis akts. Jajau tu neesi izvarotājs tad tev nav par ko satraukties. Nu un, ka būs datubāze par to kad, kur un ar ko esi drāzies ?! Tā jau būs konfidenciāla un neviens tai netiks klāt. Nu gluži kā daudzas citas valsts datu sistēmas un ar to saistītie dabrinieki vienmēr ir 100% godīgi.

Ar laiku protams šo varētu izmantot lai iekasētu nodokļus no tiem kas drāžas biežāk kā ta n epieciešams bērna ieņemšanai - tā teikt par izklaidēm ir jāmaksā.

Gravatar kma

2010. gada 11. maijā, plkst. 14:50

Es vairāk par Ziv iteikumiem, ka reāli palīdz novērst negadījumus reāli bīstamās vietās... "Baltezerā uz tilta", tur kur neviens mirstīgais pat uz šķūnīti pēc malkas ar kājām pakaļ neiet. :)

Gravatar dang!

2010. gada 16. maijā, plkst. 06:29

bljed! Laacz, izlabo komentu skriptu.Zadolbalo pec "Error: please fill the required fields (name, email)." piespiezot "BACK" viss teiksts jaraksta no jauna :@

Gravatar aksels

2010. gada 21. maijā, plkst. 14:02

Man nekas Zivtiņa domu graudos vairs nesimpatizē, kopš viņš atzina, ka ir ļoti pareizi ar 10Ls noštrāpēti cilvēki, kuri atļauto ātrumu pārsniedza par 1km/h. Man pat šāda radara izdruka saglabāta vēsturei :) Pat Segliņa kungam nācās iebilst, ka Zivtiņš šajā gadījumā 'pārliec kociņu'.