Satiksmes departamenta nedarbi
Starp citu, pie mums - laukos (Jelgavā) vietējas satiksmes departaments (kurš gan cits?) ir uzdarbojies. Izskatās, ka kādam kultūras nodaļas darbiniekam uz derību pamata ir likts pārprogrammēt luksoforus. Vismaz trīs no tiem, kas man ikdienā ir pa ceļam. Uz Lielās ielas virzienā no centra vairs nav zaļā viļņa, jo Mātera ielas krustā ir sarkans. Uz Mātera ielas virzienā uz centru vairs nav zaļā viļņa. Jo uz Svētes ielas krusta ir sarkans. Nu ja. Lai nav vienmuļa braukšana šoferiem.
Nezinu, kā ir tagad, bet uzreizi pēc rekonstrukcijas uz Dobeles šosejas kā uz burvju nūjiņas mājienu parādījās septiņdesmit astoņi tūkstoši luksoforu, kuri sakonfigurēti ikurāt tā, lai pie katra no tiem būtu jāstājas arī tad, ja pārvietojies ar atļautajiem 50 km/h.
Un arī fantastiskās “papildsekcija to the resque” idejas autoram gribētos izrakstīt. Vienā krustā tas ir saprotams. Divos secīgos... nu ne pārāk. Bet tad, kad šis risinājums (pie kam pavisam nesakarīgā veidā) tiek piemērots arī aiznākamajā nozīmīgajā krustojumā, sāk gribēties pažēlot nabaga idejas autoru. Un pēc tam noķert un vēlreiz pažēlot. Protams, ka šis risinājums Jelgavā ir atrodams vismaz 7 krustojumos abās Lielupes pusēs, kas jau ir vairāk nekā vajag.
Tiem, kas nezin. Ideja ir eleganta un savā ziņā pat sevi attaisnojoša. Galvenais ceļš ir galvenais visā Jelgavā. Centrālā iela zemāk redzamajā megashēmā attēlota horizontāli. Trijos slaidos ir detalizēti attēlots, kādā secībā un kādi ir atļaujošie signāli, pie kam otrais variants (labais augšējais stūris) funciklierē kādas desmit sekundes (+/-). Man apnika zīmēt, bet pa labi ir Rīgas virziens, pa kreisi ir Dobele, uz leju ir Eleja, bet uz augšu ir kaut kāda herņa - tirgu ieskaitot.
Paralēli šim, pie jaunatklātā Zemgales Olimpiskā Centra jau kopš Brīvības ielas rekonstrukcijas laikiem ir uzlikts luksofors. Uz krustojuma, kurš principā pat intensīvas satiksmes rezultātā (mazliet pārspīlējot tas varētu būt 1% diennakts laika) nekad nevienam nav sagādājis problēmas, luksofors deg 24x7 (katrā gadījumā ir pie jamā stāvēts ij vienos naktī, ij citos laikos). Es saprotu kaut kādus laikus no rītiem un pēc darba, kad blakus esošais bērnudārzs uzņem un atdod bērnus. Tad drošības nolūkos var arī padedzināt sarkano galvenajai ielai. Redziet, luksofora regulējums ir vairāk nekā kretīnisks - gan ilgais zaļais negalvenajam ceļam (Lāčplēša ielai), gan īpatnējais signālu pārslēgšanas cikls un tempi.
Un tagad speciālisti un nespeciālisti var kolektīvi krist man virsū un stāstīt, ka es neko nesaprotu no satiksmes organizācijas pamatprincipiem un visi mani iebildumi ir patiesībā ļoti rafinēts veids kā patiešām risināt satiksmes problēmas. Jo man izskatās, ka kāds ir ņēmis par pilnu nepieciešamību samazināt vidējo ātrumu pilsētas centrā ar vienu pašu metodi - sarkani un šad un tad īslaicīgi zaļi luksofori.
Vispār jau mani arī fascinē tas, fakts, ka Jelgava pat necenšas neko uzlabot, lai kļūtu draudzīgāka tranzītam, kā paši vēlas sevi deklarēt. Acīmredzami līku ielu plānojumu, kurš, laikam, ir mantojums no padomju laikiem, kad mašīnas uz ielām bija viens-divi-viss, nevienam nav drosmes mainīt. Tad nu uzliksim kādu jaunu luksoforu, lai viņi satiksmi palēninātu vēl.
Velneenzzz
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 06:11
Nu, šoreiz gan es nepavisam negribētu Tev piekrist. Arī es esmu jelgavnieks, arī es "izbaudu" katru rītu šos brīnumus ar luksaforiem, BET, tā kā tas ir cēla mērķa vārdā http://goo.gl/L4lf, es esmu ar mieru pieciest! :)
Spoks
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 08:03
cēlais mērķis ir bleķis, mandomāt, sačakarēs visu vēl vairāk. Krustojums pie VIDa man kā kājām (velo) braucējam ar liekas interesanti saregulēts
laacz Autors
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 08:57
Velneenzzz, es nerunāju par to, ka pārejas posmā kaut kas nedarbojas. Es vairāk satraucos par to, ka sākotnējā konfigurācija ir vienkārši marazmātiska.
milzulempis
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 09:29
labi, ka ikdienā nebraukāju, jo dzīvoju ozolniekos. bet arī man luksoforu regulējums liekas interesants gana. nekad, nekur neesmu ievērojis nekādas plūsmas. šķiet, uzstādīja, ieslēdza un kā nu rūpnīcā bija ieregulēts, tā sāka degt un tā arī turpina. vienīgais kas bija "labi", ka varēju kolēģiem teikt, kas no rīgas veda, lai izlaiž pērnavas ielas krustā pie sarkanā - un sarkanais tur bija vienmēr. nekad, nekad nevarēja iebraukt jelgavā no ožiem, neapstājoties šajā krustā. tagad gan šķiet ir bišku pārregulēts, un neesmu novērojis riktīgi kā ir šobrīd.
hu_ha
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 10:08
Manuprāt, Jelgava vispār izceļas ar saviem luksoforiem, jo tiešām tie ir riktīgi traucējoši. Man atkal riktīgi besī RAF pēdējie divi luksofori (tuvākie Ozolniekiem) - nu nevar nevienā virzienā tiem abiem pārbraukt pie zaļās gaismas neapstājoties..
pich
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 10:54
esmu saistīts ar to projektu. nevajag uztraukties- kad viss būs pabeigts, luksoforu organizācija notiks centralizēti (nevis kā tagad- katram luksoforam sava programma). bet saprogrammēts tiks tikai tad, kad visi jaunie kontrolieri tiks uzstādīti
Wil
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 11:03
resque -> rescue
Velneenzzz
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 12:47
Redz Laacz, es gan kā autobraucējs esmu pat ļoti lielā sajūsmā par Lielās ielas krustojumiem ar Mātera, Dambja, Satiksmes utt., kur kustība pie zaļā notiek vienā virzienā. Pēc pieredzes - daudz drošāk un, kad pabeigs luksaforu regulēšanu, arī daudz vienkāršāk būs nodrošināt "zaļo" vilni iekš Lielās ielas. Ja tā nedaudz padomā, pirms sāka pārregulēt luksaforus, "zaļais" vilnis jau bija, BET tikai no Driksas virzienā uz Dobeli, pirms tam tur bija kā bija. Principā, Pich ļoti pareizi teica, būs centralizēti un būs super! Tā kā, gaidam! ;)
laacz Autors
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 13:21
Velneenzzz, cerības ir ... mierinājums :) Protams, gaidīsim rezultātus. Tiesa, man ir nepamatotas aizdomas, ka tie nebūs tik labi, kā gribētos.
atis
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 14:57
Es vispār laikam esmu dumjš un nesaprotu kāpēc manipulējot ar zaļā/sarkanā signāla garumiem nevar uztaisīt zaļo vilni abos virzienus pa galvenajām ielām..
8th Prophet
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 15:22
Pag, es pareizi saprotu: apakšējā bildē, no kreisās ir zaļais taisni/pa labi un pa kreisi nevar braukt principā, jo vienvirziena iela, savukārt no labās šajā brīdī ir sarkans gan pa kreisi, gan taisni??? Augšā pa labi arī fail, kas traucē atļaut no kreisās pa labi nogriezties?
Glupais
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 17:07
Mjā... Jelgavā asfalta un luksofora attiecība varētu būt vislielākā pasaulē! :)
Glupais
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 17:09
Esmu ievērojis, ka sākot no viesnīcas ja uzsāk pie zaļā, tad braucot ar ātrumu ~75 km/h varu aizvilkties līdz Satiksmes ielai neapstājoties. Fenomens novērots vakaros.
karlsons
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 20:31
nu blin. uz lielaas ielas no ziimes liidz ziimei ir vismaz 21 luksofors. ruupnieciibas ielas duplets ir vispar aarpus konkurences. luksoforus plaanojot vecene, kurai nav vadiitaaja aplieciiba. pipec tie jelgavas luksofori.
ghh
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 21:20
Moš viņa labi spēlē SimCity vai TransportTycoon... :D Kā sauc to beztiesisko radījumu?
ghh
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 21:28
Laacz... Labāk skaļi pabrīnies par Driksas tiltu virzienā uz centru (pie viesnīcas Jelgava) :) Tas apzinātais pudeles kakls izsauc patiesu apbrīnu - centrā var iebraukt tikai pa 2 joslām, no kurām viena ir veltīta TIKAI kreisajam pagriezienam!!!!!!!! Tas niecīgais %, kas izmanto kreiso pagriezienu varētu uzupurēties un braukt rinķī caur centru. Varētu jau arī ierobežot nogriešanos pa kreisi rītos un vakaros
micro
2010. gada 6. oktobrī, plkst. 23:10
Ja lieta ir tādi pati kā pagājušā gadā, tad situācija ir sekojoša - visi luksofori nav savienoti vienā tīklā; tos noprogrammēt jau var un kādu laiku darbosies, bet šo atsevišķo vienumu pulksteņi nav identiski un atsinhronizējas dažādi, tātad arī "zaļai vilnis" ir tju-tjū. Liekas atsevišķiem bija iespēja attālināti ko mainīt, bet iepirkums bija neveiksmīgs, piegādātāja uzturēšana ļoti dārga, bet vietējie kenneri paši to nespēj pavilkt. Pieliekot klāt vēl Pilsētsaimniecības izsalkumu pēc luksoforiem, iegūstam šoferu murgu! Nākošais prikols protams ir videokameras pilsētā - ja tās beidzot ir sāktas lietot, tad gribētos uzzināt, kas tās lieto? Varbūt kādam ir info?!
Laura
2010. gada 7. oktobrī, plkst. 11:58
Es tikai gribēju pateikt, ka vienmēr, kad esmu Jelgavā, dikti bainos no tam mašīnām, jo tur jau pa pilnam to trako studentu. Un es īsti nesaprotu tos noteikumus Jelgavā, man šķiet tās mašīnas visu laiku brauc random virzienā un ātrumā. Nu jā, Jelgavā parasti es nesaprotos ar mašīnām un tad nevar izšķirties - kurš ta pirmais dosies pāri gājēju pārejai vai pie luksafora, kur mašīna griežas pa 90 grādiem un kuram tad īsti ir paredzēts trotuārs. Bet nu tas nav par luksaforiem, so it's offtopic, I gues.
xor
2010. gada 7. oktobrī, plkst. 15:11
Ikdienā vairāk pa Jelgavas centru cenšos pārvietoties ar velo - tad luksafori pārāk netraucē, bet vienu dienu darba laikā braucot ar auto pa Jelgavas galveno ielu (Rīgas ielu) piefiksēju īpatnējo luksaforu darbību no RAF līdz pilij pa ceļam bija 6 luksafori, kur stāvēju pie 5 luksaforiem :) Tad arī es iedomājos pavisam vienkāršotu luksaforu darbības principu, kas ļautu izbraukt vismaz pie 2-3 pēc kārtas t.i. visi luksafori uz galvenās ielas REIZĒ pārslēdzas uz zaļo, tad Tu paspēj pie kādiem 2-3 izbraukt, pēc tam pie viena pastāvi un atkla izbrauc kādus 3 krustojumus. Tas nebūtu gluži "zaļais vilnis", bet vismaz nebūtu arī pie katra luksafora jāstājas...
laacz Autors
2010. gada 7. oktobrī, plkst. 15:15
xor, nevēlos piesieties, bet mazliet aizķēra tas, ka Tu raksti "luksafori", kamēr pareizi tomēt ir "luksofori".
marexz
2010. gada 7. oktobrī, plkst. 15:25
Tāpēc es no savas derevņas braucot Jelgavu apbraucu pa apvadceļu
imo
2010. gada 7. oktobrī, plkst. 18:44
rekur raksts par to: http://goo.gl/FRm0 būs mums jelgavā holivudas cienīgi luksafori, kurus pie vajadzības varēs regulēt caur wireless :D, protams jābūt draugos ar kādu hakeri :)
atis
2010. gada 7. oktobrī, plkst. 19:52
@imo, nekur jau nav teikts caur kādu kanālu viņi tiks kontrolēti, es apšaubu ka caur wireless.. Lai gan čuhņā bez komunikācijām tas varētu būt lētāks variants.
bet priecē ka to dara ārzemnieki nevis mūsu vietējie gudrīši no hmm.. teiksim liela kantora kurš regulāri vinnē iepirkumus :) Vispār jau minētais "Peak Traffic" ir bāzēts ASV, un spriežot pēc kaudzēm dažādu reģionālo ofisu viņiem varētu būt arī pieredze.
Rekur ir pilns viņu preču klāsts: http://www.peektraffic.com/ptproducts.htm
Bet holandē šķiet strādā ar Ethernet un DSL pieslēgumu: http://www.peektraffic.nl/page/483 http://www.peektraffic.nl/page/487
Es tik ceru ka neaprobežosies ar DSL līniju īri no lattelekoma - luksoforu skaits x 15 Ls / mēnesī
Mārtiņš Štāls
2010. gada 8. oktobrī, plkst. 08:48
Man stāsts ir par maršrutu no stacijas apļa pa Rūpniecības ielu. Tur zaļais vilnis ir rēķināts ja tu esi pirmais krustojumā un brauc vismaz uz 60 km/h ja neesi pirmais, tad attiecīgi jābrauc ātrāk, bet tad maisa tie, kas cenšas iekļauties tajos 60km/h. Aiz Tērvetes ielas krustojuma pabrauc garām Elvi un tad bāms divi smakaini krustojumi no kuriem esmu arī kādreiz braucis laukā, kad tur nebija luksoforu un man nekad mūžā nebūtu ienācis prātā tos tur nolikt. Bet nu tie tur ir. Kapēc? Drošivien tie ir kaut kādi kohēzijas fonda līdzekļi, kurus nav svarīgi kā tērēt galvenais tērēt. Par šo luksaforu un viņu apkalpošanas naudu varbūt varēja vēl 100 m Rūpniecības ielu paremontēt, bet nu laikam tas ir atkarīgs no kaut kā cita nevis manām racionālajām domām. Tiem, kas nav jelgavnieki varat apskatīt kartē šos abus krustojumus: http://maps.google.lv/?ie=UTF8&ll=56.641545,23.695938&spn=0.002487,0.004308&t=h&z=18 Jā, kartē Dambja un Filzofu ielas izskatās baigās maģistrāles, bet dabā pa tām ir ļoti maza satiksme, jo paskatieties uz kurieni tās ved uz nekurieni. Nu labi uz dažām privātmājām, kuru īpašnieki droši vien brauc pa citiem ceļiem, jo Damja un Filozofu ielas nav tādā stāvoklī lai pa viņam būtu patīkami braukt. Vienīgais jēdzīgais izskaidrojums ir ka pilsētas nākotnes plānojumā ir paredzēts šīs ielas pagarināt, uzlabot un tas ka tuvākajos 40 gados iedzīvotāju blīvums šajā teritorijā varētu tā pieaugt, ka bez šādas regulēšanas nu nekādi nevarēs iztikt. Bet pēc šādas loģikas mēs varam vakarā gulēt ejot apģērbties, jo no rītā tas mums uz darbu ejot noderēs.
micro
2010. gada 8. oktobrī, plkst. 13:04
@imo Interesants raksts. Labi jau laikam, ka vismaz kaut kas tiek lietas labā darīts. Tik būtu problēmas labāk risinājuši, kur tās ir, un sākuši ar Rīgas ielu nevis centru.