✉️ Saņem šito visu e-pastā. Tā vietā, lai palaistu garām kaut ko no tā, ko es rakstu savā blogā, tagad vari pierakstīties un saņemt e-pastā visu, ko es te rakstu. Tas nav bieži.

← Uz sākumu

Elektrotransports

2010. gada 11. oktobrī, 12 komentāri

Mazliet atelpai no elektriskā nē, bet elektroniskā paraksta (tēma vēl nav izsmelta) vajadzētu ko mazliet pozitīvāku, šķiet.

Svētdien man bija iespēja piedalīties vienā pasākumā, kura ietvaros tiku iepazīstināts ar trim dažādiem braucamajiem, kas moderni tiek dēvēti par bezizmešu braucamajiem. Protams, ka nelaidu garām arī izdevību tos visus trīs aktīvi izbraucināt.

Pirmais bija elektriskais velosipēds (spāņu ražojums). Jā, tik tiešām. Divu riteņu un elektromotora kombinācija, kas maksā apstulbinošus piecus līdz sešus simtus latu :) Ideja vienkārša - sāc mīties un pēc brīža mīšanās procesam pieslēdzas elektromotors, atvieglojot šo tik ellīgi grūto nodarbošanos. Lai nu kā, elektromotors nodrošina maksimālo ātrumu divdesmit kaut kas tur, kas nozīmē, ka pārējais jāspiež pašam. Pie kam, atslēdzot motoru, jo tas bremzē. Visā visumā skaidrs, ka ideja ne pārāk man simpatizējoša. Ja ritenis, tad ritenis. Šis vairāk ir kā elektriskais motorizētais transportlīdzeklis, kuram ir elektrības izbeigšanās gadījumam kājminami pedāļi.

Otrais, protams, bija segvejs. Par to jau visi zin. Tāda jancīga divriteņu uzparikte, kas pati tur līdzsvaru. Tīri izklaides un intereses nolūkos ar tādu pabraukāties nav ne vainas, taču kā ikdienas transportlīdzekli es jamo neredzu. Ja nu vienīgi pa lielāku noliktavu pārvietoties. BTW, konkrētais visurgājējveidīgais X2 segvejs bija ar piekabi. Viens nu ir skaidrs - ar vestibulāro aparātu vismaz segveja kontekstā man problēmu nav ;)

Bet tas, par ko es vairāk gribēju pastāstīt, ir elektriskais motorollerītis ar smieklīgo jautājumu “Tante Paula”. Skūterītis. Whatever. Ja ticēt stāstniekam, tā cena varētu būt apmēram tāda pati kā elektriskajam velosipēdam. Barojas no trim 72V (laikam) akumulatorim. Jauda - 250W (likums ļauj tieši līdz tik vatiem braukt bez tiesībām). Maksimālais ātrums nezināms, vidēji nobraucamā distance ~40-50km.

It kā jamais skaitījās saliekams. Un man uzreizi ienāca prātā doma, ka šis būtu daudz kreatīvāks park'n'ride risinājums par park'n'sabiedriskais transports. Iestutē tādu uzparikti sev mašīnas bagāžniekā, aizbrauc līdz pierīgai, nomet savu dabas ienaidnieku kaut kādā placī un tālāk rollē uz nebēdu. Griezes moments ļauj pārvietoties ļoti žiperīgi, neskatoties uz mazajiem izmēriem un relatīvi smieklīgajiem jaudas parametriem. Salūzt tur nevar praktiski nekas, ja neskaita pašu elektromotoru. Ne tur filtri, ne tur sajūgi, ne tur kas.

Tiesa, visa tā saliekamība ir ne pārāk jēdzīha, jo pats aparāts sver ap saviem kilogramiem 50-60. Cilāšana sanāk ne pa jokam :)

Braucot no pasākuma mājās es tā utopiski pasapņoju par šādu opciju un beigu beigās sapratu, ka ir ļoti daudz dažādu "bet". Vairāk vai mazāk apsargātu vai ar barjerām norobežotu piepilsētu stāvvietu neesamība, uzlādes iespēju neesamība, ja nu elektriskajam rumakam izbeidzas auzas, kā arī pati satiksmes organizācija un kultūra, kas lielai daļai iedveš paniskas šausmas, iedomājoties, ka būtu TUR jāpārvietojas ar kaut ko tik mazu un trauslu.

Par uzlādes iespējām vien - lai pilnībā uzlādētu ripojošo brīnumu, tam var nākties pavadīt pieslēgtam pie lādunga vairākas stundas. Līdz ar ko, optimālākā vieta, kur to lādēt, ir pie darba. Kas, savukārt, ir vai nu pašvaldības kompetencē vai apsaimniekotāja. Kā jums šķiet, kurš būtu gatavs tādas uzpariktes pietiekamā daudzumā uzstellēt, neskatoties uz tās, kā runā, sālīto cenu?

Vēl viens variants varētu būt bezmaksas vai simboliskas maksas elektriskie sūdiņi un pilna Rīga ar to statīviem, pie kuriem tos var paņemt vai atdot, kā arī pie kuriem tie automātiski tiek lādēti. Bet mums jau tauta nav tik feina. Nospers, salauzīs, utt. Vai ne tā?

Tu atbildi augstāk redzamajam komentāram. Atcelt

Gravatar Imants

2010. gada 12. oktobrī, plkst. 00:36

Laacz, kas tas bija pa pasākumu?, Vai tur bija arī kaut kas ko par mašīnu varētu saukt? Ne nu klātienē, bet apskatot interneta plašumus man sametās slikti un ienāca prātā, ka ja ne naftenieki nomiedz tos alternativās enerģijas etc. braucamrīku ražotājus tad piespiež uzražot neglītus :D un es uzrakstiju pamācību kā mani piedabūt nopirkt ekomašīnu http://bit.ly/9a4NHb

Gravatar evin

2010. gada 12. oktobrī, plkst. 00:42

nu ja, nospers, salauzīs. arī elektrība no nekā nerodas, maksā naudu, un rada izmešus, tikai prom no acīm. kaut kā sekli tas viss, labāk pie teleportācijas būtu piestrādājuši.

Gravatar Imants

2010. gada 12. oktobrī, plkst. 00:47

Nu ganjau arī teleportācija, lai kādā arī izpildījumā tā būtu patērēs(tu) labu daudzumu kaut kādas enerģijas. Lai gan, jā, Jumper(2008 movie) variants jau bija feins, tas točna.

Gravatar Pofig

2010. gada 12. oktobrī, plkst. 10:55

pēc bildēm ražotāja lapā izskatās, ka skūterim baterijas ir izņemamas smukā somiņā. tad nu pieslien skūteri pie sētas un nes baterijas uz ofisu lādēt. jācer, ka priekšnieks par to neiebildīs... :o) Un maksimālais ātrums diez vai būs lielāks kā velo... :o(

Gravatar melts

2010. gada 13. oktobrī, plkst. 12:58

kur problēmas uz darbu braucot bik pedāļus pamīt ? :) ideja jau nav slikta, bet kamēr elektrību ražos no fosīlajām degvielām, tikmēr diezgan bezjēdzīgi lietot šādus transportlīdzekļus .

Gravatar ImissimI

2010. gada 13. oktobrī, plkst. 14:09

melts, nu nav gan tā taisnība par to fosilo elektrību - lētāk, lietderības koeficients labāks, pilsētā mazāk smird, trokšņa līmenis mazāks. Es domāju, ka, ja to pasākumu padara ērti lietojamu un nefrīkainu (tb - cmmoon tie ekoaparāti ir vainu baigi dārgi vai nesmuki), tad tas aizies pats no sevis..

Beztam kamēr daugava nav izkaltusi mēs ar hidro saražojam lielāko daļu - pēc A/S "Augstsprieguma tīkls" datiem http://www.ast.latvenergo.lv/portal/page?_pageid=73,418995&_dad=portal&_schema=PORTAL

Tā kā ekomobīli kurš varētu 200km novicot visticamāk lādētu pa nakti, kad viss tumšs, tiktu efektīvāk izmantota daugavas tecēšana pa nakti ja tā var izteikties..

Gravatar Krotow

2010. gada 13. oktobrī, plkst. 23:51

Urbānajos un piepilsētu apstākļos elektrobīļi būs plusā, jo lokāli nesmirdinās un netrokšņo. Šmuce paliek ārpusē, elektrostacijās, tur to ir vieglāk centralizēti savākt. Atliek uzdevums tikt galā ar akumulatoru ietilpību uz 500 km ar 1 uzlādi (ir reāli precedenti, tā ka tas jau ir paveicams) un nodrošināt pietiekami ērtu uzlādes iespēju publiskajā teritorijā. Beigt cūkoties ar elektroauto dizainu un taisīt tos jēdzīgā skatā, esošie modeli vairumā ir so so.

Tos, kas grib katram elektromobilim piekarināt zvaniņu, uz dažām diennaktīm der pieķēdēt kādā īpaši trokšņainā rūpnīcas cehā, kamēr klusumu sagribēsies. Ja kādam gribas elektrozapiņam likt ferrari skaņu, lai tā ir viņa privātā izvēle :)

Gravatar laacz Autors

2010. gada 14. oktobrī, plkst. 08:58

Krotow, no satiksmes drošības viedokļa transportlīdzeklis nedrīkst būt pilnībā bez skaņas vai grūti sadzirdams. Gājēji un citi satiksmes dalībnieki var uzrauties ne pa jokam.

Gravatar Jānis.Sky

2010. gada 14. oktobrī, plkst. 15:33

Ir arī šāds variants (Latvija) - http://youtu.be/rUp1GgslI9o

Gravatar Krotow

2010. gada 14. oktobrī, plkst. 22:14

Abpusēji. Dažus elektroauto starp skaļām iekšdedzes mašīnām būs grūti sadzirdēt. Taču iedomājies pilsētu, kurā nav pastāvīgais brrrrrrrrr fonā.

Gravatar tapat

2010. gada 15. oktobrī, plkst. 16:37

Ķīnā baigi daudzi braukā ar elektro skūteriem, es pat teiktu pārsvarā. Tur jau tā pilsētās ir nepārtraukts mazais smogs, ja viņi vēl braukātu ar parastajiem šperriem tur tiešām elpot būtu grūti. Cik nopratu ja ar elektrošperru brauc tad tiesības nevajag. Tā kā tas nav nekas jauns. Par cenu domāju ka tā ir stipri pārspīlēta pie mums, gan jau ka ar 300% peļņu.