laacz.lv

Kaspara F. neoficiālā mājaslapa (Anno 1997)

Garlībs Merķelis. Latvieši.

Reti kurš zin, ka pilnais darba nosaukums ir nevis Latvieši, bet gan Latvieši, sevišķi Vidzemē filozofiskā gadsimta beigās. Skolā mācītais nevienam galvā nepaliek. Man it sevišķi. Varbūt ir vērts izlasīt tagad? Veltīju kādu brītiņu, lai saliktu elektronisko versiju e-grāmatu lasītājiem. Tātad, kindlisti var ņemt šo .mobi (un nosūtīt uz savu @kindle.com e-pasta adresi), bet pārējie – lasa .epub.

Ja skolā nesanāca, negribējās un nešķita interesanti, tad varbūt tagad ir īstais brīdis iepazīties ar šo darbu, kurš savulaik sadusmoja muižniecību un, ja mūsu tautieši būtu masveidā pratuši lasīt, būtu sadusmojis arī viņus, bet spēlēja milzīgu lomu mūsu tautas pašapziņas veidošanā.

Osis

Diemžēl šis Merķeļa labi gribētais darbs tieši pretēji – ir atstājis ārkārtīgi negatīvu iespaidu latviešu tautas pašapziņā. Tieši “Latviešos” ir meklējamas 700 verdzības gadu mīta saknes, ko autors, vēsturi nepārzinādams, ir licis sava darba pamatā. Verdzības gadu mītu Merķelis radīja apgāžot kājām citu jauno laiku mītu, proti, baltvācu vidū populāro, ka vāci šeit, lūk, ienākuši, visus iekarojuši, un tādēļ tiem esot tiesības būt šeit vienīgajiem kungiem, un ka latvieši jau no sākta gala esot bijuši beztiesīgi dzimtcilvēki. Šīs muļķības tad nu Merķelis sagrozīja pēc sava prāta, bet tas nenozīmē, ka tādēļ tā kļuva par patiesību. Patiesība ir tāda, ka Livonija bija zeme, kurā zemnieki saglabāja savas tiesības visilgāk visā Eiropā, jo neviens viņus neiekaroja – pakļaušanās bija balstīta līgumos. Savukārt dzimtbūšana tās galējās verdzības formā šeit vispār parādījās tikai Krievijas impērijas laikā, sekojot krievu paraugam, un arī tad uz neilgu laiku. Pirms krievu laika vidusmēra klaušas Livonijā bija divas dienas gadā, kas, piekritīsiet, salīdzinot ar mūsdienu nodokļu nastu, ir izsmiekls. Protams, vēlāk bija izdevīgi pamatot pieaugušo klaušu nastu ar no pirksta izzīstām “vēsturiskām tiesībām”.

Rezumējot, ieteiktu lasīt “Latviešus”, ņemot vērā to, ka lielākā daļa no darba ir baltvācu pārākuma mīta propaganda (tik no citām pozīcijām), savukārt “fakti” – pārspīlēti vai pat izfantazēti (it īpaši tie, kas attiecas uz laiku pirms autora dzīves).

N/A

Nesen nopirku pa 1.50 Zvaigznes grāmatnīcā un sāku lasīt. Bet drīz metu grāmatu malā. Diezgan kaitinošs, nesistemātisks, subjektīvs, tendenciozs teksts. Turklāt bieži ir pretrunā pats ar sevi. Tā vien sāka likties, ka Merķelis ir bijis sava laika Tatjana Ždanoka. Faktiski to jau viņam arī pārmeta laikabiedri, kā teikts priekšvārdā.

N/A - Igar

“Merķeļa “Latvieši” ir tas pats, kas būtu paņemt “Degpunkta” sižetus vairāku gadu garumā un tos apkopot grāmatā nosaucot par tautu raksturojošu izdevumu.”

Diezgan precīza analoģija. Man arī ienāca prātā kas līdzīgs. Bija tur tādas vietas, ka tamlīdzīgs salīdzinājums pats uzprasījās.

Ļoti neobjektīva, no “labā” šovinista pozīcijām rakstīta grāmata.

Unabomberz

Nevar nepiekrist Osim. Savulai skolā sacerējumā tā arī uzrakstīju, ka Merķelis no ierindas baltvācieša daudz neatšķīrās, jo aizstāja mītu par latviešu kā dzimtcilvēku tautu ar tādām, ” it kā” tautas pazīmēm, kā dzeršana, nežēlība un kas nu tur vēl bija minēts.

"Rupju maizi un brīvību!"

lasīt grāmatu kā vēsturisku avotu lasīt ir noziegums. galvenais, ko autors vēlējās panākt, ir dzimtbūšanas atcelšana, tāpēc arī attiecīgi izvēlējās vārdus un pārspīlēja, lai savu panāktu. žurnālists viņš bija!

autors talantīgs, raksts vērtīgs. domājiet un izpētiet visu paši, nevis akli atkārtojiet, ko teikuši citi.

Iesniegt savu viedokli

Atruna par moderāciju. Daži vārdi, var gadīties, ka ir iz melnās listes (viagra and stuff). Tādi komentāri tiek aizturēti, pirms parādās lapā. Ja Tavs komentārs neparādās uzreizi, būs vien jāpagaida, līdz es jamo izlasīšu. Protams, ka paturu tiesības sev netīkošos komentārus dzēst, iemeslu neminot.