laacz.lv

Kaspara F. neoficiālā mājaslapa (Anno 1997)

Piekabe un B kategorija

Sāksim ar mīta atmaskošanu. Neeksistē aizliegums ar B kategoriju vilkt piekabi, kurai ir vairāk par vienu asi. Vienīgā ierobežotā lieta ir vilcēja un piekabes summārā pilnā masa – 3500kg, ja piekabes pilna masa pārsniedz 750kg, vai arī 4250kg, ja nepārsniedz.

Kaut kādā brīdī daži no draugiem un paziņām nolēma, ka viņiem ar B kategoriju ir nedaudz par īsu. Lai gan mūžā nekad nevajadzēs braukt ar ko lielāku, tas izvērtās par kaut kādām īpatnējām sacensībām šaurā lokā. Mērķis bija iegūt pēc iespējas vairāk atzīmju vadītāja apliecībā. Es nepiedalījos, bet viens pavisam nopietni tika līdz visām, kuras uz viena papīra var sarakstīt, izņemot, šķiet, vienu specifisko, kā arī tramvaju un trolejbusu.

Kā jau pašbūvniecības dalībnieks, nolēmu, ka man noteikti vajag BE kategoriju, lai varu piekrāmēt to ar visu, kas vien salien. Lēnāk pār tiltu. Saturi savus zirgus. Izrādās, ka nav ko skriet.

Kā tad tur ir ar tām piekabēm un B kategoriju? Kaut kādiem ierobežojumiem ir jābūt. Tabuliņa iz CSDD.

Kategorija Vilcējs, pilna masa, kg Piekabe, pilna masa, kg Kopējā masa (pilna), kg
B ≤ 3500 ≤ 750 ≤ 4250
B ≤ 3500 > 750 ≤ 3500
B (96) ≤ 3500 > 750 3500 ≤ 4250
BE ≤ 3500 ≤ 3500 ≤ 7000
Baisā matrica. Datu avots attiecīgā CSDD lapa.

B kategorija pieļauj vilkt piekabi, kuras pilna masa (piekabe + krava) pārsniedz 750kg, bet sastāva pilna masa nepārsniedz 3,5t. Tātad, ja auto ir 2t, piekabe ar kravu var būt 1,5t. Normāls darījums. Papildus nosacījums, ja tiek vilkta smagāka piekabe par 750kg, tad tās pilnā masa nedrīkst pārsniegt vilcēja pašmasu. Un, protams, arī robežgadījums. Ja nu vilcējs ir līdz atļautajām 3,5t, tad 750kg piekabīti var pielikt.

Bet, ja nu vajag izspiest vēl nedaudz? Kā iegūt tiesības braukt ar kaut ko vairāk, nekā mazo piekabīti? Izrādās, ka ir divi veidi, kas dos simboliskas priekšrocības.

Čakarīgākais ir BE vai lielākas kategorijas iegūšana. BE gadījumā tās ir 3 akadēmiskās stundas autoskolā, klausoties teoriju un 8 stundas braukšanas. Tam seko praktiskais braukšanas eksāmens CSDD (te ir demo). Rezultātā Tu drīkstēsi braukt ar piekabi un vieglo auto (līdz 3,5t), pilna sastāva masai nepārsniedzot 7t. Ideālā gadījumā tas nozīmē vilcēju, auto transportēšanas piekabi un vel vienu auto uz tās.

Otrs variants ir daudz vienkāršāks, lai gan labumu dod nelielu. Tas ir tā dēvētais 96. kods B kategorijas vadītāja apliecībā, kurš ļauj braukt ar piekabi, ja pilna sastāva masa nepārsniedz 4250kg. Tas nozīmē, ka vieglais auto (apmēram 2t) plus piekabe (apmēram 2,2t), ja vien auto ražotājs neiebilst ;) Ko Tu iegūsti bez parastās B kategorijas? Iespēju iekraut piekabē vēl papildus 750kg pa virsu.

Te gan var paņemt talkā matemātiku. Ja šo kodu nokārtot maksā, teiksim, 70€, tad tiem 750kg jābūt ir bieži un dārgiem :) BE kategorijas izmaksas ir lielākas, bet arī labums lielāks. Pie kam, manam auto tāpat maksimālā atļautā piekabes slodze (ja tā ir aprīkota ar bremzēm) ir 1,8t.

Patiesībā, ir arī trešais variants. Braukt ar lielo piekabi, nesatraucoties par tiesībām. Izredzes, ka Tevi apturēs policija un nolems pārbaudīt tiesības vilkt piekabi (būs jāsver), vai arī iekulsies negadījumā, nav pārlieku liela. Tas nav man.

Secinājums, patiesībā, ir vienkāršs. Ar B kategoriju pietiks. Lielākas lietas tāpat vedīs piegādātājs. Bezbremžu piekabe līdz 750kg būtu pati piekabe, desmit cementa maisi un pāris viesstrādnieku :)

Būtu gan jāņem vērā jau minētie vilcēja tehniskie parametri. Es ar savu oktāviju drīkstu vilkt 670kg piekabi, kura nav aprīkota ar bremzēm, 1,6t (ar bremzēm; kāpums līdz 12%), vai 1,8t (ar bremzēm; kāpums līdz 8%). Tātad, papildus kategorija vai kods man neko daudz nedos – 200kg papildus pie maksimālās slodzes (1,9t pašamsa un 1,8t piekabe = 3,7t).

Reinis

Vēl dažas tēzes:
– Piekabju pieejamība. Cipari teorijā ir ok, bet tas viss atduras pret piedāvājumu nomas tirgū.
– Policistiem nav svaru un nomā var dabūt arī piekabes, garumā nedaudz virs 3m, kārtīga augstuma tentu, kuras pēc dokumentiem ir ar 750kg pilno masu, taču pēc konstrukcijas tur var iekraut pašu nelabo (arī pēc masas) (uz savu atbildību, protams).
– Ja ir jāved reāla masa, tad bremžu esamība tomēr spēlē lielu lomu uz visa tā pasākuma vadāmību. Īpaši tad, ja nav saulaina augusta pievakare. :) Tāpēc pie lielākas masas tomēr labāk ņemt piekabi ar bremzēm. Vai kaut kur var atrast tādu, kas ietilptu B kategorijā? Šaubos. Varētu būt arī, ka otrais riteņu pāris kaut ko dod. Katrā ziņā pareizi uzkrauts autovedējs vadās daudz stabilāk un foršāk, nekā pat vidēji piekrauta “mazā” piekabe.

Kopumā jau ir tā, kā saki, ka gandrīz visu, ko var pavilkt vieglais un ko varētu vajadzēt “ikdienā”, var iestūķēt arī B kategorijai derīgā piekabē. Izņēmums ir kaut kādi speciāli agregāti – autovedējs, zirgu piekabe utml., bet tas jau atkarājas no katra dzīvesveida un hobijiem. Nu vai arī, ja jābrauc bieži, tad arī lielā piekabe foršāka.

Par to niecīgo iespēju tikt apturētam gan ir dzirdēts pilnīgi pretējais, taču tās ir lauku leģendas. :)

Reinis

Ā, un vēl, rekomendēju apgūt to eksāmena figūru jebkurā gadījumā. Pilnīgi cita braukšana uzreiz, kad esi iemācījies kaut kur ieparkoties tādā veidā. Citādi pārāk bieži uznāk besis un vēlme piekabi kabināt nost un parkot ar rokām. :D Bet nu tas nav stils.

Knaģis

> Katrā ziņā pareizi uzkrauts autovedējs vadās daudz stabilāk un foršāk, nekā pat vidēji piekrauta “mazā” piekabe.

Šim gan nepiekrītu. Atkarīgs, protams, no piekabes, bet mana pieredze ar zirgu treileriem dažādiem liek domāt, ka bremzes lielajām piekabēm tiek pieregulētas pilnajai masai, kā rezultātā pustukša tāda piekabe krietni vairāk rausta mašīnu nekā pilna (un tā kā lielai piekabei pašmasa ir liela (no 750kg), tad raustīšana ir pamatīga).

Knaģis

Vai nav tā, ka tiesībām ir svarīgas pilnās masas, kas rakstītas pasēs? Ne velti tabulā arī ir minētas pilnās masas, nevis faktiskās – tur svarus nevajag.

Policisti tiesības uzmanīgi skatās uzreiz, tiklīdz piekabei ir divas asis. Ar vienu asi pa lielam laikam ignorē. Man ir BE un velku lielo zirgu treileri, esmu ar visiem zirgiem stādināts un tiesības prasītas.

Manuprāt, faktiskās masas ir svarīgas tikai tad, ja policists grib piesieties, ka Tu velc piekabi, kas ir smagāka nekā tas, ko atļauj mašīnas specifikācija. Starp citu, svarus garāmbraucot arvien biežāk novēroju (vismaz uz Siguldas šosejas) – stādina un sver smagos, nebrīnītos, ka kādreiz arī kādu piekabi nosvērs.

Knaģis

Un turpinot par faktiskajām masām – slinkums atkal lasīt APK, bet kad savulaik to izdarīju, palika iespaids, ka vienīgais sods ir par to, ja sastāva faktiskā masa pārsniedz vilcēja specifikācijā noteikto sastāva maksimālo masu.

Ja man par to ir taisnība, tad pēdējā rindkopā minētie apsvērumi (masa X, ja kāpums Y, masa Z, ja bremzes utt.) nav svarīgi, kad ir runa par to, vai ir pārkāpums vai nav.

Reinis

Nu par to jau arī ir runa, ka lielākā daļa šo 750Kg piekabju praksē spēj turēt krietni vairāk, nekā dokumentos rakstīts un pagaidām faktiskā masa nevienu īpaši neuztrauc.

Tikai, nu jā, jāatceras par savu atbildību un drošību – pārkrauta vienas ass piekabe bez bremzēm kaut kādā brīdī ļoti apgrūtina vadāmību un iespēju krīzes brīdī normāli savākties. Tāpēc es tiešām nerekomendēju īpaši ar to aizrauties.

Bet vai kaut kur ir atrodama B kategorijai derīga piekabe ar bremzēm? Diez vai.

Reinis

Izskatās baigi labi. :)

Tikai nu jā, tehnika pietiekoši specifiska un nevienā nomā (kas parasti tiek izmantota, ja piekabi nevajag ikdienā, pie tam – parasti, kaut kur pēc iespējas tuvāk) tādas gan nebūs.

Knaģis

Un vēl viens komentārs par piekabēm no pieredzes nesenās iekš TA – atbraucu taisīt kopā uzreiz gan piekabei, gan vilcējam. Tā kā piebraucu ar piekabi, TA džeks arī piekabes āķi izraustīja kārtīgi – ne reizi nebiju piedzīvojis, ka uz āķi pat paskatītos. Un bija vērts – smagā piekabe bija vienu āķa skrūvi jau padarījusi vaļīgu.

Vēl par pašu piekabju TA – lielajām piekabēm tipiski ir atpakaļgaitas lukturis. Ja tāds ir, tad to uz tehnisko ir jāved ar vilcēju, kam ir Eiropas rozete (13 pin), jo padomju laika (7pin) rozetē atpakaļgaita nav izdalīta un TA nevarēšot iziet. Es dabūju savam auto rozeti mainīt (ap 60eur izmaksāja prieks).

mhm

Apvienošanas kārā ar pirmās medicīniskās palīdzības aktualizēšanu (tavu brīnumu ar labi paskrējušu garām termiņu…) saņēmos nokārtot BE kategoriju. Nav jau tā ka baiiiiigi vajadzēja un nevar iztikt, bet beigu beigās sajutos tomēr kā ieguvējs jo – BE kategoriju pamatā sagrib ne jau puikas, kas tikko B kategoriju dabūjuši, atbilstoši kursos kungi ir iemanījušis apkopot izņēmumus un izmaiņas par pēdejiem N gadiem (šis bija labi), pabraukāšanās – nu tas tā, protams kaut ko jau tur arī iemāca, labākais tajā visā ir tas, ka instruktors atgādina kā nevajag braukt eksāmenā…, galu galā tas BE eksāmens vien braukšanā ir (vismaz bija pirms ~gada). Un tagad nav stresa par to cik kad un ar ko būs jāvelk.

Aivars

Švāģeris BE nolika kad sāka zirgus treilerī vizināt.
Intuitīvi biju sapratis ka kamēr nav zirgu, vai sporta auto ko treilerī vizināt, tikmēr BE nevajag.
P.S. māju ceļot tā arī ne reizi piekabi nevajadzēja. Vai nu pārdevējs atveda, vai normāla latvieša auto salonā varēja sastūķēt – Volvo V70 :)

JānisK

Aktīvi izmantoju divasu 750kg piekabi ar parasto B kategoriju. Ieguvums: nedaudz dārgāka piekabe, bet reālais svars līdz 2t (1m3 grants, metāli, malka, briketes u.t.t). Uz ceļa divasīgā uzdedas daudz labāk, lai peldētu, ir jāuzkrauj īpaši tizli. Bez auto stāvot, nav nepieciešams kronšteins ar riteni. Mīnuss: atpakaļgaitā nedaudz nepaklausīgāka kā vienasīgā.

JānisK

P.s. Domājot, vai vajag piekabi. Protams, ir TA un arī OCTA, kas gan ir pāris eiro. Klasiskimir problēmas ar gaismām, jo ražotāji massu laiž pa korpusu, rezultātā pēc gada, diviem sākas gļuki. Beidzas ar to, ka drošākais ir pārvikt visus vadus pa jaunu.

Martins

Been there, done that (BE). Arī LV parādies tik uz ceļa ar nopietnu piekabi, nakts vidū ar diskotēku nodzīs malā pārbaudīt papīrus Rēzeknes rajonā :-) Lielās īres piekabes ir mazliet riskantas, mēdz būt nojātas/izregulētas bremzes. Bet btemzes vajag labas (nav forši kad sajuti kā 3 tonnas no muguras stumj…) Kadreiz daudz ņēmu Bockmanī uz Jūrmalas šosejas, tur parasti viss bija labi.

Osc

Tīri intereses pēc pajautā apturēšanas iemeslu un piefiksē to audiovizuāli – “dokumentu pārbaude” šoreiz nederēs.

as

Cik ir pilnā masa dzīvojamajiem treileriem?
Nekādi neatrodu un nevaru saprast, vai drīkstu ar B un standarta vieglo (2000km) to vilkt!

as

Atradu, dzīvojamie treileri skaitās no 500kg kravnesība līdz 2000kg. Lielākoties 900kg, tāpēc tos var vēsi valkāt ar vieglajiem auto un B kategoriju!

as

Vai man vienīgajam tas nešķiet loģiski, ka ar Hunday getz ar pilnu masu 2000kg es varu vilkt 1000kg pilnas masas piekabi, bet ar Toyota Lndcruizer 3500kg pilnu masu es tādu piekabi vilkt nedrīkstu, bet tikai mazu, līdz 750kg?

Iesniegt savu viedokli

Atruna par moderāciju. Daži vārdi, var gadīties, ka ir iz melnās listes (viagra and stuff). Tādi komentāri tiek aizturēti, pirms parādās lapā. Ja Tavs komentārs neparādās uzreizi, būs vien jāpagaida, līdz es jamo izlasīšu. Protams, ka paturu tiesības sev netīkošos komentārus dzēst, iemeslu neminot.