Par Auto Union, Rīgu un Motormuzeju
Šī ir uzlabota un papildināta versija oriģinālam, kurš tika uzrakstīts manā feisbukvietnē pagājušā gada augustā. Ieraksts tapa īsi pēc motormuzeja apmeklējuma.
Lielākais (dīvainais) pārsteigums ir par to muzejā izstādīto Auto Union.
Auto Union C/D skaitās mūsu Motormuzeja galvenais eksponāts. Pateicoties tam un tā unikalitātei, PSRS pēdējos gados Latvija un Rīga tika pie sava motormuzeja. Aizvests uz Maskavu no okupētās Auto Union rūpnīcas pēckara gados, izglābts no sagriešanas ZIL rūpnīcā septiņdesmitajos, restaurēts pēcāk.
Šīs modifikācijas Auto Union tika būvēti vienam mērķim - braukt kalnā. No divām uzbūvētajām izdzīvoja tikai viena. Konkrētais modelis spēja attīstīt līdz pat 250 km/h lielu ātrumu. Un tas pagājušā gadsimta 30. gados.
Bet. Ir jāparok internets, lai uzzinātu, ka patiesībā tā ir kopija. Oriģināls 1995. gadā esot ticis nodots Audi un tagad ir apskatāms viņu muzejā, bet Motormuzejs esot dabūjis pretī nedeklarētu naudas summu un Audi finansētu braucošu (!) Auto Union C/D kopiju. Neapstrīdu darījuma vajadzību tanī brīdī, jo blakus stāvējis neesmu, bet Rīgas Motormuzejā un Ingolštates Audi mājā par mūsu rīcībā esošo kopiju patlaban aizmirst piebilst ;) Plus - Kulbergs vēlāk kļuva par oficiālo Audi pārstāvi Latvijā - Auto Riga ;)
Ja ticēt leģendārā Kulberga dēlam, tad savulaik par oriģinālu esot pat piedāvāti 20 miljonu dolāru vecajā (astoņdesmito gadu) naudā, kā arī uzbūvēt muzeju (avots - Raidījums "Zebra", 22.06.2016). Tas gan tika atteikts, bet PSRS pēc šādas intereses esot neticamā kārtā nofinansējis tam laikam taupības dēļ neiespējamu projektu - Rīgas Motormuzeju. Mazliet neticās par summu, jo atjaunots Auto Union tika izsolīts ar starta summu 8 miljoni.
Oriģināls gan ir vismaz divas reizes pamanījies ierūkties un paripināties arī Rīgā.
Teiksi "ko tur negatīvo, davaj poziķivņiku!"? Lai iet.
Neilgi pēc atklāšanas bijām Rīgas Motormuzejā. Ieejas maksa ģimenei 20€, bet tas ir tā vērts. Nenožēlojām ne iztērētā centa. Tāda līmeņa auto vēstures muzeju var likt blakus autoražotāju muzejiem. Ekspozīcijas ir pārdomātas, ļoti kvalitatīvas. Interaktīvā daļa dažkārt liek stāvēt vai sēdēt un sajūsmā kunkstēt ;P
Ja kas nepatika, tad putekļu kārtiņas uz visiem eksponātiem. Pārējais bija negaidīti visaugstākajā līmenī.
Kristaps
2017. gada 20. aprīlī, plkst. 09:15
Nūū... bet kur tad īsti ir jārok, lai atrastu, ka šobrīd izstādītais auto ir kopija? Ir kāds avots? Gribu uzmanīties no fake news :)
Arvis
2017. gada 20. aprīlī, plkst. 10:34
Es par šo kopija/ne-kopija jautājumu arī samulsu tieši pēc jaunā Motormuzeja apmeklējuma. Visu laiku līdz tam biju pārliecināts, ka viņš ir kopija un samainīts ar Audi tieši tā kā te aprakstīts, bet jaunajā muzejā visos saistītajos aprakstos uz sienām stāsts ir par restaurāciju ar Audi palīdzību tajā 95tajā. Tur viss liek noprast ka tas ir oriģināls un par kopiju ne vārda.
http://www.iauto.lv/zinas/latvija/22269-dargakais-auto-latvija-auto-union-ta-cels-pie-mums-un-prom-video Te gan diezgan skaidri par to kopiju beigās aprakstīts un savilkts kopā: Tātad Latvijā atradās sacīkšu "Auto Union" oriģināls, kura vērtība ir vairāki desmiti miljoni eiro, bet savā laikā "Rīgas Motormuzeja" padome izšķīrās par labu darījumam ar "Audi AG", un tā rezultātā tika uzbūvēta un uz Latviju atvesta "Auto Union" braucoša kopija - "Audi" muzejā palika oriģināls.
Atis
2017. gada 21. aprīlī, plkst. 11:35
Kulberga grāmatā "Neiespējamā misija" šis pasākums arī ļoti miglaini aprakstīts, tā arī nevar saprast, kas notika - tikai to, ka Motormuzeja auto aizveda uz Vāciju, restaurēja, kopēja detaļas, bet nav skaidrs, kas tad uz Latviju tika atvests. Pats savulaik biju uz "atjaunotā" Auto Union pasākumu 90.gados, tad biju pilnībā pārliecināts, ka Vācijā tika restaurēts un atpakaļ atgriezās oriģināls.
Kaut kas tomēr tajā darījumā nebija līdz galam tīrs, ja jau neviens no Motormuzeja tā arī līdz šodienainevar skaidri atzīties, ka oriģināls palika Vācijā, bet Latvijā atgriezās kopija. Nebūtu taču pat nekas nosodāms, jo var saprast 90.gadu naudas grūtības, kad ar valsts finansējumu muzejam varēja nepietikt.
Parakājos pat 1997.gada avīžu arhīviem. Piemēram, te ir Dienas raksts - Sudraba bulta atgriešanās https://www.diena.lv/raksts/pasaule/krievija/sudraba-bultas-atgriesanas-10015626 . Dīvains mistrojums, jo sākumā "Pēc pilnīgas restaurācijas Vācijā 5.septembrī Auto Union V16 demonstrēs savu 520 ZS Biķernieku trasē Audi svētku laikā." Tad vēlāk tekstā - "1994.gada ziemā daļēji restaurētais Rīgas auto tika nodots Audi AG ar noteikumu, ka rīdziniekiem tiks izgatavota precīza šī automobiļa kopija, kura 5.septembrī atgriezīsies Rīgas Motormuzejā."
Arvis
2017. gada 21. aprīlī, plkst. 15:22
Šādas tādas info druskas atradās šeit: http://www.caranddriver.com/features/auto-reunion-years-of-negotiation-page-3
"After watching quietly from the sidelines while privateers facilitated the westward movement of found Auto Union treasures, Audi finally entered the picture in 1995. Audi acquired the Riga V-16 mountain climber in exchange for an exact clone of this original and an undisclosed amount of money. Not coincidentally, Kulbergs later became the Latvian importer for Audi automobiles."
CaptSolo
2017. gada 24. aprīlī, plkst. 13:42
Vikipēdijā ar' ir rakstīts, ka oriģināls ir Audi muzejā: https://en.wikipedia.org/wiki/Auto_Union_racing_car#Cars_today
BMW
2017. gada 24. aprīlī, plkst. 14:52
Sen pamatskolas ekskursijā pats gids stāstīja, ka kopija. Tagad noteikti saka, ka orģināls, lai nemeklē, kur aizplūda miljoni.
KSB
2017. gada 3. oktobrī, plkst. 01:31
Reiz lasīju kaut kāda vēsturnieka/muzejnieka rakstu (diezgan garu), par to kā tad tas gadījies. Diemžēl tagad vairs nevaru atrast.