Par Latvijas cenu salīdzināšanas digitālo rīku
«Man ir ko teikt, man ir ko teikt!» — iespiedzās Kaspars, kad tviterī kāds ietagoja kādā sarunā par viedokli par EM ieceri veidot kādu ne pārāk noslēpumainu digitālu rīku. Uzrakstīja atbildi un vakarā atcerējās, ka viņam, sasodīts, ir blogs.
Tur iesaitētais raksts uz DB nav aizraujošs, jo tas ir viedoklis. Un nebūt ne pirmais. Un medijos publicētie viedokļi no biznesa haizivīm parasti atspoguļo Intereses. Piemēram, iedzīvotāji domā, ka tā ir ģeldīga ideja. Un arī izslavētā varas kliķe domā tāpat. Lai dievs nogrābstās, bet gaņauka arī gobzems domā ikurāt to pašu. Bet mūs gan interesē fakti. Dodiet faktus. Un šajā Panorāmas sižetā to, šķiet, ir visvairāk.
Par pašiem pamatiem. Tāds rīks diez vai veicinās konkurenci. Cilvēki iet uz noteiktiem veikalu tīkliem citu iemeslu dēļ — ieradums, atrašanās vieta, utt. Tikai pagalam neliela daļa veic cenu salīdzināšanu un uz tā pamata izvēlās — kurp doties. Lomu spēlē nevis individuālu preču, bet groza izmaksas. Un otrai pusei — ražotājiem, piegādātājiem un tirgotājiem tas pat var sarežģīt dzīvi, zinot cik ļoti trampiskas ir veikalu attiecības ar piegādātājiem.
Bet no statistiskā un analītiskā skatu punkta es pat redzu zināmus ieguvumus. Pie viena nosacījuma — digitālo rīku neveido valsts.
Kāpēc? Valstij nav jāuztur rīki. Valstij jānodrošina viss iespējamais, lai rīki rastos paši. Ticiet man, mums ir melna jūra ar entuziastiem, kas paņems datus un uztaisīs superīgu cenu salīdzināšanas rīku. Par pliku velti uztaisīs un par pliku velti uzturēs.
Vēl varbūt izdomās kā uz tā nopelnīt. Pāris lietotājus noteikti iegūtu serviss, kurš par nelielu, bet varbūt arī lielu samaksu piedāvā Tev sakrāmēt savu grozu, nospiest pogu un gaidīt, kad kāds students izskries visus veikalus, sapirks visu pasūtīto un atvedīs.
Neliela atruna par centrālo statistikas pārvaldi. Mēdzu uz tās vēlmēm raudzīties ar nelielu skepsi. Tās vēlme pēc datiem ne vienmēr ir pamatota.
Iedomāsimies uz brīdi, ka tas viss ir skaisti. Ideja ir varena, tai ir atrasta super spēcīga zinātnē balstīta argumentācija, pēc tās palaišanas Latvijā sāks ganīties vienradži, un laumiņas sargās mūsu austrumu robežu.
Visa karalis ir dati. Par milzu pārsteigumu (sarkasma emoji) izrādās, ka valstij jau ir vieta, kur dati ar dažādiem panākumiem tiek publicēti — data.gov.lv. Atliek vien vienoties par biznesa prasībām, no tām izrietošu datu formātu un noteikt par pienākumu ikkatram lielākam bodīšu saimniekam šo informāciju publicēt.
Par prasībām un datiem es nopietni. Tēze — dodiet mums visas cenas, mēs tālāk izdomāsim — neder. Vajag saprast — kas būtu sasniedzamie mērķi, kā tos izmērīt, utt. Bez PR bulšita, uz kura, kā rādās, mums ir diezgan daudz mēslu jau sadarīts.
Atbildiet uz dažiem triviāliem jautājumiem. Kas lietos, kā lietos, kāpēc lietos? Vai tie būs gala patērētāji, vai tā būs valsts statistikas pārvalde, kontrolējošās iestādes, vēl kāds? Kas ir tā informācija, kura ir nepieciešama, lai nodrošinātu šo lietotāju vajadzības?
Te es varu pateikt no pieredzes. Cenas atšķiras pa reģioniem. Jo sevišķi, ja tie ir franšīzes veikalu tīkli. Eksistē cenas ar lojalitātes karti, bez tās, kā arī atsevišķi vēl akcijas. Kombinētie piedāvājumi — pēc simts, dabū vienu par brīvu. Noteikti blakus konkrētā iepakojuma cenai nepieciešamas arī salīdzināmās cenas — par kilogramu, litru, gabalu, olekti, pudu. Iepakojumam mēdz būt arī depozīta maksa. Utt.
Bez cenām vēl ir dati, kas ir svarīgi, lai varētu veikt salīdzināšanu. Nosaukumi, kategorijas, vienoti identifikatori vienādām precēm, utt.
Bet ko es te muldu. Jūs atkal man neticēsiet, bet prasību pieturpunktus vienkārši izcili dara mūsu visu iemīļotie lielie valodas modeļi, jeb tautas valodā — čatboti. Palūdz viņam uzskaitīt uzdodamos jautājumus regulējumam par cenu ziņošanu uz centrālu repozitoriju un aidā.
Šis radīšot papildu izmaksas veikalu tīkliem. Akdies, jebkurš compliance rada izmaksas. Un šeit, savukārt, dati jau eksistē. Viss, kas ir jārealizē, ir to transformācija un publicēšana. Bet, protams, var gadīties, ka būs jāpasvīst. Tajā brīdī jāatcerās par vienradžiem un laumiņām.
Ā, atruna. Es nepārstāvu savas intereses. Mans cenu salīdzinātājs klusi stāv stūrītī un krāj datus. Neatlaidīgais lasītājs, protams, gribēs zināt — ko tad es šobrīd pārstāvu? Veselo saprātu.
Rau, te ir Ungāru versija — arfigyelo.gvh.hu. Pa manam tā nu gluži nav īstā valsts, kurai līdzināties, bet tas lai paliek citai reizei, manu mazo draudziņ (citējam vakara pasaciņu, nevis noniecinam lasītāju!).
13. martā, plkst. 07:38
Iz pieredzes. Nu jau gadiņus atpakaļ, kolēģis bija uztapinājis "cenu salīdzināšanas vietni", kas līdzīnājās zināmajam salidzini.elvē. Līdz ar apmeklētības pieaugumu, vizītē pieteicās arī konkurences padome ar saviem interesantiem jautājumem. Morāles nav un nebūs, bet serviss nogrima nebūtība
13. martā, plkst. 07:44
Kas tie bija par jautājumiem?
14. martā, plkst. 15:04
Paldies, ļoti labs rīks! Sort by cena/kg tik prasītos )
14. martā, plkst. 16:47
Izdīcāt :P
15. martā, plkst. 16:16
Tā tik turpināt! Vēl pieliekiet lūdzu klāt Mego!!!
16. martā, plkst. 07:49
Bet mego jau nav internetveikala...
16. martā, plkst. 09:20
Nu kamēr cilvēkiem atmiņa kā akvārija zivtiņai un pohujs uz pillu klapi - nav jēgas no tāda cenu līdzinātāja. Boikots nekad nav bijis un nebūs. Mana kaimiņiene, dzīvo tādā pašā būrītī kā es, iepērkas dārgos veikalos, nopērk to pašu preci, kas blakus veikalā ir pat uz pusi lētāk. Šnabenē pirms mēneša (vai kad tās cenas visur pieauga?) noņurdēju par cenu cēlumu, pārdevēja aizstāv to bodi itkā viņa būtu "doļā"! Viņa saka "Bet akcīze taču pacēlās!" Nu pa cik tad pacēlās? pa 7€ uz 100 litriem? Alum vispār pacēla pa kaukādiem centiem. Velvienā šnabenē vispār kasiere uzskata ka cenas nosaka valdība. Es prasu - ja? Kuras partijas ta? Viņa: "kādas partijas? Valdība!" Cilvēki ir galēji nodauņojušies, un kamēr vien mums te pumpēs iekšā to "Eiropas naudu", te var celt cenas kamēr vien varēs nopirkt lētās sardeles un vest uz savu būrīti ar līzinga BMW/Mercedes/Lexus. Man pie musorņika vismaz 2reiz gadā ir milzīga TV iepakojums. Mājā ir 70 dzīvokļi. Māja pēc 5 gadiem jāgrauj nost. Blakus 1 kaimiņš taisa remontu. Mums jau precendents Liepājā ir noticis - Lēņu iela 5. Cilvēki sapirkās uz kredītiem dzīvokļus avārijas stāvokļa mājā. Tagad ir parādā bankām un bez dzīvesvietas. Mācība bija? Ne tak! Kamēr tecēs pēdējā upe un zaļos pēdējais krūms. Kas to teica? Mahatma?
16. martā, plkst. 12:00
Un kāda sakritība, tikko vel1 TV tika atvests. Kamēr pelmeņi un maize nemaksās 10€/kg - ne1 neuztrauksies par cenām. Galvenais lai var nopirkt nākamo smārtfounu, TV un mašīnu. kredītā uz 117 gadiem.
16. martā, plkst. 13:06
Žēl, ka DEPO savā online bodē neliek iekšā pārtikas preču cenas. Tas padarītu šo rīku daudz interesantāku un kā saka "eye opener"
19. martā, plkst. 08:13
Ja nebūtu bijis Kovids, Depo veljoprojām nebūtu mājaslapa.
23. martā, plkst. 20:17
Paldies! Kafija tagad personīgi Tev no manis!
krist2ps iekš toot.lv